Narzędzie koordynacji i transformacji

Jak to się robi w USA

Doceniając znaczenie architektury korporacyjnej, w celu odpowiedniego umocowania działań związanych z jej wdrażaniem w administracji Stanów Zjednoczonych, już w 1996 wprowadzono regulacje prawne (Clinger-Cohen Act), które nakładają na jednostki rządowe obowiązek usprawnienia dróg wyboru i zarządzania rozwiązaniami informatycznymi oraz podporządkowania ich realizacji celom strategicznym organizacji. Zalecenia wykonawcze do Clinger-Cohen Act zostały opracowane przez Biuro Zarządzania i Budżetowania (Office of Management and Budget - OMB) w formie okólnika oznaczonego jako OMB Circular A-130, który wskazuje na konieczność zintegrowania zarządzania zasobami informatycznymi z planowaniem strategicznym, planowaniem efektywności, planowaniem finansowym oraz procesem budżetowania. W okólniku tym architektura korporacyjna zdefiniowana jest jako jawny opis i dokumentowanie bieżących i pożądanych relacji pomiędzy biznesem, procesami zarządczymi oraz technologiami informatycznymi.

Bezpośrednie odniesienie do architektury korporacyjnej występuje również w ustawie E-Government Act z 2002 r. Ustawa ta wprowadza następującą definicję architektury korporacyjnej: jest to strategiczny zasób informacyjny, który definiuje misję, informacje niezbędne do wykonania tej misji, rozwiązania techniczne niezbędne do realizacji tej misji i proces przejścia do implementowania nowych rozwiązań technicznych w odpowiedzi na zachodzące zmiany; architektura korporacyjna musi zawierać: architekturę odniesienia, architekturę bazową oraz plan sekwencji działań. Jak piszą B. Bellman oraz F. Rausch w opracowaniu Enterprise Architecture for e-Government, uwzględnienie problematyki architektury korporacyjnej w ustawie konstytuującej ramy dla e-administracji było zabiegiem przemyślanym, gdyż stanowi ona wymaganie wstępne do świadomego podjęcia prac z tego zakresu. Z jednej strony, architektura pozwala na świadomy dobór rozwiązań informatycznych będących podstawą wdrażania e-usług, z drugiej strony - zapewnia holistyczne i długoterminowe spojrzenie na organizację i działające w niej systemy.

W sierpniu 2007 r. w Stanach Zjednoczonych opublikowano dokument Architecture Principles for The U.S. Government. Zdefiniowane w nim zostały pryncypia architektury korporacyjnej, które muszą być przestrzegane przez wszystkie agendy rządowe w Stanach Zjednoczonych. Równoważą one interesy poszczególnych agend z całościowym interesem państwa. Jako przykładowe pryncypia można wskazać m.in.: rząd federalny jest skoncentrowany na obywatelach; rząd federalny jest jedną, zunifikowaną korporacją (korporacją w rozumieniu architektury korporacyjnej - tj. zbiorem jednostek, posiadających wspólne cele i własności); bezpieczeństwo, ochrona prywatności i ochrona informacji stanowią podstawowe potrzeby agend rządowych; informacje są narodowym zasobem. Na bazie tych pryncypiów mogą powstawać pryncypia dla poszczególnych jednostek organizacyjnych.

Architektura rządowa

W 2006 roku Association of Enterprise Architects przeprowadziło badania, których celem było określenie stopnia zaawansowania prac nad zastosowaniem koncepcji architektury korporacyjnej w administracjach państw należących do ICA (The International Council for Information Technology in Government Administration). Z 16 krajów poddanych analizie (Kanada, Dania, Estonia, Finlandia, Węgry, Japonia, Korea Południowa, Holandia, Nowa Zelandia, Irlandia Północna, Singapur, Szwecja, Szwajcaria, Tajwan, Wielka Brytania, USA) 93,3% administracji rządowych było w trakcie opracowywania lub zamierzało opracować w przeciągu najbliższych dwóch lat ramy architektury korporacyjnej dla sektora publicznego. Z tego USA i Korea Południowa wprowadziły już ustawowy obowiązek wdrażania architektury korporacyjnej dla jednostek administracji publicznej.


TOP 200