Monitorowanie ośrodka webowego
- Józef Muszyński,
- 01.02.2001
Wzorce reguł pozwalają tworzyć zestawy powszechnie używanych pomiarów i związanych z nimi akcji. Można także stosować wzorce z poziomu systemu, które w przypadku NT pozwalają identyfikować zasoby w systemie monitorowanym poprzez SNMP, liczniki PerfMon lub konwersacyjnie, z zainstalowanym Remote Holistix Agent.
Monitor stanu ogólnego daje wgląd w ogólną kondycję ośrodka webowego, natomiast predefiniowane raporty są podzielone na kilka kategorii w celu szybszej ich selekcji: wydajność/dostępność, operacje i konfiguracja. Raporty o kondycji ośrodka delegują większość szczegółów na wyższy poziom - do graficznej prezentacji stanu aplikacji i związanych z nią pomiarów. Brak jest jednak możliwości kastomizowania czy też dołączania raportów bezpośrednio w produkcie.
Holistix utrzymuje dane konfiguracyjne i pomiary w bazie danych, używając do tego motoru MSDE (Microsoft Data Engine) lub SQL Server 7.0. Firma zaleca używanie bazy danych MSDE tylko dla małych instalacji.
System pomocy online jest logicznie uporządkowany i zawiera dobrze udokumentowane przykłady.
SiteScope
Dostępny na stronie webowej produkt firmy Freshwater jest stosunkowo prosty w instalowaniu i eksploatacji. Prostota ta w niczym nie umniejsza funkcjonalności produktu.
Monitor w SiteScope jest pojedynczym typem testu wykonywanym na monitorowanym systemie. Na przykład: monitorowanie URL testuje osiągalność poszczególnych stron webowych w danym systemie, a monitor bazodanowy łączy i pobiera informacje ze specyficznej bazy danych. SiteScope zapewnia 32 typy monitorów, w tym: CPU, DNS, obszarów dyskowych, FTP, poczty, pamięci, PING, wydajności, poszczególnych URL i serwerów webowych. Produkt zapewnia to używając wyłącznie usług pracujących na jednym systemie zarządzania. SiteScope, w odróżnieniu od pozostałych produktów, nie korzysta z usług agentów pracujących na systemach monitorowanych. Wśród monitorów dostępnych z SiteScope jest HTTP Transaction Monitor, pozwalający na testowanie serii kroków HTTP, które mogą się pojawić w kompletnej transakcji webowej, takiej np. jak przeszukiwanie bazy danych lub skompletowanie zakupu.
Proces ustawiania powiadamiania pocztą elektroniczną obejmuje mechanizm testowania, pozwalający na obejrzenie całej konwersacji SMTP.