Nadzieja dla biznesu, wyzwanie dla IT
- Przemysław Gamdzyk,
- 18.02.2013
Big Data jest na topie. Niewiele jest wdrożeń i wykorzystania w biznesie, ale nie jest to tylko kolejny marketingowy buzzword i rzecz poza obszarem zainteresowania menedżerów IT.
prezes polskiego oddziału Fujitsu
Projekty w zakresie Business Intelligence często nie miały jasno postawionego celu. Dlatego tak wiele z nich było nieudanych. Bo nie określono dobrze na początku, do czego mają być tak naprawdę potrzebne.
Samo hasło Big Data to antycypacja zjawiska przekroczenia masy krytycznej gromadzonych w przedsiębiorstwie danych. Gdy mamy ich naprawdę dużo, gdy pochodzą one z wielu różnych źródeł, gdy są stale aktualizowane i ciągle ich przybywa, wtedy możliwości analityczne i potencjał wykorzystania wiedzy zgromadzonej w tych danych rośnie wykładniczo. Wymaga to jednak nowego podejścia do pozyskiwania informacji i faktycznie nowych rozwiązań technologicznych.
Zobacz również:
- IDC CIO Summit – potencjał drzemiący w algorytmach
- Kwanty od OVHCloud dla edukacji
- Inteligentna chmura danych
Coraz więcej
Według ekspertów IDC, liczba danych gromadzonych i wykorzystywanych w biznesie przyrasta o 50% każdego roku. Jednak więcej wcale nie znaczy lepiej. By hasło Big Data przełożyło się na Big Business, potrzeba umiejętności, odpowiednich narzędzi i strategii zarządzania informacją.
Temat Big Data wychodzi poza analizę typu Business Intelligence, jak również poza dotychczasowe podejście do raportowania czy technologii data mining. To inna skala problemów i wyzwań. Nie chodzi tutaj tylko o czynnik skali, lecz również o rodzaj i format rosnącej liczby danych. Coraz więcej z nich to dane trudne do liczbowego ustrukturyzowania - słowa języka naturalnego, obrazy, wideo, dane z urządzeń pomiarowych. Problem, z którym trzeba sobie poradzić, to także sam napływający strumień danych, nierzadko w czasie rzeczywistym - lawina, którą należy opanować, jeśli te informacje chce się praktycznie wykorzystać.
Dostępne są coraz bardziej rozwinięte narzędzia uczenia maszynowego, przetwarzania języka naturalnego czy rozpoznawania wzorców. Teoretyczne koncepty sztucznej inteligencji znajdują w obszarze Big Data konkretne i praktyczne zastosowanie. Powstaje ekosystem nowych firm tworzących rozwiązania i narzędzia opierające się na nowych technologiach związanych z Big Data, a wywodzących się ze świata firm będących pionierami nowych modeli biznesowych - Google, Yahoo! czy Amazon.
Big Data to także nowe pole zainteresowania biznesu, który tutaj, jak nigdy dotąd, potrzebuje skutecznego i konkretnego wsparcia ze strony IT. Liderami wykorzystania Big Data są motory nowej gospodarki - największe podmioty branży internetowej, e-commerce i finansowej.
Więcej na ten temat:
https://www.computerworld.pl/wyzwania