Nadążyć z informacją

O krok dalej

Jednak stałe podnoszenie jakości to nie wszystko. Firmy spedycyjne, które pragną osiągnąć sukces, muszą również myśleć o rozszerzeniu zakresu działalności, a także tworzeniu nowych platform komunikacji. Zarząd SPEDPOL-u ma w tym względzie ambitne plany. Chce, aby spółka przekształciła się w firmę świadczącą kompleksowe usługi z zakresu logistyki - transport wraz z magazynowaniem i kompletowaniem towarów.

Właśnie kończy się realizacja dwóch pierwszych dużych kontraktów na obsługę Shella i sieci hipermarketów Tesco w ramach systemu TWS (Transport Warehousing System). SPEDPOL przejmie magazyny obu swoich klientów. Na firmie będą spoczywać wszystkie obowiązki związane zarówno z pobraniem, przejęciem, jak i dostarczeniem towaru. Na razie ma się to odbywać na terenie Polski, w planach jest jednak integracja tego rozwiązania z analogicznymi systemami Schenker BTL Polska, dzięki którym zasięg działalności rozszerzy się na całą Europę.

Równolegle trwają prace nad zastosowaniem szwedzkiego systemem COS (Customer Order System), umożliwiającego obsługę klientów w ramach cross dockingu. Polega ona na takiej organizacji odbioru towarów od producenta i ich dystrybucji, w której przeładowanie towarów obywa się bez ich składowania. Są one zatrzymywane jedynie na czas niezbędny do skompletowania, zmiany postaci ładunku po to, by trafiły do dystrybucji w formie oczekiwanej przez odbiorców. Usługę tego typu na rzecz IBM świadczy już Schenker BTL, szwedzki partner firmy, który zajmuje się odbiorem, kompletowaniem i składaniem w większą partię niektórych produktów oferowanych przez koncern komputerowy.

Usługi oparte na systemach TWS i COS będą świadczone największym klientom SPEDPOL-u. W spółce prowadzone są również prace nad dalszym rozszerzeniem oferty usługowej. Zmierzają one w kilku kierunkach. Z jednej strony wciąż trwa projekt mający na celu dalszą integrację systemów SPEDPOL-u i firmy Schenker BTL Polska. Informatycy pracują nad wdrożeniem w szerokim zakresie elektronicznej wymiany danych (EDI) z klientami. Coraz bardziej zaawansowane są także prace nad wykorzystaniem Internetu jako kolejnego kanału dystrybucji informacji. Już wkrótce klienci za pośrednictwem tego medium otrzymają możliwość śledzenia przesyłek, oceny stanu zobowiązań, składania zamówień.

Cały czas są także udoskonalane systemy wdrożone w firmie. Funkcjonalność SoftSpedu wkrótce zostanie rozbudowana o funkcję do śledzenia przesyłki w odniesieniu do pojedynczego artykułu. Dzięki szczegółowym informacjom klienci SPEDPOL-u niedługo będą mogli dokładnie kontrolować to, co się dzieje z każdym elementem nadanej przesyłki. Przyniesie to spółce olbrzymią korzyść w postaci dalszej racjonalizacji dostaw. SPEDPOL zyska możliwość tzw. formowania pojazdów, czyli planowania z wyprzedzeniem przestrzeni transportowej każdego z wykorzystywanych środków transportu.

Rozwiązania techniczne

W firmie wdrożono scentralizowany system administrowania spedycją SoftSped, zbudowany w Progressie 4GL. System jest sprzężony z centralną bazą danych Progress, systemem ewidencji i planowania realizacji zleceń spedycyjnych Opal-Pl, również napisanym w Progressie. Ponadto SPEDPOL korzysta z systemu finansowego Pro/Mis, programu do elektronicznej wymiany danych z bankiem Kontakt (stworzonego przez Kredyt Bank PBI), systemu informacji kierowniczej SIK i systemu kadrowo-płacowego KaPla, zbudowanych przy użyciu Progress 4GL.

W firmie wykorzystywanych jest 31 serwerów i ponad 450 komputerów osobistych i terminali znakowych połączonych siecią WAN. W biurze zarządu pracują 4 serwery HP z systemem Novell NetWare 4.11 i 4 serwery SunSPARC Solaris. W każdym z 18 terminali zainstalowany jest serwer HP i serwer SunSPARC Solaris, zaś każde z 5 biur handlowych SPEDPOL-u ma jeden serwer HP z NetWare 4.11.

W każdej z 23 jednostek oraz w biurze zarządu działa sieć lokalna Ethernet lub Fast Ethernet. Wszystkie sieci lokalne są połączone w sieć rozległą, opartą na łączach Frame Relay i X.25 na sprzęcie Cisco.


TOP 200