Na smyczy wolności

Liberty SA tworzy system śledzenia pojazdów wykorzystujący urządzenia o funkcjach odbiornika GPS i telefonu GSM. Usługi zostaną udostępnione w I połowie tego roku.

Liberty SA tworzy system śledzenia pojazdów wykorzystujący urządzenia o funkcjach odbiornika GPS i telefonu GSM. Usługi zostaną udostępnione w I połowie tego roku.

Połączenie technologii GPS (Global Positioning System) z technologią GSM (Global System for Mobile telecommunications) umożliwia oferowanie nowego rodzaju usług. Liberty SA z Bytomia, mająca jedną z największych w Polsce sieci sprzedaży telefonów komórkowych, dostrzegła nową niszę rynkową i w najbliższym czasie uruchomi ogólnopolski system śledzenia pojazdów. Według Wiesława Wiśniewskiego, prezesa firmy, do końca roku systemem ma być objętych ok. 10 tys. pojazdów.

Moc zastosowań

Liberty na rynku telefonów GSM działa od ponad 4 lat. Większość klientów firmy stanowią przedsiębiorstwa. Pomysł i zainteresowanie połączeniem technologii GPS i GSM do śledzenia pojazdów wyszedł właśnie od nich.

Celem systemu jest umożliwienie zdalnego śledzenia pozycji pojazdów. Zasadniczym zastosowaniem systemu ma być wspomaganie zarządzania parkiem samochodowym - bieżąca kontrola położenia pojazdów względem wyznaczonej trasy i optymalizacja przewozów. Wykorzystane w systemie urządzenia umożliwiają zastosowanie ich do innych zadań. Można je np. połączyć z dowolnym obwodem elektrycznym pojazdu w celu śledzenia takich zdarzeń, jak moment włączenia silnika, otwarcie drzwi itp., co może być wykorzystywane jako element zabezpieczenia samochodu.

Wbudowane w urządzenia przełączniki pozwalają na automatyczne nawiązanie połączenia telefonicznego z wybranym numerem, np. firmą, oraz włączenie w centrali dyspozytorskiej podsłuchu rozmów prowadzonych w samochodzie, co umożliwiłoby np. szybkie wykrywanie napadów na taksówkarzy itp.

Znać każdy ruch

Zasada działania systemu jest prosta. W pojazdach znajduje się urządzenie łączące funkcje odbiornika GPS i telefonu GSM o wymiarach paczki papierosów. Urządzenie produkowane przez firmę GAP AG z Monachium można zaprogramować w taki sposób, aby cyklicznie samoczynnie przesyłało w formie wiadomości SMS dane o lokalizacji do centrali. Może to również wykonywać na żądanie upoważnionej osoby, np. dyspozytora.

Komunikat SMS zawiera numer identyfikacyjny urządzenia, lokalizację, czas i prędkość. Dane z urządzenia trafiają do centrali dyspozytorskiej, gdzie są porównywane z mapami numerycznymi oraz bazą danych o pojazdach. Do osoby wysyłającej żądanie trafiają już nie współrzędne geograficzne, lecz numer rejestracyjny pojazdu, nazwa miejscowości i ulicy, na której znajdował się pojazd.

Dane z centrali operatorskiej mogą trafiać do klientów w różny sposób: za pomocą komunikatów SMS, przez przeglądarkę WAP oraz "tradycyjny" Internet. W ostatnim przypadku klient może otrzymać do przeglądarki internetowej plik graficzny z mapą, na której będą zaznaczone pozycje wszystkich należących do niego pojazdów. Będzie także można analizować historię pokonanych tras.

Wiele w jednym

Oprogramowaniem niemieckich urządzeń zajęła się firma Logotec Engineering. Ona także stworzyła system wymiany danych, pozwalający na zastosowanie różnych urządzeń klienckich (SMS, WAP, przeglądarka). System zbudowano w architekturze wielowarstwowej. Żądanie podania pozycji jest przechwytywane przez Microsoft Transaction Server i rejestrowane w bazie danych przez stworzone w tym celu przez Logotec komponenty DCOM. Następnie, poprzez serwer SMS znajdujący się u operatora telefonii komórkowej, jest wysyłane zapytanie do urządzenia znajdującego się w samochodzie.

Odpowiedź jest zapisywana w bazie danych, a później wysyłana do klienta w żądanym formacie. Jeżeli klient posługuje się przeglądarką internetową i wysyła żądanie otrzymania mapy z zaznaczonymi pozycjami, oprogramowanie MapInfo nakłada otrzymane współrzędne na mapy cyfrowe, eksportuje je do formatu GIF i wysyła klientowi przez serwer WWW. Wszystkie elementy systemu wykorzystują technologię Microsoftu i platformę Windows 2000. Bazą danych jest MS SQL Server 7.0.

Liberty negocjuje z Polkomtel SA uruchomienie łącza dzierżawionego pomiędzy serwerem SMS operatora a centralą systemu śledzenia pojazdów. Wysyłanie wiadomości SMS z częstotliwością nawet co 15 minut może być kosztowne, toteż Liberty chce wynegocjować z operatorem niższe opłaty za przesyłanie SMS-ów z danymi o pozycji pojazdów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200