Na przykład - AT&T

Gdy patrzymy na krajową telekomunikację, opóźnienia w jej rozwoju, nękające wszystkich awarie, a przede wszystkim czas oczekiwania na założenie telefonu, tylko z trudem możemy sobie wyobrazić telekomunikację jako obszar szybkiego postępu technicznego i dynamicznie rozwijający się rynek, przynoszący duże zyski.

Gdy patrzymy na krajową telekomunikację, opóźnienia w jej rozwoju, nękające wszystkich awarie, a przede wszystkim czas oczekiwania na założenie telefonu, tylko z trudem możemy sobie wyobrazić telekomunikację jako obszar szybkiego postępu technicznego i dynamicznie rozwijający się rynek, przynoszący duże zyski.

Przykładem prężnej działalności i jednocześnie wzorem dla naszej Telekomunikacji Polskiej S.A. może być jeden z jej

partnerów - amerykańska AT&T.

Pięć niekoniecznie telefonicznych kierunków

Następcy Aleksandra Grahama Bella (wynalazcy telefonu w 1876 r.) pracujący w AT&T, koncentrowali swoją działalność w 5 głównych kierunkach:

* Komputeryzacja sieci (Networked Computing), czyli intergracja systemów komputerowych, różnorodnych zastosowań baz danych i sieci danych w celu zapewnienia klientom pełnych rozwiązań. Rynek takich rozwiązań wart jest już dzisiaj 120 miliardów USD i przewiduje się jego rozwój do 200 mld USD w ciągu najbliższych dwu lat.

* Komunikacja bezprzewodowa (Wireless Communications), a więc usługi telefonii komórkowej, systemy i telefony bezprzewodowe, pagery, radio cyfrowe i bezprzewodowy sprzęt sieciowy. Liczba abonentów telekomunikacji bezprzewodowej rośnie dziś na świecie o 30-40% rocznie. AT&T przez związek z McCaw Cellular jest jednym z największych przedsiębiorstw w tej dziedzinie na świecie.

* Systemy informujące (Messaging), obejmujące zbieranie, ucyfrowienie, magazynowanie oraz przetwarzanie informacji. Szacuje się, że wartość tego rynku do 1996 r. podwoi się, osiągając 18 mld USD.

* Komunikacja wizualna (Visual Communications), obejmująca wideotelefony, wideokonferencje, a także systemy magazynowania i przetwarzania wideo dla potrzeb telewizji kablowej lub firm, które oferują filmy wideo na żądanie. W ciągu najbliższych dwu lat rynek ten ma być wart 2,5 mld USD.

* Przetwarzanie głosu i sygnałów dźwiękowych (Voice and Audio Processing), obejmujące systemy zdolne zrozumieć głos człowieka i odpowiedzieć na jego komendy. Ten segment rynku rozwija się obecnie najszybciej wraz z postępem w technologii rozpoznawania mowy i technik tłumaczeniowych.

Praktycznym zastosowaniem tych technologii, a także prowadzeniem prac badawczych w tych dziedzinach zajmują się cztery podstawowe grupy działów AT&T:

1. Communications Services (usługi telekomunikacyjne). Działy te zapewniają usługi dalekosiężne dla firm

przedsiębiorstw i abonentów prywatnych, oferują też Kartę Uniwersalną AT&T (karta kredytowa i telefoniczna

jednocześnie). Zajmują się też zarządzaniem sieciami AT&T i prywatnymi sieciami klientów.

2. Network Systems (systemy sieciowe). Dostarczają oprogramowanie sieciowe, sprzęt i systemy dla światowych operatorów sieci publicznych, sieci prywatnych, operatorów sieci kablowych i operatorów sieci bezprzewodowych. Działy te zajmują się też produkcją w zakresie mikroelektroniki i fotoniki, a także systemów zasilania dla AT&T i innych firm.

3. AT&T Global Information Solutions (wcześniej NCR). Zapewnia technologie informacyjne i usługi dla abonentów, którzy żądają jak szybkiego i niezawodnego przekazu informacji.

4. Multimedia Products and Services. Opracowują i dostarczają produkty, które umożliwiają połączenie telekomunikacji, komputeryzacji, przekazu informacji i rozrywki dla klientów na całym świecie.

Jedność w różnorodności

Rzuca się w oczy różnorodność tematów podejmowanych przez AT&T. Chociaż klasyczna telefonia jest oczywiście nadal w centrum zainteresowania, spektrum badań i wdrożeń wykracza daleko poza nią. Wszystkie tematy łączy jednak jedno - w każdym wypadku mamy do czynienia z przekazem informacji, z reguły na dużą odległość.

Do tych kierunków rozwoju światowej telekomunikacji dostosować się musi także TP S.A. Paradoksalnie, nasze

opóźnienie może działać na naszą korzyść, polska telekomunikacja może sobie pozwolić na wdrożenie od razu

najnowszych, sprawdzonych technologii, bez przechodzenia etapu mozolnych poszukiwań i nie zawsze udanych wdrożeń. Niestety, do tego potrzeba pieniędzy. Jednocześnie jednak doświadczenia AT&T dobitnie pokazują, że telekomunikacja przynosi ogromne zyski.

AT&T i jej osiągnięcia

O pozycji AT&T i jednocześnie o różnorodności proponowanych przez nią rozwiązań najlepiej świadczą wdrożone w 1993 r. i przewidywane na lata następne rozwiązania telekomunikacyjne.

* Budowa informacyjnej superautostrady do 5 milionów abonentów w Kalifornii. Ta szerokopasmowa, cyfrowa sieć będzie służyła do połączeń telefonicznych, przekazów telewizyjnych, a później także do nowych usług

interakcyjnych, takich jak przekaz informacji lokalnych, edukacja i usługi rozrywkowe. Superautostrada danych komputerowych będzie zbudowana całkowicie z kabli światłowodowych i koncentrycznych. AT&T będzie wykonawcą całej sieci, od dostarczenia centrali głównych aż do terminala czy dzwoniącego telefonu u poszczególnych abonentów. AT&T odpowiada także za zaprojektowanie, inżynierię i instalację całej sieci, która ma być zbudowana w ciągu siedmiu lat. Na budowę superautostrady informacyjnej Pacific Bell przeznaczyło 16 mld USD.

* AT&T uczestniczy w instalacji światłowodowych kabli podmorskich pomiędzy USA i Europą, USA i Nową Zelandią, a także pomiędzy Rosją, Japonią i Koreą. Kable podmorskie zainstalowane przez AT&T mają długość pięciu obwodów Ziemi.

* Technologia ATM stała się podstawą systemów opracowanych w Laboratoriach Bella AT&T. ATM polega na zwielokrotnianiu i przesyłaniu sygnałów telekomunikacyjnych w postaci cyfrowych pakietów danych; pozwala na jednoczesny przekaz rozmów, danych i obrazu. Szybkość przesyłania danych sięga miliardów bitów na sekundę.

* Wprowadzenie techniki AT&T TrueVoice. Z całego słyszalnego zakresu częstotliwości telefony przekazują jedynie niewielki zakres, co powoduje, że głos brzmi sztucznie i jest niekiedy trudny do zrozumienia. Technologia opracowana w Laboratoriach Bella AT&T nadaje dźwiękowi transmitowanemu liniami telefonicznymi bardziej naturalne brzmienie, co powoduje, że jest on odbierany jako bliższy, wyraźniejszy i lepiej słyszalny.

* Przesyłanie obrazu i dźwięku. AT&T Still-Image Phone przesyła wysokiej jakości nieruchome obrazy po

konwencjonalnych liniach telefonicznych. Sposób ten okazał się szczególnie przydatny dla firm reklamowych i zajmujących się tworzeniem projektów graficznych. AT&T TeleMedia Personal Video System stanowi połączenie telefonu i komputera w telefon cyfrowy i wideo, które pozwalają klientom widzieć się nawzajem podczas pracy na dowolnych dokumentach (np. jednoczesna praca na tym samym arkuszu kalkulacyjnym).

* Ujednolicenie usług telekomunikacyjnych. AT&T rozpoczęło współpracę z KDD z Japonii oraz Singapore Telecom i utworzyło stowarzyszenie WorldPartners dla zapewnienia firmom o zasięgu światowym nowego poziomu usług telekomunikacyjnych, oferując sieć globalną o jednolitych standardach i wydajności, ujednoliconym systemie zamawiania, zarządzania i rozliczania usług. Do stowarzyszenia mają dołączyć firmy oferujące połączenia dalekosiężne - Telstra z Australii, Unitel z Kanady i Tlecom z Korei. Operatorzy ci oferują ujednoliconą sieć usług w Ameryce Północnej i Azji, w tym roku w Europie, a następnie w Ameryce Łacińskiej.

* Uczestnictwo w oferowaniu usług multimedialnych i systemów interakcyjnych. W tym roku AT&T rozpoczyna współpracę z Viacom International, GTE Telephone Operations oraz Pacific Telesis Video Services w trzech dużych projektach, oferujących klientom programy i usługi interakcyjne. Wykorzystana zostanie sieć, oprogramowanie i technologia AT&T. W USA rozpoczęto prace wraz z Sega, nad produktem, który umożliwiłby jednoczesne rozmowy i wspólne gry wideo. Rozpoczęto także współpracę z dobrze znaną miłośnikom gier firmą Sierra Network, która ostatnio zmieniła nazwę na The Imagination Network, oferując nie tylko możliwość interakcyjnych gier, ale także dostęp do bibliotek wideo i serwisów informacyjnych.

* Zastosowanie technologii przetwarzania głosu. Technologie te umożliwiają uzyskanie informacji przez sieć połączeń z systemami rozpoznawania głosu. System Conversant Voice Information może odpowiedzieć na 2000 słów i fraz, może też być indywidualnie dostosowany do wymagań klientów używających specyficznego słownika oraz stosowany w dowolnym języku. System pozwala na zamawianie produktów, uzyskiwanie informacji o połączeniach lotniczych, przeprowadzanie transakcji finansowych przy użyciu komend głosowych, bez konieczności wybierania numerów telefonicznych. Będzie on także wykorzystany w telefonach komórkowych, pozwalając na aktywizowanie systemu głosem, wybieranie numeru, odbieranie połączenia i inne czynności.

Przedstawiony zarys działalności AT&T nie jest tylko cząstkowym sprawozdaniem z działalności firmy, lecz także spełniającą się wizją bliskiej i dalszej przyszłości. W naszej rzeczywistości stanowi przykład, jak może i jak powinna działać telekomunikacja. Oczywiście trudno sądzić, że TP S.A. zdoła szybko wyrwać się z obecnych uwarunkowań i choćby częściowo wzorować się na najpotężniejszej firmie telekomunikacyjnej świata. Jednak wyznaczone dzisiaj kierunki rozwoju muszą zostać podjęte, jeżeli chcemy zająć miejsce wśród rozwiniętych krajów świata. Miejmy nadzieję, że nowelizacja, a następnie zmiana Ustawy o łączności przyspieszy konieczne zmiany, a TP S.A. znajdzie źródła finansowania także nowoczesnych projektów telekomunikacyjnych.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200