NOWA TECHNOLOGIA - NOWE KSZTAŁCENIE

e-szkoła

Tym mianem przyjęło się określać szkołę, która wykorzystuje techno-logie w procesie rozwoju ku lepszemu, bardziej skutecznemu wypeł-nianiu swojej misji edukacyjnej, wychowawczej i społecznej. W takiej szkole technologia jest dostępna zawsze wtedy oraz wszędzie tam, gdzie potrzebuje jej uczeń, nauczyciel i personel placówki. Ponadto wszystkie te osoby, w tym również rodzice uczniów, mają dostęp do technologii także poza szkołą, także w swoich domach. Zapleczem technicznym e-szkoły jest bezprzewodowy dostęp do Internetu na te-renie szkoły, mobilne rozwiązania w szkole, takie jak pracownie lapto-pów, tablice interaktywne i inne urządzenia, oraz dostęp do kompute-rów i do Internetu w domach uczniów. Środowiskiem edukacyjnym jest zaś platforma edukacyjna, stanowiąca pierwszy krok na drodze ku chmurze edukacyjnej. Platforma spełnia rolę repozytorium zasobów edukacyjnych, głównie tworzonych przez uczniów i nauczycieli, jest również medium komunikacyjnego między wszystkimi uczestnikami procesu edukacyjnego.

Opisane rozwiązanie jest wdrażane m.in. jako Dolnośląska e-Szkoła. Inwestycjom rzeczowym towarzyszą w placówkach biorących udział w tym projekcie prace nad planami rozwoju szkół oraz szkolenia nauczy-cieli zgodnie z nowymi standardami, w których główny nacisk jest po-łożony na wsparcie pracy uczniów przez nauczycieli. Podobne rozwią-zania są realizowane w kilku innych województwach. To podejście zo-stało przedstawione w dokumencie eksperckim przyjętym przez MEN, dotychczas jednak nie została podjęta przez resort edukacji żadna de-cyzja dotycząca działań w zakresie technologii w edukacji w skali całe-go kraju.

Rozwijająca się technologia

Stawia wyzwania zarówno przed każdym obywatelem, jak i przed sys-temami kształcenia i doskonalenia, od których oczekuje się nadążania za zmianami oraz propagowania ich wśród obywateli. Cykl zmian w technologii jest znacznie krótszy niż cykl edukacyjny, będący na ogół jednym etapem lub kolejnymi etapami kształcenia. Zanim ten system przygotuje się na zmiany, sama technologia ulega znaczącym zmia-nom, eliminując przygotowane zmiany w edukacji. Tak zapewne będzie z e-podręcznikami, tabletami, komórkami, jak również z platformami edukacyjnymi. Jeden przykład tylko: ekspansja e-książek jest możliwa dzięki e-czytnikom, które nie są jeszcze u nas popularne i tanie. MEN dopuszcza już e-podręczniki do użytku w szkołach, ale ma na ogół na myśli podręcznik w formacie pliku PDF, z niewielkimi możliwościami interakcji, do tego "czytane" na zwykłych pecetach. Podążamy więc w tej materii kilka kroków za najnowszymi rozwiązaniami.

Na drugim biegunie są tendencje i oczekiwania rynku dążącego do na-tychmiastowej "sprzedaży" nowych technologii w edukacji, bo to prze-cież najszerszy rynek odbiorców technologii. I, na przykład, po nieca-łym roku od pojawienia się tabletu iPad wiele szkół i uczelni w Stanach Zjednoczonych zaczęło wyposażać wszystkich swoich uczniów i studen-tów w te urządzenia, chociaż już niektóre badania pokazują, że stu-dent woli pracować z tradycyjną książką, która nadal wydaje się nie mieć konkurenta bardziej ergonomicznego. Nie mówimy tutaj o czyta-niu książki - czytnik Kindle może być w tym znakomity - ale o rzeczy-wistej pracy z książką, o której trudno jest jeszcze mówić w przypadku tabletów i e-czytników, to dopiero przed nami.

Z umiarkowanym optymizmem i właściwą rezerwą należy podchodzić do kolejnych technologii, które pojawiają się na rynku. Zanim te roz-wiązania nie zyskają edukacyjnego wsparcia i nie będą przynosić sprawdzonych korzyści edukacyjnych w postaci zwiększonych osią-gnięć uczniów, pozostawać będą propozycją pozaedukacyjną. Szkoły i rodzinne domy uczniów nie są poletkami doświadczalnymi dla nowych technologii. Z drugiej strony, szkoła nie powinna się zamykać przed nowościami na rynku technologii, "twardymi", a szczególnie "miękki-mi", zwłaszcza tymi, które masowo pojawiają się w rękach uczniów. Przy tym wszystkim nie należy zapominać o obowiązku szkoły wycho-wywania uczniów do etycznego wykorzystania mediów i technologii, np. w zakresie praw autorskich, własności intelektualnej i przestępstw związanych z zapożyczaniem czyjejś pracy. To jest nowa sfera przygo-towania i obowiązków nauczycieli, związana z ekspansją technologii w świecie permanentnej edukacji.


TOP 200