Najpierw sieć, potem licznik

Koszty ponoszone ponad ten poziom (np. instalacja liczników u odbiorców, u których ilość zużywanej energii jest poniżej 1 MWh rocznie) zawsze będą przedmiotem dyskusji, a jej celem będzie uzyskanie dodatkowego wsparcia finansowego w różnej postaci. To w prostej linii prowadzi do konieczności ponoszenia dodatkowych kosztów przez odbiorców końcowych w taryfach. Opłaty te jednostkowo nie są wysokie, np. w analizach Ministerstwa Gospodarki dla Polski jest to kilka złotych na odbiorcę rocznie. Jednak w czasach, kiedy obiorcy będą prawdopodobnie finansowali wiele nowych mechanizmów stabilizujących rynek (np. rynek mocy), każdy kolejny element kosztowy budzi kontrowersje.

„Obecny trend na rynku międzynarodowym wskazuje, że przyszłość inteligentnej energetyki nie będzie definiowana przede wszystkim przez postęp w liczbie zainstalowanych inteligentnych liczników, ale raczej poprzez całościowe spojrzenie na inteligentną sieć i szukanie korzyści dla odbiorców, dystrybutorów energii i gospodarki” – mówi Kazimierz Rajczyk, dyrektor zarządzający sektorem energetycznym w ING Banku Śląskim.

Zobacz również:

  • Energetyczna transformacja w Energa-Operator S.A.

Mała świadomość społeczna

Autorzy raportu wskazują, że niezbędna jest zmiana w świadomości odbiorców. W badaniach przeprowadzonych w ramach programu „Inteligentne Sieci Energetyczne – dla domu, środowiska i gospodarki” zbadano znajomość takich pojęć jak „inteligentny licznik” oraz „licznik zdalnego odczytu” i okazało się, że 82% ankietowanych nie zna pojęcia „inteligentny licznik”.

Z opracowania wynika, że kampania edukacyjna w Polsce będzie się odbywała w warunkach trudniejszych niż np. w Wielkiej Brytanii, gdzie właścicielami liczników są sprzedawcy lub niezależne podmioty, którzy dzięki instalacji inteligentnych liczników zyskują nowe możliwości sprzedaży produktów oraz usług. Powołana do prowadzenia komunikacji z odbiorcami jednostka Central Delivery Body zarządza tą akcją centralnie w sposób, który przypomina zintegrowane kampanie marketingowe przedsiębiorstw usługowych.

W Polsce rolę animatora zwiększania świadomości odbiorców przyjęło Polskie Towarzystwo Przesyłu i Rozdziału Energii Elektrycznej (PTPIREE), ale działania będą musiały być uzupełnione aktywnością poszczególnych OSD, które w obowiązującym modelu rynku nie pełnią rozbudowanej roli proklienckiej.


TOP 200