Netscape: koniec wojny!

Producent najpopularniejszej przeglądarki podjął decyzję o jej rozdawaniu.

Producent najpopularniejszej przeglądarki podjął decyzję o jej rozdawaniu.

W tym kwartale ma się pojawić wersja beta pakietu do pracy grupowej Communicator 5.0, nazwanego Mercury.

Dla obserwatorów rynku decyzja Netscape Communications, dotycząca bezpłatnego oferowania przeglądarki internetowej Navigator 4.x., nie była wielką niespodzianką. Po pierwsze, przyspieszyły ją doniesienia o kiepskich wynikach finansowych firmy za ubiegły kwartał (w obecnym ponownie przewiduje się straty). Najważniejszym powodem był jednak duży spadek zainteresowania użytkowników internetową aplikacją Netscape'a. Microsoft, który od dwóch lat rozdaje internautom swojego Explorera, według różnych źródeł posiada już od 35-50% rynku przeglądarek. Przedstawiciele firmy poinformowali, że wraz z "upublicznieniem" Navigatora nadszedł koniec wojny przeglądarek.

Darmowe kody

Zaskoczeniem dla analityków rynku była jednak decyzja Netscape, że - oprócz przeglądarki - rozda również kod źródłowy Navigatora. Przedstawiciele spółki tę decyzję argumentują chęcią umożliwienia internetowej społeczności dodawania do ich produktu własnych, innowacyjnych rozwiązań.

"Naszym zdaniem, ten ruch Netscape'a mocno uderzy w pozycję Microsoftu. Członkowie społeczności internetowej zaczną mniej interesować się Microsoftem i jego produktami, a więcej uwagi poświęcą firmie Netscape, która wraca do korzeni" - twierdzi Michael Goulde, analityk z Patricia Seybold Group. Według niego, udostępnienie kodów umożliwi firmie wprowadzanie zmian do swojego produktu i rozwijanie go bez zatrudniania nowych pracowników.

Przerzucenie na zewnętrznych programistów części wysiłku, związanego z produkcją przeglądarki, która ma jedynie wspomagać sprzedaż , oznacza jednocześnie konieczność poświęcenia większej uwagi koordynacji prac. Do decyzji konkurenta sceptycznie odnoszą się przedstawiciele Microsoftu, który udostępnia jedynie interfejsy programistyczne do Internet Explorera. Twierdzą oni bowiem, że tego typu strategia nie zapewnia spójności produktu, której oczekuje rynek.

Zbieg decyzji

Wprowadzenie nowej strategii zbiegło się w czasie z podpisaniem porozumienia między Microsoftem a amerykańskim Departamentem Sprawiedliwości, na mocy którego firma zgodziła się udostępnić wersję Windows 95 bez Internet Explorera. Daje to dużą szansę Netscape'owi, który może liczyć na podpisanie umów z producentami komputerów. Według przedstawicieli firmy takie kontrakty są już negocjowane. Dotychczas firma - uznawana za pioniera aplikacji internetowych - posiadała większe wpływy wśród producentów oprogramowania niż sprzętu komputerowego, pracującego w środowisku Windows.

Równolegle do decyzji o bezpłatnym udostępnianiu swojego produktu, Netscape rozpoczął również ogólnoświatową kampanię promocyjną i marketingową. Oferuje dwa nowe programy dla klientów indywidualnych (Subscriber Advantage) i firmowych (Enterprise Subscriber Advantage). Ich członkowie będą otrzymywać informacje o nowych wersjach aplikacji tej firmy, jak również uzyskają dostęp do specjalnego serwera, z którego będą mogli je zgrywać. Bezpłatnie zostanie im zaoferowany także dostęp do serwisu informacyjnego Netscape'a - Netcenter. Jeszcze w tym kwartale ma się pojawić wersja beta pakietu do pracy grupowej Communicator 5.0, nazwanego Mercury.