Mobilny pracownik w cenie

Do wyboru, do koloru

Niezależnie od aktualnego stanu świadomości pracodawców i pracowników co do wagi wprowadzenia mobilności w firmie, producenci urządzeń przenośnych są już gotowi sprostać wzrastającym wymaganiom. W środowisku biznesowym popyt na smartfony rośnie nieustannie, od kilku lat. Według danych IDC, ostatni kwartał ubiegłego roku był rekordowy pod względem liczby sprzedanych urządzeń tego typu. Aż czterech z pięciu największych producentów smartfonów zanotowało najlepsze kwartalne wyniki sprzedaży. W całym 2009 r. nowych nabywców znalazło 174,2 mln zaawansowanych telefonów komórkowych - o ponad 15% więcej niż rok wcześniej.

Wygląda na to, że br. nie będzie gorszy. W drugim kwartale tego roku na całym świecie sprzedano prawie 60 mln smartfonów, co oznacza wzrost sprzedaży o 18 mln w porównaniu z tym samym okresem sprzed roku - wynika z danych Strategy Analitics. Liderem pod względem sprzedaży pozostaje Nokia, za którą plasują się Research In Motion i Apple.

Mobilny pracownik w cenie

W sierpniu br. swoją premierę miał BlackBerry Torch 9800, z pełną klawiaturą QWERTY i systemem operacyjnym BlackBerry 6 (pierwszy model z tym OS). Dotykowy wyświetlacz ma przekątną 3,2" o rozdzielczości 480x360, aparat o matrycy 5 Mpx zintegrowano z modułem GPS (lokalizacja zdjęć). Multimedialne dod

Ostatni wymieniony producent jest w trakcie wzmożonej kampanii marketingowej swoich sztandarowych produktów (iPhone 4, iPad). Ankieterzy iPass, w trakcie swoich badań, zapytali także o preferencje pracowników dotyczące wyboru konkretnego modelu czy marki smartfona. Okazało się, że dla 32% respondentów podstawowym narzędziem pracy jest BlackBerry, bardzo popularny w środowisku biznesowym. Ponad połowa (54%) badanych przyznała jednak, że gdyby polityka wewnętrzna firmy na to pozwalała, to z chęcią zamieniliby swój smartfon na iPhone’a (Apple). Rywalizacja na rynku smartfonów może się przyczynić do pojawiania się kolejnych, lepszych i być może tańszych modeli. W sierpniu br. swoją premierę miał BlackBerry Torch 9800, z pełną klawiaturą QWERTY i systemem operacyjnym BlackBerry 6 (pierwszy model z tym OS). Dotykowy wyświetlacz ma przekątną 3,2" o rozdzielczości 480x360, aparat o matrycy 5 Mpx zintegrowano z modułem GPS (lokalizacja zdjęć). Multimedialne dodatki mają być odpowiedzią na agresywną kampanię marketingową Apple’a.

Według danych iPass, pracownicy korporacji wolą smartfony od laptopów (63% do 37%), a popyt na netbooki uległ pewnemu spowolnieniu. Najnowsze prognozy IDC mówią, iż w bieżącym roku na całym świecie zostanie sprzedane blisko 50 mln netbooków (w 2009 r. były to 33 mln). Analitycy ABI Research określają tę liczbę na 60 mln, a w roku 2013 może to być już 120 mln. Prognozy dotyczące użycia netbooków w korporacjach należy jednak przyjmować z dystansem, ponieważ często znajdują one zastosowanie w segmencie konsumenckim (głównie z racji niskiej ceny i poręczności), a pracownicy dużych przedsiębiorstw wolą pracować na zaawansowanych smartfonach czy wydajnych i coraz lżejszych laptopach.

Wydaje się, że aby sprostać wymaganiom klientów i rosnącej konkurencji ze strony innych firm, wprowadzenie elementów mobilności pracowników do szeroko pojętego biznesu jest zwykłą koniecznością. Kwestią wtórną jest wybór urządzeń przenośnych, które będą służyły zatrudnionemu. Znacznie ważniejsze jest opracowanie optymalnego planu pracy i kosztów związanych z wykonywaniem obowiązków na odległość. Przykład w tej materii możemy czerpać z USA i Europy Zachodniej, gdzie udział pracowników mobilnych w ogólnej ich liczbie stoi na bardzo wysokim poziomie.


TOP 200