Największe wpadki technologiczne 2011
- NetWorld OnLine,
- 23.12.2011, godz. 19:03
Prezentujemy 10 produktów, firm i wydarzeń, których zdecydowanie nie da się określić mianem sukcesu.
Prezentujemy 10 produktów, firm i wydarzeń, których zdecydowanie nie da się określić mianem sukcesu.
<b>HP TouchPad/WebOS</b>
Rok 2011 nie był dla HP zbyt udanym rokiem. Ogłoszono koniec rozwoju platformy WebOS i wyprzedawano tablety TouchPad z ogromnymi rabatami, zostawiając na lodzie deweloperów, którzy inwestowali w tą platformę a także klientów, którzy wiązali z nią nadzieje. Jakby tego było mało ogłoszono koniec (w firmie HP) ery PC, która to decyzja została uchylona przez nową prezes (Meg Whiteman).
<b>Google Android i (nie)bezpieczeństwo</b>
Już wiemy, że smartfony z Androidem są nie tylko chętnie kupowane przez użytkowników ale także, że system ten przyciąga złośliwe oprogramowanie jak magnes. W 2011 roku firma Google wyczyściła Android Market z ponad 100 aplikacji zawierających złośliwy kod. Dlaczego akurat Android okazał się atrakcyjnym celem? Zapewne dlatego, że jest bardzo popularną otwartą platformą z wieloma wersjami systemu pracującymi na różnym sprzęcie. Specjaliści Bit9 opublikowali nawet "<a href="http://www.networld.pl/news/377674/Smartfony.podatne.na.ataki.html" target="new">"parszywą dwunastkę</a>" androidów podatnych na ataki
<b>Trzy dni bez BlackBerry</B>
Firma Research in Motion zaliczyła w październiku najgorszą awarię w swojej historii. Problemy trwały 3 dni i dotyczyły możliwości przesyłania wiadomości, dostępu do Internetu, a w niektórych przypadkach także rozmów głosowych. Awaria dotknęła swoim zasięgiem miliony użytkowników z całego świata. Z pewnością incydent ten nie pomógł firmie, która boryka się z malejącą sprzedażą i kursem spółki a także coraz częstszą migracją firm z platformy BlackBerry na inne rozwiązania.
<b>Windows Phone 7.5 - aktualizacja "Mango"</B>
We wrześniu Microsoft opublikował dużą aktualizację swojego systemu na smartfony, znaną jako Windows Phone 7.5 bądź "Mango". Pojawiła się flota telefonów z tym systemem (Samsung, HTC), niebawem pojawią się zapewne owoce strategicznego partnerstwa z Nokią, w czym więc tkwi problem?
Microsoft robi wiele by przekonać użytkowników do Windows Phone, ale efektów tych działań specjalnie nie widać. Choć sama aktualizacja Mango jest raczej sukcesem (a w każdym razie nie jest rozczarowaniem - system otrzymał wiele ciekawych funkcji) - rynek najwyraźniej nie daje się skusić na Windows w telefonie.
<b>Tablety z Androidem</b>
Android OS pojawił się w wielu tabletach takich jak Samsung Galaxy Tab, Motorola Xoom czy Kindle Fire. Jednak niezależnie od tego kto był producentem urządzenia żadne z nich specjalnie nie zwojowało rynku. Brak wyraźnego sukcesu wynika jednak raczej z siły z jaką na runek wkroczył iPad niż z niskiej jakości urządzeń pracujących na systemie Google. Jeśli jednak pojawią się dojrzalsze i lepiej zabezpieczone tablety, klienci podobnie jak w przypadku smartfonów chętniej sięgną po tańsze urządzenia z innym logo niż nadgryzione jabłko.
<b>Spór FTC i Faceboka</B>
W listopadzie FTC (amerykański odpowiednik UOKiK) i Facebook osiągnęły porozumienie w myśl którego król portali społecznościowych będzie się poddawał przez 20 lat kontrolom zachowywania prywatności użytkowników. FTC ujawnił, że Facebook udostępniał reklamodawcom informacje osobiste (oznaczone jako prywatne) o użytkownikach, którzy klikali na ich reklamach.
Dzięki porozumieniu obyło się bez kary, jeśli jednak okaże się, że Facebook łamie warunki ugody, za każde konto będzie musiało zapłacić 16 tys USD dziennie. Choć media społecznościowe odzierają nas z prywatności, dobrze jednak, że są instytucje, które jednak strzegą jej resztek
<b>Google+ i Google Music</B>
Google uchodzi za firmę, która nie szczędzi ani ludzi ani środków by być "na topie". Ani Google + ani Google Music nie są czymś nowym - przypominają dobrze znane usługi Facebook i Amazon Cloud Player.
Oba produkty Google pojawiły się w tym roku i potrzebują czasu by okrzepnąć na rynku, trzeba jednak przyznać, że na razie spotkały się z umiarkowanym zainteresowaniem rynku.
<b>BlackBerry PlayBook</B>
BlackBerry PlayBook pojawił się w kwietniu i miał być jednym z "killerów" iPada, ale okazał się rozczarowaniem. Choć urządzenie zostało zbudowane na solidnym sprzęcie z porządnym i stabilnym systemem (opartym na QNX), podstawowe (wydawałoby się) usługi, jakimi są aplikacje pocztowe, kalendarz itp., wciąż wymagają pośrednictwa BlackBerry. Nota bene tablet został wyposażany tylko w łączność WiFi.
Trudno chyba więc się dziwić mizernym wynikom sprzedaży (niedawno firma obniżyła ceny o 70% a także wykupiła w Stanach Zjednoczonych reklamy w telewizji).
<b>Yahoo</B>
Yahoo nie najlepiej radzi sobie od lat (w Polsce nazwę tę kojarzą chyba tylko użytkownicy komputerów z czasów Hotbota, Altavisty, Infoseeka czy początków Google) ale kończący się właśnie rok był dla tej firmy szczególnie kiepski. We wrześniu dość nagle został zwolniony jej prezes i do dzisiaj nie wybrano jego następcy. Do końca nie wiadomo czym zajmuje się Yahoo - większość operacji wyszukiwania jest kierowanych do Bing, zaś rynek reklam online dość niebezpiecznie traci na rzecz Google i Facebooka. Mimo, że Yahoo generuje wciąż spory ruch - nie udaje się go spieniężyć.
Yahoo potrzebuje naprawdę poważnej zmiany, albo czeka ją sprzedaż, co pewnie wyjaśni się już w 2012 roku.
<b>Cisco Cius</b>
Oparty na Androidzie tablet firmy Cisco został przygotowany znacznie lepiej niż BlackBerry PlayBook - otrzymał dostęp 4G, obsługę wielu kont użytkowników, natywną współpracę z Exchange , integrację z WebEx i Telepresence a nawet stację dokującą pozwalającą wykorzystać go na biurku jako inteligentny telefon. Niestety podobnie jak produkt RiM również Cius nie odniósł sukcesu. Choć produkt Cisco miał wyeliminować iPada z zastosowań korporacyjnych, tabletów Apple pojawia się w firmach coraz więcej.
Nie zapominajmy jednak, ze Cius dostępny jest od sierpnia trudno jest więc ostatecznie wyrokować czy i jakie znajdzie miejsce w korporacjach.
Computerworld dostarcza najświeższe informacje, opinie, prognozy i analizy z branży IT w Polsce i na świecie.
W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]