Największe IPO spółek technologicznych w 2021 r. na świecie

Czy trwałe skutki pandemii będą nadal wpływać na światowy boom akcji technologicznych w 2021?

Największe IPO spółek technologicznych w 2021 r. na świecie

Rok 2020 będzie długo pamiętany jako annus horribilis dla większości, z wyjątkiem garstki firm technologicznych, które zebrały śmietankę z globalnego przejścia na pracę zdalną i dokonały udanych IPO.

Według danych zebranych przez agencję Bloomberg w 2020 r. same tylko spółki amerykańskie pozyskały rekordową kwotę 435 mld USD ze sprzedaży akcji, z czego ponad jedna czwarta pochodziła z IPO - znacznie przewyższając wynik z 2014 r., który wyniósł 279 mld USD. Zdecydowana większość z tych debiutów to spółki technologiczne.

Zobacz również:

  • Kolejny gigant mediów społecznościowych wszedł wczoraj na giełdę
  • Nvidia jest już warta tyle, co cała chińska giełda

Szczególnie dobrze radziły sobie firmy zajmujące się oprogramowaniem opartym na chmurze, takie jak Zoom, Snowflake, Asana, Airbnb i Palantir, których ceny akcji nadal będą rosły, ponieważ praca zdalna i e-handel staną się normą dla wielu osób w 2021 roku.

Pozostaje pytanie, czy ten trend utrzyma się do końca roku. Istnieje wiele spółek, które chcą zadebiutować w 2021 r., aby wykorzystać sprzyjające warunki. Jednak, jak w przypadku wszystkich debiutów rynkowych, wyczucie czasu będzie kluczowe, a wielu analityków branżowych coraz częściej ostrzega przed bańką.

Oto największe technologiczne IPO roku do tej pory

Darktrace

Brytyjska firma Darktrace zajmująca się bezpieczeństwem cybernetycznym zadebiutowała na londyńskiej giełdzie 30 kwietnia, a jej akcje wzrosły aż o 43% do 3,58 funta w pierwszym dniu notowań. Jest to wzrost z ceny orientacyjnej 2,50 funta, co daje firmie wartość około 2,4 miliarda funtów.

Założona w 2013 roku przez grupę matematyków i byłych agentów wywiadu, firma z siedzibą w Cambridge, wykorzystuje techniki uczenia maszynowego do analizy danych przedsiębiorstwa, aby pomóc w wykrywaniu i reagowaniu na zagrożenia cyberbezpieczeństwa. W swoim ostatnim roku finansowym wygenerowała przychody na poziomie prawie 200 mln dolarów, notując niewielki zysk w wysokości 9 mln dolarów.

PensionBee

Brytyjska firma finansowa PensionBee z powodzeniem zadebiutowała na londyńskiej giełdzie 21 kwietnia, wyceniając akcje na 1,65 funta, czyli gdzieś pośrodku przedziału przed IPO, który wynosił 1,55-1,75 funta. Wartość firmy wynosi 365 milionów funtów.

Podstawowy produkt PensionBee pozwala klientom skonsolidować różne plany emerytalne w jeden plan, dostępny za pośrednictwem strony internetowej i aplikacji mobilnych.

UiPath

UiPath zamknął swój pierwszy dzień notowań na nowojorskiej giełdzie na poziomie 69 dolarów (21 kwietnia), co stanowi wzrost o 23% w stosunku do ceny orientacyjnej 52-54 dolarów i wycenia firmę na 35,8 mld dolarów. Firma ostatnio pozyskała 750 mln USD w ramach finansowania z serii F w lutym 2021 r., a jej wycena po emisji wynosiła 35 mld USD.

Założona w Rumunii w 2005 roku, UiPath specjalizuje się w oprogramowaniu Robotic Process Automation (RPA). Wśród klientów znajdują się takie firmy jak Cleveland Clinic, która wykorzystała oprogramowanie UiPath do rejestracji pacjentów uczęszczających do ośrodków badawczych COVID-19 i automatycznego drukowania etykiet.

UiPath ma szybko rosnące przychody, na poziomie 608 milionów dolarów za ostatni rok finansowy, działając przy zmniejszającej się stracie netto w wysokości 92 milionów dolarów, spadek z 519,9 milionów dolarów w 2019 roku.

Coinbase

Coinbase, firma stojąca za popularną giełdą kryptowalut, zadebiutowała na Nasdaq 14 kwietnia, przy czym akcje skoczyły aż o 71% w momencie debiutu, podnosząc się z ceny referencyjnej wynoszącej 250 USD. Akcje zamknęły swój pierwszy dzień na poziomie 328,28 dolarów, wyceniając firmę na 85,8 miliarda dolarów; to ponad dwukrotnie więcej niż kapitalizacja rynkowa szwajcarskiego giganta górniczego Glencore lub najstarszego amerykańskiego banku BNY Mellon.

Coinbase zdecydowała się na bezpośrednie notowanie zamiast tradycyjnego IPO, gdzie nie są tworzone nowe akcje i nie są zaangażowani subemitenci – tą samą drogą w przeszłości poszły firmy takiej jak Spotify, Slack i Palantir.

Coinbase, z siedzibą w San Francisco, ma 6 milionów miesięcznych aktywnych użytkowników, którzy handlują kryptowalutami takimi jak Bitcoin i Ethereum na swojej platformie. Firma trafiła na pierwsze strony gazet w 2020 roku, kiedy dyrektor generalny Brian Armstrong opublikował kontrowersyjny wpis na blogu zakazujący pracownikom dyskutowania lub angażowania się w sprawy społeczne lub polityczne. Ostatnio stał się jednym z najbogatszych amerykańskich przedsiębiorców.

Coinbase zarobił 1,3 miliarda dolarów w swoim ostatnim roku finansowym - wobec 534 milionów dolarów w poprzednim roku.

DigitalOcean

DigitalOcean miał rozczarowujący float na nowojorskiej giełdzie 24 marca, a jego akcje spadły o 9,6% w pierwszym dniu. Nowojorska firma chmurowa początkowo wyceniała swoje IPO na 47 dolarów, co było w górnej granicy oczekiwanego zakresu od 44 do 47 dolarów. Zamknęła swój pierwszy dzień na pułapie 42,50 dolarów za akcję, wyceniając firmę na 4,5 miliarda dolarów.

DigitalOcean obiecuje prostą platformę dla programistów do szybkiego hostowania aplikacji w chmurze na wirtualnych serwerach prywatnych (VPS); konkuruje z dużymi dostawcami chmury, takimi jak AWS, Microsoft Azure, Google Cloud i in.

Trustpilot

Trustpilot zadebiutował na londyńskiej giełdzie 23 marca, gdzie jego akcje podskoczyły aż o 11%, osiągając cenę 2,95 funta za akcję, co oznacza wzrost z ceny ofertowej 2,65 funta (3,65 dolara). To stawia wartość firmy na poziomie 1,1 mld funtów.

Duńska firma zbiera niezależne recenzje dla firm internetowych i liczy na 120 milionów recenzji do końca 2020 roku, dla wszystkich - od dostawców usług komunalnych po studia jogi. Zarabia pieniądze sprzedając subskrypcje dla firm, które chcą zaangażować się w recenzje konsumentów w swoich kampaniach marketingowych. Jej przychody wzrosły o 25% w 2020 roku, osiągając 102 mln dolarów przy stracie 12,2 mln dolarów.

Olo

Producent oprogramowania do zamawiania żywności, Olo, zebrał 450 milionów dolarów w pierwszej ofercie publicznej 17 marca. Nowojorska firma sprzedała 18 milionów akcji po 25 dolarów za sztukę, powyżej przedziału 20-22 dolarów przed IPO, wyceniając firmę na 3,55 miliarda dolarów.

Oprogramowanie Olo zasila programy lojalnościowe i pozwala restauracjom zarządzać zamówieniami i menu, a obecnie liczy szereg amerykańskich klientów, w tym Five Guys, California Pizza Kitchen i The Cheesecake Factory.

Qualtrics

Qualtrics, firma software'owa z siedzibą w Utah, weszła na giełdę 28 stycznia, zaledwie dwa lata po przejęciu jej za 8 miliardów dolarów przez niemieckiego giganta software'owego SAP, w przeddzień jej pierwszego planowanego IPO w 2018 roku.

Qualtrics początkowo wycenił swoje IPO na 30 dolarów za akcję, co stanowiło górną granicę oczekiwanego zakresu, po czym podskoczył o 52% podczas debiutu na Nasdaq. Zamknął się na poziomie 45,50 dolarów za akcję, wyceniając firmę na 27,3 miliarda dolarów.

Firma zaczynała jako dostawca oprogramowania ankiet online. Qualtrics radził sobie całkiem nieźle jako część rodziny SAP, zwiększając przychody o 30% w pierwszych trzech kwartałach 2020 roku do 550 milionów dolarów. Wciąż jednak działał ze stratą 244 milionów dolarów.

SAP zachowa większość udziałów w firmie po IPO, a firma private equity Silver Lake posiada obecnie nieco ponad 4% akcji. Ryan Smith nieco odsunął się od codziennego prowadzenia Qualtrics od czasu przejęcia większościowego udziału w zespole NBA Utah Jazz w zeszłym roku.

Wciąż na liście

Inne firmy, o których mówi się, że są w kolejce do 2021 IPO to Instacart, ZipRecruiter, Coursera, Bumble, Squarespace i Coinbase.

Artykuł pochodzi z brytyjskiej edycji Computerworld

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200