Największe technologiczne klapy

10. The Net PC

Net PC to przeznaczony do użytku domowego odpowiednik komputerów typu cienki klient wykorzystywanych w przedsiębiorstwach. W zastosowaniach domowych miały być wykorzystywane głównie jako urządzenie pozwalające korzystać z Internetu. Za najbardziej znany komputer Net PC uważa się iOpener firmy Netpliance. iOpener był sprzedawany w cenie 99 USD jako dodatek do abonamentu na dostęp do Internetu. Rzeczywisty koszt jego instalacji wynosił ok. 350 USD. Również tak znane firmy jak 3Com i Oracle wypuściły tego typu rozwiązania firmowane własnymi markami. Wszystkie te urządzenia były mocno ograniczonymi wersjami normalnych komputerów PC, a wielu ich użytkowników za punkt honoru postawiło sobie obejście tych zabezpieczeń. Niektórym z nich udawało się nawet zapewnić sobie darmowe połączenie z Internetem. Czemu pomysł się nie sprawdził? Urządzenia te wprowadzono na rynek w momencie, kiedy ceny komputerów osobistych zaczęły spadać. Po co w takim razie kupować komputer o ograniczonej funkcjonalności, skoro za niewiele wyższą cenę można nabyć nowoczesne urządzenie? Wskutek źle opracowanej polityki cenowej urządzenia te praktycznie zniknęły z rynku.

11. Biuro bez papieru

Nie wiadomo dokładnie, kiedy narodził się pomysł całkowitej eliminacji papieru z biur i urzedów. Idea słuszna, pozwalająca na redukcję kosztów, wspierająca ochronę środowiska oraz gwarantująca wzrost sprzedaży urządzeń do składowania danych i przetwarzania dokumentów papierowych na pliki cyfrowe. Rola papierowych dokumentów w biurach faktycznie zmienia się. Wiele dużych przedsiębiorstw stara się ograniczać zużycie papieru, stale spada jego sprzedaż na potrzeby urządzeń biurowych. Jednak - jak pokazują badania w USA - upowszechnienie się poczty elektronicznej przyczyniło się do... wzrostu zapotrzebowania na papier o 40%. Także aktualny stan techniki i przyzwyczajenia ludzi raczej nie wróżą szybkiej eliminacji dokumentów papierowych z biur. Jeśli czytając ten artykuł siedzisz w biurze, rozejrzyj się wokół. Widzisz jakąś zadrukowaną kartkę papieru? Tak? Zatem biuro bez papieru nadal pozostaje przereklamowanym mitem.

12. Technologia push

Firm takie jak PointCast Network mocno promowały systemy przesyłania wiadomości na komputery użytkowników bez interakcji z ich strony. Wystarczyło uruchomić odpowiedni program, a na monitorze zaczęły pojawiać się informacje z całego świata. Niestety, większość użytkowników pozostała niewzruszona na nową technologię. Ci, którzy zdecydowali się z niej skorzystać byli dosłownie zasypywani mieszanką wszelkiego rodzaju informacji. Główną wadą takiego rozwiązania było bardzo utrudnione filtrowanie otrzymywanych treści. Niewątpliwie wpływ na porażkę tej technologii miało stanowisko pracodawców, którzy w dużej części amerykańskich przedsiębiorstw zakazali korzystania z tego typu serwisów informacyjnych, w obawie przed zmniejszeniem wydajności pracy i zbędnym obciążeniem sieci komputerowej. Trzeba jednak przyznać, że usługi takie jak kanały RSS to w dużej mierze rozwinięcie technologii push. Dzięki wykorzystaniu różnego rodzaju filtrów są one jednak znacznie bardziej użyteczne niż technologia push. Pomimo dużego wpływu, jaki technologia ta wywarła na rozwój komunikacji sieciowej, nie spełniła pokładanych nadziei.


TOP 200