Motorola: bez komórek, za to działem sieciowym wspólnym z Nortelem

Firma opublikowała oświadczenie, w którym władze koncernu informują, że szukają sposobu na rewitalizowanie przynoszącego straty oddziału urządzeń mobilnych. Niemal od razu pojawiły się spekulacje, że Motorola zamierza go sprzedać. Firma rozwarza też połączenie działu odpowiedzialnego za produkcję sprzętu sieciowego dla operatorów bezprzewodowych z Nortelem.

Zdaniem ekspertów, Motorola traci udziały w rynku urządzeń mobilnych głównie dlatego, że nie posiada wypracowanego odpowiedniego modelu biznesowego. "Koncern powinien brać przykład z firm, takich jak Apple, czy choćby Nokia" - uważa Samuel Wilson z JMP Securities. Obie wymienione firmy posiadają szczegółowo opracowaną strategię, przeprowadzają badania rynkowe i korzystają z pomocy projektantów, także mody. To właśnie Apple i Nokia sprzedają teraz coraz więcej telefonów.

Według Samuela Wilsona bardzo prawdopodobna jest możliwość podziału koncernu na trzy niezależne podmioty: urządzeń mobilnych, rozwiązań korporacyjnych i sprzętu sieciowego. Według najnowszych informacji, ostatni z nich - zwłaszcza część odpowiedzialna za produkcję sprzętu sieciowego dla operatorów bezprzewodowych - mógłby zostać połączony z podobnym działem Nortel Networks. Łączne obroty nowej spółki joint venture miałyby wynieść 10 mld USD.

Zobacz również:

  • Motorola radzi, aby telefon owijać wokół nadgarstka. Czy tak wygląda przyszłość?
  • iPhone z 2007 roku sprzedany na aukcji za rekordową kwotę

Według innych ekspertów problemy Motoroli są spowodowane brakiem przewidywania i konkretnych działań wyprzedzających zmiany rynku. Rynek urządzeń mobilnych, w dużej mierze zależy od aktualnych trendów. Apple stara się kreować modę, a Nokia błyskawicznie podąża za zmianami trendów. Od tych dwóch firm Motorola wyraźnie odstaje - koncern bardzo powoli odpowiada na reakcje rynkowe. Być może sytuację uratuje zapowiadany telefon Rokr E8. Ma on posiadać m.in. odmieniony interfejs i nowatorską technologię ModeShift. Trafi do sprzedaży w przyszłym miesiącu. Od powodzenia jego sprzedaży mogą zależeć dalsze losy odpowiedzialnego za produkcję telefonów oddziału Motoroli.

Od 2004 r., kiedy miała miejsce premiera telefonu Razr V3 Motorola traci udziały w rynku telefonów komórkowych. Aktualnie firma zajmuje 3. miejsce z udziałem na poziomie 13,9%. Jednak z roku na rok sprzedaż telefonów z charakterystycznym logiem spada. W 2007 r. sprzedaż telefonów Motoroli spadła prawie o 27% w porównaniu z rokiem poprzednim. Motorolę wyprzedza Samsung (14,1% rynku) i Nokia (38,2%). Spadek sprzedaży pociąga za sobą coraz wyższe straty. Z opublikowanych wyników finansowych za ostatni kwartał 2007 r. wynika, że przychody oddziału urządzeń mobilnych Motoroli spadły do 4,8 mld USD w porównaniu z 7,8 mld USD rok wcześniej. Oddział Mobile Devices Business przyniósł straty w wysokości 388 mln USD.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200