Najlepsze technologie podbijające biznes w tym roku

Od AI do IoT, postępy, konwergencje i nowe przypadki użycia dają początek nowym drogom innowacji IT w różnych branżach, tym samym przekształcając krajobraz biznesowy w przyszłości.

Ronald Carreño / Pixabay

Pomimo niepewności gospodarczej, z badania „State of the CIO 2023” przeprowadzonego przez Foundry (wydawcę m.in. „Computerworld”) wynika, że zdecydowana większość CIOsów (91%) spodziewa się utrzymać lub zwiększyć swój budżet technologiczny w tym roku. Technologie napędzające te inwestycje obejmują analitykę danych, sztuczną inteligencję i inne środki służące poprawie doświadczenia klienta, ponieważ przedsiębiorstwa poszukują nowych przychodów w celu modernizacji starszych środowisk.

Bezpieczeństwo i zarządzanie ryzykiem również znajdują się na szczycie listy dla większości CIO w tym roku – te obszary zostały wymienione wśród 5 najważniejszych inwestycji technologicznych przez 40% liderów IT badanych w raporcie.

Zobacz również:

  • Apple się wygadało - Vision Pro będzie sprzedawany poza USA?
  • 5G - rozwój jeszcze przed nami, 6G - tuż tuż, za rogiem
  • 8 błędów strategii danych, których należy unikać

W międzyczasie programiści podnoszą swoje kwalifikacje w zakresie chmury, blockchain i uczenia maszynowego, które według Jody Bailey, dyrektor ds. technicznych Stack Overflow, są trzema najczęściej wyszukiwanymi tematami przez programistów, którzy chcą się zapoznać z technologią, na którą jest zapotrzebowanie.

„Liczba pytań o technologię blockchain rośnie o ponad 80% każdego roku od 2010 roku, zapytan n dotyczących chmury o ponad 50%, a tych o uczenie maszynowe o prawie 50%”, mówi Bailey. „Obserwujemy wzrost zainteresowania językami programowania, jak Python i Java Script, które napędzają interaktywne technologie, w tym uczenie maszynowe rozwijane w środowiskach chmurowych”. Wszystkie te technologie mają potencjał, aby nieźle namieszać w świecie biznesu (lub już to robią), ponieważ zakłócenia technologiczne są często wynikiem konwergencji istniejących technologii, a nie wprowadzenia czegoś zupełnie nowego, uważa Sanjay Macwan, CIO i CSO w Vonage, który widzi kilka obecnych technologii łączących się w celu stworzenia nowych zysków. „Konwergencja szybko postępujących możliwości bezprzewodowych 5G, chmury obliczeniowej połączonej z obliczeniami brzegowymi oraz postępy AI są dojrzałe do zakłóceń w różnych branżach i przypadkach użycia” - mówi Macwan.

Które więc technologie podważą status quo?

Sztuczna inteligencja zmieni prywatność i bezpieczeństwo danych

Powszechne stosowanie AI wywołuje potrzebę stworzenia wytycznych i zabezpieczeń wokół jej wykorzystania, zwłaszcza w takich dziedzinach jak edukacja, gdzie zainteresowanie jest duże i zaangażowani są młodzi ludzie. Według Stanford’s Artificial Intelligence Index, USA przoduje na świecie w inwestycjach w sztuczną inteligencję: „W 2022 r. zainwestowane w USA 47,4 mld USD było mniej więcej 3,5 razy większe niż kwota zainwestowana w następnym najwyższym kraju, Chinach (13,4 mld USD). Ponieważ technologie AI stały się coraz bardziej wszechobecne, edukacja ta jest obejmowana na poziomie K-12”. „Gwałtowna popularność i zainteresowanie sztuczną inteligencją będzie trwało do 2023 roku”, mówi Tim Pritchett, menedżer operacji inżynierskich w Matrix Integration. „Kwestie prywatności danych z nieletnimi i ważności informacji generowanych przez AI już teraz wysuwają się na pierwszy plan dyskusji technologicznych wokół AI”.

Z kolei Jeetu Patel, wiceprezes wykonawczy i dyrektor generalny ds. bezpieczeństwa i współpracy w Cisco Systems, mówi o obawach w innym obszarze: sztuczna inteligencja przyłoży się do rozrorstu nowych, wyrafinowanych zagrożeń bezpieczeństwa. „AI umożliwi bardziej zaawansowane oszustwa, w tym incydenty kradzieży tożsamości i przekonujące głębokie fałszerstwa. Pomimo ogromnego pozytywnego wpływu, jaki może mieć AI, bardziej niż kiedykolwiek krytyczne jest to, że branża zapewnia odpowiedzialne i etyczne przypadki użycia, wdrażane są wytyczne, a w razie potrzeby wygrywają ograniczenia”, mówi. I chociaż sztuczna inteligencja będzie trzymać profesjonalistów od bezpieczeństwa na rozszerzonych węglach, Macwan z Vonage uważa, że technologia może, do pewnego stopnia, być częścią rozwiązania. „Jestem podekscytowany, widząc znaczące przyjęcie automatyzacji opartej na AI we wszystkich przepływach pracy i procesach przedsiębiorstwa. "Na przykład, chatboty działające na zasadzie 'zapytaj-IT' i 'zapytaj-security-team', które mogą odpowiedzieć i poprowadzić pracowników do zrealizowania wielu ich rutynowych potrzeb w zakresie IT i bezpieczeństwa z łatwością i dokładnością”, tłumaczy.

Generatywna AI uwolni nową wartość z danych

Postępy AI, w szczególności w zakresie generatywnych rozwiązań AI, takich jak ChatGPT, również zmienią sposób, w jaki przedsiębiorstwa rozwiązują kluczową kwestię strategiczną: jak najlepsze wykorzystanie danych. John Goodson, CTO w CCC Intelligent Solutions, dostrzega korzyści w obszarach, w których czerpanie wiedzy z dużych ilości danych wymagało wcześniej wielu ręcznych manipulacji.

„Bazowe technologie AI, takie jak ChatGPT i inne generatywne narzędzia AI, SageMaker, Azure AI i inne, będą miały fundamentalne znaczenie dla umożliwienia innowatorom szybkiego rozwiązywania trudnych problemów w celu zakłócenia procesów rynku pionowego. Większość z tych narzędzi wymaga niewielkiego czasu rozruchu, aby rozpocząć pracę z potężnym wpływem. Tam, gdzie dane nie są ustrukturyzowane lub są trudniejsze do wykorzystania, bardziej zaawansowane podejścia AI będą nadal dominować, powodując zakłócenia” - mówi Goodson.

Rahul Subramaniam, dyrektor generalny CloudFix, spodziewa się, że całe nowe kategorie produktów wyłonią się z dużych modeli językowych zbudowanych przez takie firmy jak OpenAI, Google i AWS - coś, co może pomóc przedsiębiorstwom odblokować ukrytą wartość w ogromnych pokładach nieustrukturyzowanych danych w ich stosach. „Przedsiębiorstwa szukają możliwości uwolnienia przemyśleń ze wszystkich swoich danych” - mówi Subramaniam. „Wyzwaniem jest zdolność do asymilacji tej ogromnej ilości danych i podsumowania tej wiedzy w coś możliwego do działania lub użytecznego. Do niedawna było to niemal niemożliwe. Duże modele językowe sprawiły, że rozwiązanie tego problemu jest dziś znacznie bardziej wykonalne”.

Chatboty, które w końcu udowodnią swoją przydatność i możliwości w CX/EX

Chatboty są często zapowiadane jako skuteczny sposób obsługi wewnętrznych zgłoszeń i pomocy klientom zewnętrznym, ale dla wielu klientów muszą jeszcze spełnić obietnicę. Evan Huston, chief digital officer w Saatva, twierdzi, że ten rok powinien przynieść bardzo potrzebną poprawę w tym obszarze. „Czat jest wczesnym rozwiązaniem dla modeli językowych AI, ale zobaczymy, że rozszerzy się szerzej na aplikacje związane z treścią i marketingiem. SEO dziś nadal w dużej mierze opiera się na ludzkiej analizie słów kluczowych wspomaganej przez narzędzia wywiadowcze, a następnie na ludzkiej treści ukierunkowanej na te słowa kluczowe. AI będzie rozwijać się na tyle, aby zautomatyzować ten proces. Do końca 2023 roku pojawią się nowe zastosowania modeli językowych AI poza czatem, zmieniając nasze podejście do treści online” - uważa Huston.

Subramaniam z CloudFix również widzi punkt zwrotny dla tego obszaru i ponownie wskazuje na duże modele językowe napędzające ulepszenia w różnych typach danych gromadzonych przez przedsiębiorstwa. „Do tej pory produkty ograniczały się do wiedzy i języków specyficznych dla danej domeny, a odpowiadanie na pytania oznaczało budowanie specyficznych dashboardów dla konkretnych użytkowników i zapytań. Przewiduję, że chatboty wykorzystują te nowe modele do odpowiadania na pytania, które wymagają danych z systemów finansowych, CRM, platform wsparcia i wielu innych wewnętrznych rozwiązań, negując potrzebę ręcznego budowania modeli semantycznych lub potrzebę wyraźnego określenia, skąd dane powinny być pobierane lub jak powinny być połączone z innymi danymi - dostarczając odpowiedzi bardziej efektywnie zarówno klientom, jak i pracownikom”.

Blockchain do budowania biznesowych przypadków użycia

Produkty finansowe Blockchain to kolejny obszar, który może być przełomowy w najbliższej przyszłości, mówi Evgeny Fil, CTO w EOS Data Analytics. „W tradycyjnym systemie finansowym istnieje wiele wyzwań, które sprawiają, że jest on nieporęczny dla użytkowników końcowych. Takie rzeczy jak centralizacja, z pojedynczym punktem awarii, długie procedury know-your-customer i przeciwdziałania praniu pieniędzy, wysokie opłaty i tarcie to duże wady starszego systemu finansowego. Technologia Blockchain może pozwolić na zdecentralizowane usługi finansowe - takie jak dostarczanie płynności - ze wszystkimi KYC/AML wykonywanymi niemal natychmiast na blockchainie i przy niższych opłatach”, tłumaczy

Zgodnie z badaniem „State of the CIO”, liderzy IT spodziewają się, że rynek pozostanie ciasny dla wiedzy specjalistycznej w zakresie blockchain, podobnie jak w przypadku innych technologii o wysokim popycie, takich jak cyberbezpieczeństwo oraz nauka o danych i analityka. Z raportu „Pragma Market Research” wynika, że Globalny rynek blockchain w telekomunikacji osiągnie 16,48 mld USD do 2030 roku, rosnąc o 62,8% rocznie w latach 2020-2030. Rynek jest napędzany przez rosnące obawy o bezpieczeństwo, wysoki popyt na zarządzanie oszustwami, wdrożenie 5G i rosnącą liczbę konsorcjów blockchain.

Technologia cyfrowa napędza transformację opieki zdrowotnej

Jako trwały rezultat pandemii COVID, technologia opieki zdrowotnej dojrzała do przełomu, zwłaszcza w odległych lub w inny sposób niedostosowanych obszarach, twierdzi Luca Jaboellis, Chief Customer Officer w 1Path. Cyfrowa transformacja usług zdrowotnych stwarza możliwości lepszej, szybszej i bardziej spersonalizowanej opieki. „Telemedycyna i zdalne usługi zdrowotne doprowadziły do rewolucji w sposobie, w jaki pacjenci uzyskują dostęp do opieki zdrowotnej. Dzięki wykorzystaniu telekonferencji i zdalnego monitorowania, lekarze i kliniki mogą zapewnić terminową i skuteczną opiekę. Szpitale również stają się coraz bardziej zależne od nowych technologii. Od elektronicznych systemów dokumentacji medycznej po podręczne tablety dla każdego członka personelu, kluczem jest wyprzedzenie krzywej i bycie liderem w tej nowej erze”, mówi Jaboellis.

Według Światowego Forum Ekonomicznego, wskutek pandemii inwestycje w branży opieki zdrowotnej wzrosną prawie dwukrotnie do 57 miliardów dolarów w 2021 roku, pod przewodnictwem telezdrowia i zdrowia psychicznego. „Firmy technologiczne coraz bardziej skupiają się na opiece zdrowotnej, podczas gdy cyfrowe startupy zdrowotne również szybko rosną”, informuje agencja. „Coraz większą uwagę zwraca się również na dane - lepsza agregacja i analiza umożliwia bardziej świadome spostrzeżenia, a potencjalnie także przewidywanie i modelowanie chorób. Tymczasem AI jest wykorzystywana do wspierania obszarów obejmujących diagnostykę, decyzje kliniczne, monitorowanie i leczenie oraz przepływ pracy. Obrazowanie medyczne wspomagane przez AI jest już w użyciu, a wiele firm farmaceutycznych bada rozwój leków wspomagany przez AI”.

Zrównoważona technologia stanie się priorytetem dla przedsiębiorstw

Zrównoważony rozwój jest najważniejszy dla liderów IT, a także ich współpracowników i klientów w 2023 roku. Jest to obszar, w którym wiodące organizacje wprowadzają innowacje w zakresie nowych sposobów czynienia dobrze poprzez czynienie dobra. „Inwestycje w zrównoważoną technologię mają również potencjał, aby stworzyć większą odporność operacyjną i wyniki finansowe, zapewniając jednocześnie nowe możliwości rozwoju”, wynika z raportu firmy Gartner na temat strategicznych trendów technologicznych na rok 2023.

„Największym innowatorem w przemyśle w tym roku prawdopodobnie wcale nie jest technologia”, mówi Peter Zornio, CTO w firmie Emerson. „Wielu naszych klientów stwierdza, że uzasadnienie biznesowe dla zrównoważonego rozwoju ma kluczowe znaczenie dla posiadania ścieżki działania, podobnie jak ich doświadczenia z transformacją cyfrową kilka lat temu. Na przecięciu sposobów, w jaki rzeczy zawsze były robione, z napędzaną technologią wizją jutra, ta nowa architektura stworzy bezgraniczną automatyzację, która zdemokratyzuje dane, dzięki czemu firmy będą mogły zoptymalizować swoją działalność i wyniki w zakresie zrównoważonego rozwoju”.

Keith Fritz, dyrektor ds. architektury rozwiązań w QuesTek, szczególnie widzi usprawnienia w przechowywaniu energii odnawialnej jako potencjalny disruptor w tym roku. „Jest wielu graczy na skraju przełomowej technologii baterii”, mówi Fritz. „To jeszcze nie koniec, ale rok 2023 może być rokiem, w którym zobaczymy ogromny skok w wielkości i pojemności baterii, który może mieć wpływ na wszystkie rodzaje branż”.

IoT ma dojrzewać i konwergować

Ostatnie lata przyniosły gwałtowny wzrost liczby aplikacji IoT, mówi Preethi Janardhanan, główny menedżer produktu w Rapid Finance. A IoT to obszar, który zyskuje w miarę dojrzewania i konwergencji z innymi technologiami. „Obserwujemy wpływ IoT w różnych branżach. Detaliści coraz częściej korzystają z IoT, aby usprawnić doświadczenie zakupowe i uczynić je bardziej wydajnym i zautomatyzowanym. IoT umożliwia menedżerom łańcucha dostaw uzyskanie dobrego obrazu end-to-end procesu i harmonogramu. A ponieważ bezpieczeństwo i zapobieganie oszustwom stają się coraz bardziej krytyczne, urządzenia IoT pozwalają bankom i fintechom identyfikować klienta z większą dokładnością i pewnością”.

Obecne spowolnienie gospodarcze spowodowało, że firma badawcza IoT Analytics zmniejszyła swoje prognozy dotyczące wzrostu rynku o 5%, jednak nadal szacuje, że wydatki przedsiębiorstw wzrosną o 19% w 2023 roku. Firma zauważyła również, że projekty IoT mają tendencję do bycia odpornymi wśród zwolnień w branży technologicznej: "Wiele projektów IoT może dostać impuls dzięki napływowi wysoko wykwalifikowanych inżynierów oprogramowania, którzy padają ofiarą zwolnień w startupach i technikach. Długoterminowy potencjał wzrostu rynku przedsiębiorstw IoT jest odporny i oczekuje się, że w 2027 roku osiągnie 484 miliardy dolarów."

Źródło: CIO

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200