Mobilność w urzędach

Aplikacje mobilne wspierają coraz częściej pracę urzędów administracji lokalnej - miasta i gminy stosują je w celach informacyjnych i do kontaktu z obywatelami. Skala zastosowań jest różna - od prostych powiadomień SMS do aplikacji z wykorzystaniem rozszerzonej rzeczywistości.

Wraz z rozpowszechnieniem się urządzeń przenośnych (obecnie już 43 proc. Polaków posiada smartfony) wzrasta zapotrzebowanie na oprogramowanie mobilne nie tylko dla firm, ale także dla sektora publicznego. Wiele urzędów ma pomysł na mobilność, a niektóre bardzo twórczo wykorzystują korzyści z niej płynące. Już w bardzo wielu miastach znajdziemy proste, darmowe aplikacje pozwalające sprawdzić rozkład komunikacji miejskiej, zapoznać się ze zmianami i utrudnieniami w ruchu drogowym, kalendariami imprez lub recenzjami restauracji.

SMS - ulubione narzędzie mobilne urzędu

Choć administracja zdaje sobie sprawę z potencjału mobilności, to obecnie wykorzystanie możliwości technologii mobilnych w urzędach w dużej mierze sprowadza się na razie do sms -owych powiadomień o imprezach publicznych lub odebraniu dokumentów. Można powiedzieć, że SMS-y są najpopularniejszą usługą mobilną w sektorze administracji publicznej. Z ankiety przeprowadzonej tego roku przez serwis SMSAPI wynika, że urzędy najczęściej wysyłają komunikaty dotyczące wiadomości sportowych i kulturalnych odbywających się na terenie miasta – 32 proc. wszystkich wysyłek; 22 proc. wysyłek stanowiły informacje o ruchu drogowym; 17 proc. ostrzeżenia meteorologiczne; 15 proc. informacje o odbiorze dokumentów, a 9 proc. informacje o głosowaniach. Cześć urzędów tworzy także własne kategorie tematyczne. Przykładowo Rzeszów codziennie informuje kierowców o stacjach benzynowych z najniższymi cenami paliwa. Obywatele są zadowoleni z takiej formy kontaktu. Aż 76 proc. mieszkańców miast i gmin deklaruje, że chętnie skorzystałoby z powiadomień SMS wysyłanych przez urzędy, gdyby tylko posiadali taką możliwość Jednocześnie tylko 13,3 proc. osób jest w stanie potwierdzić, że taka usługa jest dostępna w ich miejscu zamieszkania. Do końca 2014 roku z platform smsapi będzie już korzystać ponad 600 urzędów miejskich, to prawie dwukrotny wzrost w stosunku do ubiegłego roku.

Zobacz również:

Coraz więcej pomysłów na mobilne api

Aplikacja jest dobrym narzędziem w przypadku miast, ponieważ oprócz informacji zawartych na stronie mobilnej może być rozbudowana na przykład o czytnik fotokodów, których jest coraz więcej nie tylko na plakatach czy w sklepach, ale również w ośrodkach użyteczności miejsko-publicznej. Jak ma wyglądać idealna miejska aplikacja mobilna? Według mobiRank.pl powinna mieć przejrzysty i prosty interfejs, zawierać informacje o historii i atrakcjach turystycznych miasta, integrować się z nawigacją. Równie ważna jest możliwość zakupu/rezerwacji biletów na wydarzenia, komunikacji miejskiej, hotelu, restauracji itp. (ew. połączenie z kartą turystyczną miasta). Istotne jest by była dostępna na najpopularniejsze platformy mobilne w kilku wersjach językowych (wersja angielska – must have) i zawierała dane o hotspotach. Według mobiRank najlepszą tego typu aplikację posiada Szczecin. Aplikacja Visit Szczecin nie jest jedynie suchym informatorem, ale obszernym przewodnikiem z ciekawą funkcjonalnością rozszerzonej rzeczywistości, która pozwala na wizualną prezentację miejsc w rzeczywistej przestrzeni. Drugie miejsce zajęła aplikacja przygotowana dla Gdańska (gdansk4u), którą wyróżnia ciekawa funkcja audycji audio. Gdański przewodnik dostępny jest, podobnie jak szczeciński, w trzech wersjach językowych. Gdańsk jako jedyny udostępnił swoją aplikację na 3 systemy mobilne (Androida, iOS-a iWindows Phone). Trzecie miejsce w zestawieniu mobiRank zajmuje Kraków z aplikacją myKRK, która jest obszernym informatorem na temat miasta.

Niektóre miasta bardzo twórczo podchodzą do aplikacji mobilnych. Mobile Trends Awards - nagrody za najlepsze aplikacje i strony mobilne przyznawane corocznie przez kapitułę konkursową, w której skład wchodzą eksperci IT oraz mobilnych technologii w 2013 nagrodziły Urząd Miejski w Szklarskiej Porębie za aplikację Szklarska Poręba zrealizowana przez Amistad; Urząd Miasta Gdynia za aplikację eRatusz stworzona przez PPG Mobile; Urząd Miasta Krakowa za Miejską Platformę Internetową (MPI) "Magiczny Kraków" autorstwa ACK Cyfronet AGH oraz Urząd Miasta Wrocław za stronę www.wroclaw.pl.

Warto też przyjrzeć się i innym projektom. W ramach projektu Warszawa 19115, czyli Centrum Komunikacji z Mieszkańcami uruchomionego pod koniec zeszłego roku przez Urząd m. st. Warszawy, firma Xentivo przygotowała aplikację mobilną, która umożliwia mieszkańcom szybkie i efektywne zgłaszanie swoich problemów władzom miasta. Aplikacja, przygotowana dla systemu Android, iOS oraz Windows Phone, została zintegrowana z systemem CIC Interactive Intelligence, obsługującym procesy komunikacyjne w Centrum. W ciągu pierwszego miesiąca działania Centrum zarejestrowano ponad 3400 pobrań. W 2013 roku powstały także dwie aplikacje o charakterze miejskim zamówione przez gdyński magistrat, obie skierowane do mieszkańców. Pierwsza to "eRatusz" (autorstwa PPG Mobile) - to aplikacja newsowa, dostarczająca kompleksowych informacji na temat tego co dzieje się w mieście, a także nawiązuje dialog z użytkownikami. Druga aplikacja autorstwa firmy Looksoft - "Gdynia kulturalna", to przewodnik i informator kulturalny Gdyni, narzędzie pomagające zdobyć informacje o kulturalnych i imprezowych atrakcjach Gdyni. Z kolei "Bezpieczne Lubuskie" to bezpłatna , oficjalna aplikacja Lubuskiego Urzędu Wojewódzkiego w Gorzowie Wielkopolskim. Za pomocą interaktywnych rozwiązań prezentuje aktualne zagrożenia przeciwpowodziowe oraz informacje meteorologiczne i drogowe. Jest dostępna dla systemów Android, iOS oraz WindowsPhone. Oprogramowanie - Polska Aplikacja Turystyczna StreetMobile powstała przy wsparciu Urzędów Marszałkowskich, Urzędów Miast, Regionalnych Organizacji Turystycznych (ROT) oraz Polskiej Organizacji Turystycznej (POT). Jest jedynym narzędziem w Polsce, które pozwala jednocześnie odkrywać miejsca oraz zapoznawać się z ofertą lokalnych przedsiębiorców.

Są też aplikacje okolicznościowe. Z bezpłatnej aplikacji mobilnej zawierającej m.in. program uroczystości kanonizacyjnych dwóch papieży i wiele praktycznych informacji dla pielgrzymów mogły skorzystać osoby wybierające się do Watykanu lub odwiedzające miejsca w Małopolsce związane z Janem Pawłem II. Partnerem strategicznym projektu jest województwo małopolskie do pielgrzymów jest województwo małopolskie.

Dane publiczne czekają na wtórne przetwarzanie

Aplikacje mobilne nie tylko ułatwiają pracę urzędom, za ich pomocą można także sprzedać informacje z sektora publicznego. Dane znajdujące się w rękach instytucji publicznych (mapy, dane meteorologiczne, prawne, finansowe oraz informacje o ruchu drogowym ) mogą posłużyć do rozwijania nowych usług i zarabiania na nich. Re-use oznacza wszelkie twórcze wykorzystywanie informacji, np. poprzez zwiększenie ich wartości, łączenie i przetwarzanie informacji z różnych źródeł w celu tworzenia nowej jakości np. aplikacji mobilnych, zarówno w celach komercyjnych, jak i niekomercyjnych. Re-use koncentruje się na wykorzystywaniu gospodarczej wartości informacji publicznej, gdzie służy ona jako materiał surowy dla rozwoju nowych produktów i usług. Wystarczy przyjrzeć się rynkowi aplikacji komunikacyjnych (jakdojade.pl, transportoid, itp.). Wszystkie one, w mniejszy lub większy sposób, korzystają z informacji udostępnianych przez administrację, a są realizowane przez niezależne podmioty. Unijna dyrektywa w sprawie wtórnego wykorzystania informacji pochodzących z sektora publicznego została przyjęta w dniu 17 listopada 2003 r. Potencjał jest ogromny. Według Komisji Europejskiej wartość rynku samych aplikacji dla urządzeń mobilnych, które częściowo oparte są na danych z sektora publicznego w 2013 r. wynosiła ok. 15 mld EUR. 26 czerwca 2013 r. została przyjęta kolejna dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/37/UE zmieniająca dyrektywę 2003/98/WE w sprawie ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego (Dz. Urz. UE L 175/6). Najważniejszą zmianą jest rozszerzenie zakresu dyrektywy na muzea, biblioteki oraz archiwa. Oznacza to, iż cyfrowe zasoby tych instytucji – dotychczas wyłączone – będą mogły podlegać ponownemu wykorzystywaniu.. Niestety znaczna część takich danych jest w Europie wykorzystana w stopniu niewystarczającym.

Charakter powiadomień sms wysyłanych przez urzędy

- informacje związane z imprezami masowymi - 32 proc.

- ruch drogowy w mieście - 22 proc.

- ostrzeżenia meteorologiczne - 17 proc.

- informacje o odbiorze dokumentów - 15 proc.

- głosowania i ankiety - 9 proc.

- inne - 5 proc.

Czy w twoim miejscu zamieszkania urząd oferuje powiadomienia sms o wydarzeniach, zagrożeniach lub informacjach urzędowych?

- nie wiem - 52,7 proc.

- nie - 34 proc.

- tak - 13,3 proc.

Czy korzystasz z takiej usługi? - 44 proc.

Czy korzystałbyś z niej gdyby była dostępna ? - 76,7 proc.

(źródło: Badania SMSAPI, 2014)

Marcin Grygielski, dyrektor regionalny na rynek Europy Środkowej i Wschodniej, Interactive Intelligence

W ostatnim roku obserwowaliśmy w sektorze publicznym coraz większe zainteresowanie aplikacjami mobilnymi usprawniającymi komunikację z obywatelami. Aplikacje mobilne zaprojektowane pod kątem samoobsługi petenta potrafią ułatwić pracę urzędnikom. Przykładem może być przystosowana pod kątem urządzeń mobilnych wyszukiwarka bazy wiedzy. Aplikacja tego typu przeszukuje bazę materiałów na portalu internetowym urzędu względem słów kluczowych zawartych w pytaniu obywatela i sugeruje odpowiedzi w formie linków. Innym przykładem jest obsługa sytuacji awaryjnych i kryzysowych w działalności organizacji publiczne.. Aplikacja mobilna może również umożliwiać wypełnianie i przesyłanie podań i formularzy, aktualizację danych obywatela, zgłaszanie spraw z zakresu działalności urzędu oraz śledzenie losów danego zgłoszenia.

Paweł Czyżowski, PPG Mobile

Dostęp do danych z sektora publicznego mógłby uruchomić inicjatywy oddolne, w których obywatele, organizacje lub firmy komercyjne mogłyby nawiązać współpracę z jednostkami publicznymi. Na przykład przy pracach nad aplikacja turystyczną dla Gdyni okazało się, że dane na temat turystyki, którymi dysponuje urząd, są mocno nieaktualne. Do tego stopnia, że trudno było brać je pod uwagę. Dzieje się tak, pomimo tego, że źródeł z których mogłyby pochodzić jest naprawdę sporo. Wciąż brakuje narzędzi w urzędach, które przetwarzałyby takie dane tak szybko, żeby mogły one rzeczywiście być atrakcyjne dla twórców mobilnego oprogramowania.

Paweł Wojtyczka, MiastoJestMobile.pl

Nasza aplikacja mobilna jest skierowana do samorządów oraz mieszkańców i turystów. Chcemy, aby dzięki niej łatwiejsze było informowanie mieszkańców i turystów o ciekawych wydarzeniach, jak również innych ważnych zdarzeniach (remont drogi, awaria rurociągu itp.). Ponadto, aplikacja umożliwia również przesyłanie przez użytkowników zgłoszeń, np. o zbitej szybie na przystanku, połamanym drzewie itp. Duży nacisk kładziemy również na możliwość informowania użytkowników aplikacji o zaginionym dziecku. Jest to szczególnie ważne w przypadku miejscowości turystycznych. W momencie kiedy ginie dziecko wszyscy użytkownicy aplikacji otrzymują na swój telefon powiadomienie o tym fakcie wraz ze zdjęciem dziecka. Wierzymy, że taka funkcjonalność w tak krytycznych sytuacjach okaże się pomocna.


TOP 200