Modelowanie wielowymiarowe

Celem systemów Business Inteligence jest redukcja ryzyka biznesowego. Ich budowę trzeba zaczynać od ustalenia potrzeb użytkowników. "Trzeba dokładnie wiedzieć, jakie są oczekiwania użytkowników, ale nie można ich o to pytać wprost.

Celem systemów Business Inteligence jest redukcja ryzyka biznesowego. Ich budowę trzeba zaczynać od ustalenia potrzeb użytkowników. "Trzeba dokładnie wiedzieć, jakie są oczekiwania użytkowników, ale nie można ich o to pytać wprost.

Modelowanie wielowymiarowe

Ralph Kimball, autorytet w dziedzinie hurtowni danych i systemów BI

Trzeba starać się poznać, jak oni działają i jakie ich działania mają przynosić rezultaty" - tłumaczył podczas pobytu w Warszawie Ralph Kimball, autorytet w dziedzinie hurtowni danych i systemów BI. Gościł w Polsce na zaproszenie Sybase Polska z wykładem "Najlepsze praktyki Business Inteligence - Akademia Ralpha Kimballa". Computerworld był patronem spotkania.

Zdaniem Ralpha Kimballa, platformę do analizy danych biznesowych stanowi hurtownia danych. Jej tworzenie to złożony proces, zaczynający się od badania wymagań co do treści biznesowych, jakie będą obsługiwane. Na tym etapie trzeba zidentyfikować źródła danych i metody dostarczania informacji użytkownikom w taki sposób, aby mogli podejmować decyzje. Samo wdrażanie hurtowni danych przebiega jednocześnie trzema równoległymi torami. Obejmują one rozwiązania technologiczne, dane i aplikacje BI. Po zakończeniu realizacji każdego z nich można wdrożyć system analizy danych biznesowych.

Jednym z najważniejszych elementów procesu projektowania systemu BI jest modelowanie danych do postaci wielowymiarowej. Wymiarami mogą być: klienci, produkty, transakcje, czas, miejsce, cena itp. Modele wielowymiarowe strukturyzują otoczenie, w którym funkcjonuje biznes, określają środowisko, w którym ma działać system. Jeżeli organizacja chce mieć sprawnie działający system BI, to musi podjąć trud ustalenia definicji najważniejszych obiektów informacyjnych.

Kwestia jakości danych staje się dzisiaj coraz bardziej ważna. Danych jest coraz więcej, a użytkownicy biznesowi są już w stanie ocenić koszty związane z nierzetelnością danych. Przedsiębiorstwa i instytucje muszą wypracować kulturę dbania o jakość danych zbliżoną do słynnej kultury jakości produkcyjnej u japońskich wytwórców samochodów. Warunkiem sukcesu jest aktywne wsparcie ze strony kierownictwa.

"Użytkownikom potrzebny jest taki system analizy danych biznesowych, który będzie prosty, szybki i będzie spełniał dobrze ich wymagania biznesowe" - tłumaczył Ralph Kimball. Ze względu na te wymagania projektowanie systemu najlepiej zaczynać od ekranu użytkownika, od upewnienia się, czy użytkownik ma to, czego potrzebuje. Dopiero potem systematycznie wypracowuje się drogę wstecz, ku technologicznym podstawom rozwiązania. Jest to metodyka przeciwstawna projektowaniu skoncentrowanemu wokół technologii.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200