Myślenie strategiczne w zarządzaniu
- Andrzej Góralczyk,
- 01.12.1997
Kluczowe czynniki sukcesu
Wiemy już, które obszary produktowo-rynkowe dają naszej firmie perspektywę. Teraz sprawdźmy, co możemy zrobić z naszymi procesami. Co wykonujemy dobrze, które działania wymagają usprawnienia.
Podobnie jak przy praktycznej analizie SWOT, lepiej nie pytać o wszystko „w ogóle”, lecz najpierw zorientować się, które procesy w naszej branży decydują o tym, że klienci chętnie kupują, a konkurenci chętnie wchodzą w kooperację. Które z procesów są Kluczowymi Czynnikami Sukcesu (KCS) w naszym sektorze?
Przy dokładniejszej analizie KCS dla poszczególnych asortymentów na rynku określamy z kilku punktów widzenia, odpowiadając na następujące pytania:
1. Co jest ważne dla poszczególnych produktów i rynków?
2. Które czynniki są wrażliwe (narażone) na kryzys, np. w dziedzinie projektowania, produkcji, marketingu?
3. Które czynniki są najważniejsze na obecnym etapie cyklu życia produktu?
4. Które koszty i/lub wartość dodana są największe w stosunku do całkowitej wartości dodanej przedsiębiorstwa? Z którymi czynnikami się wiążą?
5. Które czynniki skłaniają klientów do decyzji o zakupie danego produktu?
UWAGA: Oprócz procesów wyszczególnionych na rysunku należałoby jeszcze wymienić funkcje wspierające, jak zasoby (zarządzanie) personalne, finanse, systemy, ...
Na przykład dla danego produktu możemy wyróżnić następujące KCS:
1. Możliwość rozwinięcia produktu;
2. Szybka dostawa;
3. Ułatwienia w finansowaniu zakupu;
4. Wsparcie serwisowe;
5. Obniżenie kosztów jednostkowych (w perspektywie).
Następny etap analizy to określenie naszej względnej pozycji w odniesieniu do poszczególnych czynników. W których procesach zatem mamy dobre know-how, w których natomiast od czołówki światowej dzieli nas tzw. luka strategiczna?
Analiza luki strategicznej (przepaści) ujawnia, w których dziedzinach musimy dokonać usprawnień, aby nasze procesy nie ustępowały najlepszym.
ANALIZA PRZEPAŚCI
Przepaści - aktualny poziom zadowolenia
Produkt i jego KCS-y
Całkiem zadowalający
Całkiem niezadowalający
Stan aktualny
Przykład:
1. Możliwość rozwinięcia
2. Szybka dostawa
3. Ułatwienia w finansowaniu
4. Wsparcie serwisowe
5. Obniżenie kosztów jednostk.
Zazwyczaj wnioski z analizy przepaści mówią, że:
1. Należy skoncentrować wysiłki na największych słabościach;
2. Kontrolować działania istotne z punktu widzenia naszych KCS;
3. Rozwijać zasoby istotne z punktu widzenia naszych KCS.
W podanym przykładzie widać, że strategicznymi przedsięwzięciami powinny być redukcja kosztów wytwarzania i zapewnienie klientom kredytu na finansowanie ich zakupów oraz iż należy ściśle kontrolować koszty oraz rozwijać zasoby w obszarze badań i rozwoju.