Moda na tablety

Rok 2011 może przynieść odpowiedź na pytanie, czy użycie tabletów w biznesie stanie się standardem, czy jedynie atrakcyjnym dodatkiem dla kadry zarządzającej.

Moda na tablety
Od czasu wprowadzenia na rynek tabletów wiele uwagi zajmuje dyskusja na temat wykorzystania ich w środowisku biznesowym. Oprócz oceny cech czysto użytkowych uwagę zwracano na bezpieczeństwo urządzenia i połączeń sieciowych. "Większa akceptacja iPadów przez korporacje jest zauważalna, zwłaszcza od czasu wprowadzenia wersji 4.x systemu iOS" - twierdzi Andrew Jaquith, dyrektor techniczny Perimeter E-Security i były analityk Frost & Sullivan. Według danych Apple’a, 80% firm z listy Fortune 100 korzysta z iPada. We wrześniu 2010 roku odsetek ten oscylował wokół 65%.

Udostępnienie przez Apple'a wersji iOS 4.x ma wpływ na większe bezpieczeństwo danych. Jedną z nowych funkcjonalności jest szyfrowanie informacji przetwarzanych przez aplikacje zainstalowane na tablecie. Mechanizm kodowania jest wspierany sprzętowo. Kolejnym plusem jest łatwiejsze dostosowywanie iPada do polityk bezpieczeństwa istniejących w korporacjach. Wśród przydatnych funkcji wymieniane są: zabezpieczenie użycia tabletu hasłem, automatyczne kasowanie firmowych danych po kilku próbach nieudanego zalogowania, blokada możliwości instalowania przez pracownika nieautoryzowanych aplikacji. Andrew Jaquith zwraca też uwagę na łatwiejszą niż w rozwiązaniach konkurencji konfigurację elementów związanych z bezpieczeństwem informacji.

Bezpieczeństwo tabletu

Eksperci zajmujący się na problematyką zabezpieczenia sieci korporacyjnych opracowali pięć zasad, które powinny być wzięte pod uwagę przed podjęciem decyzji o zakupie iPadów na potrzeby biznesowe.

1. Należy sprawdzić, czy w odpowiedni sposób kodowane są informacje, zarówno te przechowywane w tablecie, jak i przesyłane przez aplikacje. Wykorzystanie mechanizmów SSL w iPadach wydaje się wystarczającym sposobem zabezpieczenia danych.

2. Od wersji iOS 4.x iPady są dostosowane do centralnego zarządzania przez firmowe działy IT. Korporacje mogą w relatywnie prosty sposób wdrażać polityki bezpieczeństwa, blokować skradzione tablety czy zdalnie instalować aplikacje. Z mechanizmów umożliwiających centralne zarządzanie to ważny krok ku szerszemu wykorzystaniu iPadów w biznesie.

3. Ciekawą funkcją najnowszych tabletów Apple'a jest możliwość elastycznego zarządzania danymi składowanymi w pamięci urządzenia. Jako że iPady są popularne przede wszystkim w sektorze konsumenckim, ważne staje się wydzielenie obszarów przeznaczonych na dane firmowe. Jedną z opcji dostępnych dla administratorów jest kasowanie najbardziej wrażliwych danych po opuszczeniu przez pracownika siedziby firmy.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200