Motorola uczy dobrego tonu

Telefon komórkowy wrasta na stałe do naszego codziennego życia, jako urządzenie potrzebne nawet w najdalszym zakątku naszego kraju (ze względu na brak innych telefonów). Nie jest jak dawniej tylko luksusową zabawką czy narzędziem pracy. Niezależnie od tego czy masz lub chcesz mieć telefon komórkowy, warto poznać rodzące się dopiero zasady savoir vivre'u związane z korzystaniem z niego.

Telefon komórkowy wrasta na stałe do naszego codziennego życia, jako urządzenie potrzebne nawet w najdalszym zakątku naszego kraju (ze względu na brak innych telefonów). Nie jest jak dawniej tylko luksusową zabawką czy narzędziem pracy. Niezależnie od tego czy masz lub chcesz mieć telefon komórkowy, warto poznać rodzące się dopiero zasady savoir vivre'u związane z korzystaniem z niego.

Wszyscy użytkownicy telefonu komórkowego stają często przed dylematami: kiedy wypada korzystać z mojej komórki? czy wszędzie? jak się zachować, gdy telefon dzwoni w najmniej odpowiednim momencie? czy zawsze go odbierać?

Telefon komórkowy został wynaleziony w celu odbierania i wykonywania telefonów praktycznie WSZĘDZIE, co nie znaczy, że nie należy być wrażliwym na otoczenie, w którym z niego korzystamy. Co jeden z największych producentów sprzętu do telefonii komórkowej koncern Motorola radzi w tym zakresie.

Na ulicy

Nie istnieje żaden logiczny powód, dla którego nie można korzystać z telefonu komórkowego na ulicy, pod warunkiem, że przez nią akurat nie przechodzimy. Warto jednak pamiętać, że na chodniku nie jesteśmy sami. Nagłe zatrzymanie się w miejscu, ponieważ zadzwonił nasz telefon z być może bardzo ważną dla nas wiadomością, może spowodować uzasadnioną irytację u innych przechodniów, których ona naprawdę niewiele obchodzi. Starajmy się zatem rozmawiać zatrzymując się tak, aby nie tamować i utrudniać ruchu pieszego. Zatrzymajmy się na przykład w bramie lub usiądźmy na ławce w parku czy na przystanku autobusowym. Ze względu na to, że najnowsza technologia umożliwia prowadzenie rozmowy normalnym głosem, nie musimy go podnosić. Nasz rozmówca dobrze nas słyszy, mimo że wydaje nam się, że hałas uliczny zagłusza nasz głos.

W pracy

Telefon komórkowy w biurze stanowi funkcjonalne przedłużenie telefonu podłączonego do centralki firmy. Kiedy jednak rozmawiasz z klientem, niezależnie czy u niego czy u siebie, nie należy dzwonić lub odbierać telefonów z komórki. Korzystaj wówczas z funkcji "automatycznej sekretarki", która zachowa wiadomość dla ciebie w sposób cichy i dyskretny.

W samochodzie

Telefon w samochodzie pozwala nadrobić czas stracony na dojazdy i w korkach ulicznych. Można odbyć spotkanie, naradę, zdobyć potrzebne informacje. Do dobrego tonu należy uprzedzenie swego pasażera, zwłaszcza osoby w starszym wieku lub zbyt nerwowej, o telefonie komórkowym w samochodzie. Nagły dźwięk telefonu mógłby go zaszokowć. Należy również pamiętać, że w żadnym przypadku posługiwanie się telefonem komórkowym nie spowodowało utrudnień w ruchu, ani co gorsza zagrożenia, o co wcale nie jest trudno.

W restauracji

Używanie przy stole telefonu komórkowego jest ogromnym nietaktem. Należy go wyłączyć lub przekazać pod opiekę kierownikowi sali. Korzystaj z funkcji "automatycznej sekretarki" aż do zakończenia posiłku. Podobnie postępujemy w pubie.

W teatrze

Korzystanie z telefonu komórkowego w teatrze jest wykluczone (poza przerwami w spektaklu), jeżeli nie chcemy utracić prawa wstępu do tego przybytku kultury.

W wielu miejscach i sytuacjach (w sklepie, podróży, na spacerze) telefon komórkowy okazuje się bardzo przydatny. Może stać się np. deską ratunku w sytuacjach awaryjnych, gdy chodzi o ratowanie czyjegoś życia lub tylko wezwanie pomocy drogowej. Pamiętaj, aby mógł być on również użyteczny w potrzebie innym; udziel pomocy innemu kierowcy lub informacji zbłąkanym turystom.

Jeszcze kilka rad pomocnych przy korzystaniu z telefonu komórkowego (i może nie tylko komórkowego).

Odbieranie telefonu

Staraj się odebrać dzwoniący telefon jak najszybciej. Dla uniknięcia nieporozumień podaj swoje imię i nazwisko. Jeśli używasz telefonu do celów służbowych, możesz dodać zwrot "Czym mogę służyć?" lub "W czym mogę pomóc?" Takie pytanie sugeruje, że nie tylko odebrałeś telefon, ale jeszcze możesz w czymś pomóc rozmówcy. Staraj się mówić zwięźle, dopasowując ton rozmowy do sprawy i rozmówcy.

Wyłączanie telefonu

Jedną z najważniejszych funkcji twojego telefonu komórkowego jest "automatyczna sekretarka". Pamiętaj jednak, aby twoja wypowiedź inicjująca nagranie na "automatyczną sekretarkę" była utrzymana we właściwym tonie np. "Podaję swój numer .... Niestety nie mogę teraz odebrać telefonu, ale proszę zostawić wiadomość i na pewno oddzwonię w ciągu 30 minut". Zbyt poważny i napuszony ton może zniechęcić do rozmowy telefonującego, którego wystarczająco odstrasza już sama rozmowa z automatem. Podanie swojego nazwiska w nagraniu ma swoich przeciwników, ze względów bezpieczeństwa i należy zdecydować się na to po rozważeniu za i przeciw. Podobnie nagrania na sekretarce automatycznej informacji o swoim rozkładzie zajęć jest praktyczne, ale z tych samych powodów nie jest zalecane.

Pamiętając o stosowaniu podanych wyżej zasad przy korzystaniu z telefonu komórkowego ułatwimy życie sobie i nie utrudnimy innym. Unikniemy też wielu konfliktów i nieporozumień, a może też zyskamy miano człowieka nowoczesnego w najlepszym tego słowa znaczeniu.

Na koniec pamiętaj o dobrej dewizie: Nigdy nie jest za wcześnie, aby uczyć się dobrych manier i zasad dobrego tonu przy korzystaniu z telefonu komórkowego.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200