Nadchodzi wielka fala

Tivoli w sierpniu udostępni kolejną wersję pakietu TME, znaną jako Tsunami.

Tivoli w sierpniu udostępni kolejną wersję pakietu TME, znaną jako Tsunami.

Podczas dorocznej konferencji Planet Tivoli, na której spotkali się użytkownicy oprogramowania firmy Tivoli Systems (wchodzącej w skład IBM), firma ta przedstawiła w zarysie przyszłość własnej serii produktów do zarządzania systemami i sieciami komputerowymi. Uczestnicy konferencji mogli poznać wersję beta pakietu Tivoli Management Environment 10 (TME 10) 3.6, którego pełna wersja zostanie udostępniona już w sierpniu br. Pakiet ten znany jest obecnie pod kryptonimem Tsunami. Według zapowiedzi przedstawicieli firmy, ma on być bardziej ukierunkowany na zarządzanie usługami, a nie tylko systemami i aplikacjami. W zarządzaniu tym Tivoli wykorzysta rozwiązania firmy Software Artistry, którą przejęła w ub.r.

Synchronizacja informacji

Jednym z celów stawianych Tivoli jest uproszczenie procesu instalacji i korzystania z narzędzi dostarczanych wraz z systemem Tivoli Management Environment (TME) 10. Jednocześnie firma zamierza zwiększyć skalowalność tego oprogramowania, aby umożliwić zarządzanie dużymi środowiskami typu klient/serwer i śledzenie pracy aplikacji rozpowszechnianych za jego pośrednictwem.

TME 10 3.6 będzie wyposażony w wydajny mechanizm synchronizacji informacji między wieloma serwerami. Pozwoli to w efektywniejszy sposób zarządzać dużymi sieciami wyposażonymi w pokaźną liczbę komputerów i innych urządzeń sieciowych. Replikacja informacji pozwoli bowiem klientom w każdym przypadku sięgać do najbliższych serwerów w poszukiwaniu np. uaktualnień do zainstalowanego na nich oprogramowania.

Nowością będzie możliwość wykorzystywania przeglądarki WWW jako interfejsu administratora. To uniezależni osoby zarządzające całym systemem od konkretnej stacji roboczej, na której będzie zainstalowana konsola administracyjna.

Nową funkcją będzie także możliwość zarządzania zasobami sieciowymi, znajdującymi się poza jednym lub kilkoma serwerami firewall. Przed premierą oprogramowania Tivoli udostępni potencjalnym użytkownikom i producentom zabezpieczeń typu firewall listę portów TCP i UDP, z których będzie korzystać TME, aby zarządzać niedostępnymi dotąd przez firewalle urządzeniami sieciowymi.

Szczupły agent

Architektura TME 3.6 ma być oparta na idei "szczupłego" agenta sieciowego. Firma dostarczy go dla wszystkich typów komputerów i systemów - od notebooków z Windows 95, aż po urządzenia klasy mainframe, np. IBM S/390.

Agent będzie mógł pełnić kilka zadań - w zależności od wymagań administratora systemu. Jako podstawowe zadania wymienia się nieprzerwane monitorowanie konfiguracji komputera i powiadamianie o jej ewentualnych zmianach centralnej konsoli zarządzania, kontrolowanie, czy na serwerze została udostępniona nowa wersja aplikacji zainstalowanej na kliencie, dzięki czemu możliwe będzie jej automatyczne ściągnięcie itp.

Zainstalowanie inteligentnych agentów na stacjach roboczych odciąży w pewnym stopniu serwer, który już nie będzie musiał rozpoczynać procesu inwentaryzacji bądź też "wymuszać" instalację oprogramowania na stacjach roboczych. Klient te zadania będzie realizował automatycznie w najodpowiedniejszych dla siebie momentach.

Administrator będzie mógł w każdej chwili rozszerzyć funkcjonalność agenta poprzez zdalną instalację jego dodatkowych modułów.

W tej wersji systemu agenta Tivoli napisano w języku C++ i wykorzystuje architekturę CORBA (Common Object Request Broker Architecture). Jednak kolejna jego wersja ma być stworzona już w Javie.

Centralny punkt kontrolny

Jeszcze w tym roku Tivoli zamierza wprowadzić na rynek pierwsze produkty, będące efektem współpracy z firmą Software Artistry, przejętą przez Tivoli. Pierwszą wspólną aplikacją ma być Tivoli Service Desk (TSD) - produkt Software Artistry, znany dotąd pod nazwą Enterprise Support Management. Zostanie on ściśle zintegrowany z modułami Tivoli Inventory (w tym Tivoli Software Distribution, Distributed Monitoring i Remote Control) oraz Enterprise Console i pakietem Global Enterprise Management. Service Desk ma stać się docelowo centrum kontroli wszystkich zdarzeń zachodzących w sieci komputerowej wraz z procesem planowania jej rozbudowy oraz zarządzaniem wsparciem technicznym dla użytkowników (procedury workflow pozwalające śledzić realizację poszczególnych zadań). Kolejnym sposobem wykorzystania TSD, a ściślej jego modułu Decision Support, będzie użycie go do zbierania danych o całym środowisku systemowym i wykorzystywania ich do opracowywania analiz. Dzięki tym informacjom, na podstawie doświadczeń, użytkownicy będą ostrzegani przed popełnianiem tych samych błędów, a także będą mogli uzyskać informacje jak dotychczas rozwiązywano tego typu problemy.

Nie doinformowani użytkownicy

Użytkownicy uczestniczący w konferencji Tivoli byli rozczarowani prezentacją nowej wersji systemu zarządzania. Producent nie odpowiedział wyraźnie na podstawowe pytania, dotyczące TME 10 3.6. Jednym z najważniejszych było pytanie o wielkość nowego agenta instalowanego na komputerach pracujących w sieci. Według nieoficjalnych informacji, ma on mieć od 300 KB do 2 MB, w zależności od liczby modułów, wchodzących w jego skład.

Administratorzy sami będą musieli znaleźć "złoty środek" - obciążyć w znacznym stopniu pamięć komputera, instalując agenta o dużych możliwościach lub też ograniczyć jego rozmiar kosztem funkcji.