Multimedia, telewizja trójwymiarowa, przestrzenny dźwięk

W Berlinie zakończyły się 40 targi elektroniki użytkowej i profesjonalnej ''Funkausstellung 1995''.

W Berlinie zakończyły się 40 targi elektroniki użytkowej i profesjonalnej ''Funkausstellung 1995''.

Najgorętsze tematy tegorocznych targów to multimedia i telewizja trójwymiarowa oraz w standardzie PALplus. Nie zabrakło także nowych rozwiązań na rynku Audio Hi-Fi. Targi "Funkausstellung" są największą tego typu imprezą w Europie Środkowej. Na ponad 100 tys. m<sup>2</sup> hal wystawienniczych swoją ofertę zaprezentowało w tym roku przeszło 750 wystawców z całego świata. Najwięcej bo aż 396 firm to wystawcy z Niemiec. Zaledwie siedem firm reprezentowało osiągnięcia naszego kraju w dziedzinie elektroniki użytkowej i profesjonalnej.

PALplus

Bardzo gorącym tematem tegorocznych targów był problem przejścia na nową wersję standardu PAL. Choć telewizja w standardzie PAL po 25 latach udoskonalania osiągnęła już wysoki poziom jakościowy to nadal pozostało wiele ulepszeń do wprowadzenia. Najprostszy przykład niedoskonałości PAL widoczny będzie, np. wtedy, gdy konferansjer zapowiadający program będzie występował w marynarce w drobną kratkę. Pojawią się wtedy na ekranie zakłócenia barw obajwiające się jako "pływający" obraz. Jest to tylko jeden z problemów, które rozwiązuje nowy standard PALplus.

Standard ten umożliwia także płynne przejście na format telewizji szerokoekranowej, w której wymiary ekranu mają stosunek 16:9 a nie jak dotąd 4:3. Liderem technologii PALplus jest doskonale znana w Polsce firma Grundig, która w tym roku obchodzi 50-lecie swojego istnienia. Firma ta posiada aż 16 spośród 23 patentów jakimi objęty jest PALplus.

A może w trójwymiarze?

Zupełnie nową grupą produktów wystawianych na targach były trójwymiarowe umożliwiające oglądanie obrazu w trzech wymiarach. Liderem na tym polu jest Sanyo choć swoje rozwiązania prezentowali także inni producenci sprzętu TV, np. Sharp.

Sanyo produkuje telewizory 3D w kilku technologiach. Umożliwiają one oglądanie trójwymiarowych filmów zarówno ze specjalnymi okularami polaryzacyjnymi lub ciekłokrystalicznymi, jak też bez okularów. Złudzenie trójwymiarowości także uzyskiwane jest na kilka sposobów. Obraz trójwymiarowy "nie wyskakuje" jednak tak jak dotąd z ekranu, lecz widoczny jest za powierzchnią kineskopu - wytwarzany jest efekt głębi obrazu.

Choć produkcja telewizorów 3D jest niewątpliwym osiągnięciem technologicznym to jakość projekcji jest jeszcze daleka od doskonałości i oczekiwań klientów. Jak na razie Sanyo przygotowało telewizory 3D pracujące wyłącznie w standardzie NTSC. Wersja dla PAL pojawić ma się najwcześniej za rok.

Nowa jakość dźwięku

Nowością technologiczną jest także nowy sposób generowania dźwięku stereofonicznego Space Fidelity opracowany przez Grundiga. Umożliwia on słyszenie dźwięku stereofonicznego w dużej mierze bez względu na to, w którym miejscu pomieszczenia znajduje się jego źródło. Zamiast zwyczajowo stosowanych oddzielnie rozstawionych kolumn, dźwięk reprodukowany jest poprzez APS (Acoustical Polarized Stereo). Jest to połączenie dwóch głośników umieszczonych horyzontalnie za pomocą specjalnie profilowanej tuby, która wzmaga efekt akustyczny bez żadnych elektronicznych zakłóceń dźwięku. Dzięki odpowiedniej konstrukcji dźwięk generowany jest w płaszczyźnie horyzontalnej, co powoduje znakomity efekt jego przestrzenności bez względu na to jak blisko siebie umieszczone są głośniki.

Grundig zaprezentował już zarówno sprzęt Audio jak i TV produkowany w technologii Space Fidelity.

Szał multimediów

Targi otoczone były aurą multimedialności. Wszyscy wielcy producenci branży TV produkują już telewizory wyposażone w odtwarzacze płyt kompaktowych CD-I umożliwiające oglądanie filmów z płyt kompaktowych. Praktycznie wszystkie nowe tytuły filmów dostępne są już w tej formie. Nieliczni wystawcy sprzętu komputerowego próbowali popularyzować urządzenia do oglądania wirtualnej rzeczywistości. Choć zainteresowanie tego typu produktami jest ogromne, to jednak są one nadal zbyt drogie i oferują zbyt małe możliwości by mogły się szeroko spopularyzować.