NHTSA zezwala na autonomiczne pojazdy bez kierwonicy
-
- 14.03.2022, godz. 08:30
Amerykański urząd do spraw bezpieczeństwa ruchu drogowego zezwolił na rozwój autonomicznych samochodów bez kierownicy i pedałów.
Stany Zjednoczone są pionierem w rozwoju autonomicznych systemów jazdy. Wiele firm technologicznych na drogach Kalifornii testuje swoje pojazdy autonomiczne. To również tam w marcu 2018 roku doszło do pierwszego śmiertelnego wypadku z udziałem pojazdu autonomicznego. Od tego czasu regulacje prawne stały się bardziej wymagające, a testy pojazdów autonomicznych dużo bardziej rygorystyczne.

System jazdy autonomicznej w Tesli
Źródło: tesla.com
Krajowa Administracja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego Stanów Zjednoczonych zaktualizowała dokumenty, które otwierają nową drogę dla rozwoju samochodów autonomicznych. Zrezygnowano właśnie z wymogu stosowania kierownicy i pedałów, które pozwalają na przejęcie sterowania przez kierowcę/operatora. Zmiana ta spowoduje, że producenci aut mogą na nowo zaprojektować ich wnętrza i rozplanować na nowo wykorzystanie przestrzeni wewnątrz samochodu.
Zobacz również:
- Android Auto i Apple CarPlay zdominowały rynek
- Kolejny producent pojazdów EV wspiera standard ładowania Tesli
- Tesla wkracza na kolejny poziom jazdy autonomicznej
Zaktualizowane Federalne Standardy Bezpieczeństwa Pojazdów Silnikowych pozwalają na testowanie samochodów autonomicznych bez przyrządów pozwalających na przejęcie kierowania podczas jazdy przez pasażerów znajdujących się w środku.
Departament Transportu zapewnia, ze zmiana ta pozwoli na dalszy rozwój zautomatyzowanej jazdy i systemów wsparcia kierowcy. To ukłon w stronę firm technologicznych, które coraz chętniej decydują się na budowę własnych aut. Mowa między innymi o Sony oraz Apple.
Stany Zjednoczone wymagają, aby auta bez kierownicy zapewniały pasażerom taki sam poziom bezpieczeństwa jak konwencjonalne pojazdy.
Nowe przepisy prawne to ukłon w stronę rozwoju pojazdów autonomicznych poziomu piątego. Aktualnie na rynku znajdziemy seryjnie produkowane pojazdy wyposażone w jazdę autonomiczną poziomu 2, a producenci testują pojazdy z systemami autonomicznymi poziomu 4.