Nadchodzi trzecia fala inwestycji w IT w sektorze utilities

IT w spółkach sektora utilities przechodzi kolejną falę zmian. W szeroko zakrojonych, wieloaspektowych projektach i programach stopniowo powstaje nowy wzorzec zarządzanej przy wsparciu nowoczesnych technologii biznesowych spółki usług komunalnych.

Zaczynem do kolejnej fali inwestycji i doskonalenia w sektorze są zmiany, jakie dokonują się w podejściu zarządów do celów i modelu spółek komunalnych w ogóle. Do głosu dochodzi coraz silniej nastawienie zorientowane na efektywność ekonomiczną, opartą na poprawie jakości zarządzania, co z kolei wiąże się m.in. z koniecznością wprowadzenia dobrze wspierającej biznes informatyki. "Rozdarcie pomiędzy misję a biznes jest bardzo widoczne w spółkach komunalnych. Z mojej obserwacji wynika, że równowaga zachwiana jest na rzecz misji, chęci realizacji za każdą cenę dostawy, bezpieczeństwa dostaw. Niekiedy więc realizowane są projekty chybione ekonomicznie. Oczywiście, bezpieczeństwo dostaw to clue tej działalności. Ale jest jeszcze wymiar bezpieczeństwa biznesu, zagwarantowania działalności spółki w dłuższym okresie. Temu służy konsekwencja w realizacji strategii rozwoju i dodatkowo - zarządzanie ryzykiem, mocno rozbudowywane w zachodnich spółkach komunalnych" - mówi CIO jednej ze spółek ciepłowniczych z Pomorza.

IT na bliskiej orbicie

IT nie jest czynnikiem zmian, chociaż być może rozwój infor-matyki w MPK Kraków doprowadzi do zmiany tego podejścia, do przestawienia na model organizacji nie tylko reagującej szybciej i elastyczniej, pozyskującej informację z rynku, ale aktywnie włączającej się, współtworzącej zmianę biznesową.

MARIUSZ WAWAK, zastępca dyrektora IT MPK Kraków

W tym kontekście coraz częściej mamy do czynienia z dobrze określoną rolą IT albo dążeniem do jej doprecyzowania. W ostatnim czasie redakcja miała okazję rozmawiać z wieloma przedstawicielami sektora utilities, w szczególności z liderami pod względem efektywnego wykorzystania IT w procesach biznesowych. Jedną z najlepszych pod tym względem spółek transportu miejskiego w Polsce jest krakowski MPK. "Upgrade systemu ERP do stycznia 2011 r., system obiegu dokumentów, rozwój systemów wykorzystujących Krakowską Kartę Miejską, zaspokojenie zrodzonych z powyższych projektów potrzeb bazodanowych, a także potrzeby rozwoju sieci urządzeń na mieście, zmiana aplikacji produkcyjnej do planowania grafików pracy kierowców, która zastępuje stare rozwiązanie. Zajezdnia z początkiem nowego roku - i szereg innych projektów" - wymienia tegoroczne zadania IT w MPK Kraków Mariusz Wawak, zastępca dyrektora IT. Przedstawiciele nagradzanej w konkursie Lidera Informatyki spółki zastanawiają się nad modyfikacją koncepcji IT. "IT jest działem usługowym. Odpowiadamy, reagujemy. IT nie jest czynnikiem zmian, chociaż być może rozwój informatyki w MPK Kraków doprowadzi do zmiany tego podejścia, do przestawienia na model organizacji nie tylko reagującej szybciej i elastyczniej, pozyskującej informację z rynku, ale aktywnie włączającej się, współtworzącej zmianę biznesową. To pomogłoby także zmienić nastawienie biznesu do IT, przyniosłoby wzajemne zrozumienie i pozwoliło lepiej i efektywniej działać" - mówi Mariusz Wawak.

Grupa TAURON działa we wszystkich podstawowych obszarach rynku energetycznego, od wydobycia, poprzez wytwarzanie, sprzedaż i dystrybucję energii elektrycznej i ciepła. Zarządzanie IT w tak szerokim spektrum działalności gospodarczej jest wyzwaniem dla CIO. Wymagania stawiane dyrektorom IT w tak dużych grupach kapitałowych są ogromne. CIO muszą być nie tylko wizjonerami, ale również osobami dobrze znającymi realia biznesu, wokół którego się obracają. Muszą posiadać intuicję i wiedzę menedżerską mocno osadzoną w realiach ekonomiczno-gospodarczych.


TOP 200