Mobilność zmienia biznes

W 2019 r. ponad 30% mobilnych połączeń głosowych będzie obsługiwanych przez firmy "trzecie", bez własnej infrastruktury komórkowej, korzystające z sieci partnerów na zasadach podobnych do operatorów wirtualnych MVNO (Mobile Virtual Network Operators). Do grupy tych przedsiębiorstw Gartner zalicza m.in. Google, Facebook, MySpace oraz Yahoo! Dla wielu firm ta różnorodność usługodawców telekomunikacyjnych przełoży się bezpośrednio na redukcję kosztów.

Mobilność zmienia biznes

Sprzedaż smartfonów w 2008 r. (w tys. sztuk)

Znaczna część ruchu (kolejne 20%) będzie generowana także z wykorzystaniem aplikacji i usług dostarczanych przez Skype, Truphone czy fring, zintegrowanych ze smartfonami. Obecnie ten model realizacji połączeń nie jest szeroko używany, przede wszystkim ze względu na ograniczenia sieci komórkowych (wczesne wdrożenia HSPA, nie wszędzie szybko działające UMTS, problemy z obsługą głosu i zapewnieniem odpowiedniej jakości połączeń).

Skype, jeden z większych graczy na rynku komunikatorów, już rozpoczął swą ekspansję w kierunku rozbudowy możliwości smartfonów. W I połowie 2008 r. spółka poinformowała o opracowaniu dedykowanych aplikacji dla iPhone’a i BlackBerry. Trzeba też pamiętać, że wcześniej Skype ogłosił wprowadzenie swoich usług na telefony Nokia oraz smartfony oparte na systemach Android i Windows Mobile.

Netbooki w biznesie

Stosowanie netbooków w dużych firmach od początku ich sprzedaży budziło wiele wątpliwości. Jeszcze niedawno nie były one w ogóle brane pod uwagę przez niektóre firmy analityczne. Eksperci IDC szacują, że netbooki obecnie są używane w ok. 7% firm, ale z segmentu MSP (małe i średnie spółki). Gartner prognozuje, że w najbliższym czasie popyt na mininotebooki w korporacjach będzie oscylował wokół 1%. Zminiaturyzowane komputery nie mają napędów optycznych, a kilkucalowe ekrany mogą powodować zmęczenie oczu podczas dłuższej pracy.

Mimo to część analityków twierdzi, że pod koniec 2009 r. popularność netbooków w korporacjach znacznie wzrośnie wraz z premierą Windows 7, pojawieniem się nowych procesorów i modułów zapewniających bezpieczeństwo danych. Według ABI Research, tylko w tym roku na rynek trafi 39 mln netbooków, które znajdą zastosowanie także w firmach, jako szybki i bardziej wygodny od korzystania ze smartfonów sposób na uzyskanie dostępu do internetu.

Analitycy Juniper Research również uważają, że netbooki w firmie mogą okazać się przydatnymi urządzeniami dla wielu pracowników, szczególnie z branży logistycznej i handlowej. Eksperci przekonują, że są one tanią alternatywą dla typowych komputerów i nowoczesnych smarfonów. Według danych Juniper Research, to właśnie netbooki wraz z telefonami komórkowymi będą stanowić mobilną bazę dostępową do sieci, a ok. 80% tych urządzeń już w 2014 r. będzie obsługiwało połączenia 3,5G/4G. Rynek usług mobilnych dla sektora korporacyjnego ma się dynamicznie rozwijać, osiągając za 5 lat wartość 247 mld USD - stąd też niebagatelne znaczenie urządzeń przeznaczonych do szybkiej łączności z siecią.

Mobilność zmienia biznes

Dostęp do usług mobilnych staje się łatwiejszy, dzięki ekspansji sieci komórkowych 3,5/4G

Popularność netbooków może również wzrosnąć za sprawą trwających zmian w branży IT. Nowe wersje procesorów Intel Atom oraz Qualcomm SnapDragon, opracowanych głównie z myślą o netbookach, taniejące pamięci flash (SSD) oraz premiera Windows 7 - to najważniejsze przesłanki skłaniające ku powyższym wnioskom. Szczególnie aspekt systemu operacyjnego jest tu istotny. Microsoft nie mógł promować Visty w netbookach ze względu na jej wysokie wymagania sprzętowe, stąd też masowe wykorzystanie systemu Windows XP. Najczęściej stosowana jest jednak wersja Home, która w środowisku korporacyjnym nie zawsze się sprawdzi. Do czasu premiery Windows 7 eksperci zalecają zatem zakup XP Professional.


TOP 200