Mocne odbicie

Przychody firm informatycznych działających w Polsce wzrosły w 2013 r. o 17%. Od lat nie obserwowaliśmy tak szybkiego rozwoju branży. W poprzednich latach, po kryzysie lat 2008–2009, sektor IT rósł w tempie zbliżonym do 8% rocznie.

W głównym rankingu Computerworld TOP200 klasyfikujemy firmy, których przychody ze sprzedaży rozwiązań IT przekraczają 1 mln zł. W tegorocznym zestawieniu jest ich 302 (w edycji 2013 – 271). Ich łączne przychody sięgnęły 50,5 mld zł (rok wcześniej, po aktualizacjach danych szacunkowych, których dokonaliśmy już po publikacji CW TOP200 2013, wynosiły 43,6 mld zł).

Relacja z debaty

Zapis wideo debaty

Skok o 17% wymaga weryfikacji. Dlatego sprawdziliśmy, o ile wzrosły przychody stałej grupy firm, tych, których danymi dysponujemy zarówno za ostatni, jak i za poprzedni rok. W tym zbiorze znalazło się 235 przedsiębiorstw. Ich łączne przychody w tegorocznym zestawieniu nieznacznie przekroczyły

Zobacz również:

Komentarz

Janusz Filipiak, prezes Comarch

Wzrost sprzedaży sprzętu informatycznego i standardowego oprogramowania biurowego wynika z postępującego wprowadzania rozwiązań informatycznych do wszystkich dziedzin życia.

Towarzyszy temu dynamiczny rozwój nowych aplikacji. Technologie informatyczne rozwinięte dla internetu są obecnie szeroko stosowane do budowy innowacyjnych systemów sprzedaży i utrzymywania relacji z klientem.

Rynek informatyczny napędza ponadto konieczność transformacji starych systemów informatycznych w kierunku nowych, technologicznie prostszych i bardziej wydajnych rozwiązań.

47 mld zł, a rok wcześniej zamknęły się kwotą 38,8 mld, co oznacza, że w tej grupie wzrost przychodów był jeszcze silniejszy: wyniósł aż 21%. To potwierdza doskonałą sytuację branży, a dodatkowo pokazuje, że wahania wynikające z samego doboru badanych przedsiębiorstw nie są znaczące. Na rynku pojawiają się nowi gracze, w naturalny sposób dochodzi do fluktuacji firm w głównym zestawieniu, ale grupa przedsiębiorstw o ugruntowanej pozycji nie oddaje łatwo pola nowym konkurentom, generując silniejsze wzrosty.

Podium należy do dystrybutorów

Tak jak przed rokiem bardzo mocno rósł segment firm dystrybucyjnych. Dwóm z nich, po raz pierwszy w historii Computerworld TOP200, udało się w wielkości przychodów przekroczyć pułap 4 mld zł rocznie. ABC Data osiągnęła przychody 4,47 mld zł (23% wzrostu), co dało jej po raz drugi z rzędu pierwszą pozycję w rankingu. Na drugim miejscu zestawienia znalazł się – też podobnie jak przed rokiem – Action z przychodami 4,38 mld zł (wzrost o 34%). Na miejsce trzecie z czwartego awansowało AB (3,66 mld zł, +19%).

W całym zestawieniu znalazło się 17 firm dystrybucyjnych. Ich łączne przychody wyniosły 19,71 mld zł, co oznacza aż 39% wzrostu w ciągu roku. Dystrybutorzy ciągle i tak nie powiedzieli ostatniego słowa. Coraz silniej zaznaczają swoją obecność na rynku rozwiązań klasy Enterprise, co wymaga inwestycji w centra kompetencyjne. Inwestują także w sprzedaż urządzeń pod własną marką, czego najlepszym przykładem jest Action z rodziną serwerów Actina. Własne marki to łakomy kąsek – na nich osiąga się wysokie marże. Wszyscy najwięksi dystrybutorzy wchodzą w sprzedaż RTV i AGD. Tworzą również własne sieci sprzedaży detalicznej. Poszukują nawet źródeł wzrostu poza branżą IT, czego przykładem jest inwestycja AB w dystrybucję zabawek.


TOP 200