Model BYOD – pracownicy kontra dział IT, dział IT kontra pracownicy

Krótko o tym, jak zupełnie inaczej postrzega się swoją pracę z dwóch różnych pozycji w firmie.

Amerykańska firma CDW przeprowadziła ankietę wśród 1200 użytkowników rozwiązań mobilnych w modelu BYOD i 1200 specjalistów IT. Pytano ich o to, jak oceniają wsparcie techniczne dla pracowników przynoszących do pracy własny sprzęt.

I już na samym początku wyszło na jaw, że opinie ekspertów i zwykłych użytkowników bardzo się różnią. 64% ankietowanych specjalistów IT przyznało sobie, wykonywanej przez siebie pracy ocenę A (najwyższą) lub B. Tymczasem 56% użytkowników przyznało specjalistom IT ocenę średnią – C.

Zobacz również:

  • Telegram chce, aby z jego usługi zaczął korzystać biznes
  • Najlepsze MDM-y do ochrony urządzeń mobilnych na 2023

Użytkownicy rozwiązań mobilnych mówili, że specjaliści IT reagują zbyt wolno na zgłaszane problemy lub są zbyt rzadko dostępni. Inni mówili, że chcą mieć dostęp do poblokowanych aplikacji przydatnych w pracy, by nie być uzależnionym od komputerów stacjonarnych.  Najczęściej jednak, pracownicy chcieliby usprawnić komunikację z działem IT lub serii specjalistycznych szkoleń.

Tymczasem, specjaliści IT nie są świadomi tego, że pracownicy przeciętnie oceniają ich pracę i często mają problemy wymagające rozwiązania. To może oczywiście doprowadzić do konfliktów wewnątrz firmy. Sytuację pogarsza fakt, że z wielu raportów wynika, iż podobnych problemów będzie jeszcze więcej. 86% badanych osób pracujących w modelu BYOD przyznaje, że korzysta z firmowych danych na prywatnym urządzeniu mobilnym.

5% przyznaje, że utraciło już urządzenie zawierające firmowe dane. Krótko mówiąc 1 na 20 urządzeń mobilnych zawierające firmowe dane już zostało skradzione lub zgubione. Eksperci Symanteca donoszą tymczasem, że 83% zgubionych smartfonów wykorzystywanych jest przy próbach zdobycia poufnych, firmowych informacji. Specjaliści IT (40% ankietowanych) przyznają również, że już teraz firmowe sieci mają problem z obsłużeniem dużej ilości prywatnego sprzętu przynoszonego do firmy. Ci sami specjaliści twierdzą ponadto, ze w ciągu dwóch lat ilość tabletów i smartfonów korzystających z firmowej sieci wzrośnie o ponad 200%. Kolejne problemy są więc w drodze.

Jak je rozwiązywać? Jednej metody nie ma. Eksperci zalecają, by CIO w firmie naciskali na wprowadzenie surowych przepisów dotyczących end-userów oraz modelu BYOD. Powinni także myśleć o wprowadzeniu nakazu blokowania ekranów w urządzeniach mobilnych. Inni twierdzą, że przyglądają się takim rozwiązaniom jak geofencing, black listy dla aplikacji mobilnych. Problem w tym, że duża część takich rozwiązań wpływa na jedną z największych zalet urządzeń mobilnych – prostotę ich używania.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200