Mobilność i usługi

Polski oddział Fujitsu-Siemens Computers korzysta z dynamicznego wzrostu rynku komputerów przenośnych. Rozbudowuje jednocześnie dział profesjonalnych usług biznesowych i technologicznych.

Polski oddział Fujitsu-Siemens Computers korzysta z dynamicznego wzrostu rynku komputerów przenośnych. Rozbudowuje jednocześnie dział profesjonalnych usług biznesowych i technologicznych.

Roman Malinowski, prezes FSC Polska

Roman Malinowski, prezes FSC Polska

W poprzedniej edycji raportu Computerworld TOP 200 Roman Malinowski, prezes FSC Polska zapowiadał, że rok 2006 będzie próbą powtórki ponad 30-proc. wzrostu przychodów zanotowanego w 2005 r. "Rezultaty pokazują, że udało się utrzymać równie wysoki wzrost - to pierwsza dobra wiadomość" - mówi. Przychody Fujitsu-Siemens Computers Polska w roku ubiegłym wyniosły 572 mln zł (wzrost o 32%). "Druga pozytywna wiadomość to dobra wartość ekonomiczna tego wzrostu, odzwierciedlająca naszą pozycję na rynku" - dodaje Malinowski. Jego zdaniem, rynek IT w 2006 r. był jednakowy dla całej branży - dojrzały i konkurencyjny, przede wszystkim w segmencie komputerów przenośnych. "Klient ma obecnie naprawdę szeroki wybór sprzętu zarówno międzynarodowych producentów - A-brandów, jak i lokalnych dostawców" - wskazuje Roman Malinowski. Strategiczne produkty na polskim rynku z punktu widzenia korporacji to - obok oferty Dynamic Data Center - rozwiązania mobilne - od komputerów przenośnych po PDA.

Silni w kanale

W zeszłym roku łączna sprzedaż komputerów osobistych marki Fujitsu-Siemens w Polsce sięgnęła blisko 170 tys. sztuk. Tym samym producent uplasował się na trzeciej pozycji w klasyfikacji IDC. Spółka zanotowała wzrost o ponad 59% w porównaniu z 2005 r. Jej udział w rynku sięgnął 7,3%. Zdecydowaną większość stanowiły . Firma dostarczyła 133,7 tys. notebooków, notując ponad 80-proc. wzrost sprzedaży. Udział na poziomie 15,2% na koniec 2006 r. daje Fujitsu-Siemens Computers - według danych IDC - trzecią pozycję na polskim rynku komputerów przenośnych. W pierwszym kwartale 2007 r. FSC wyszło na prowadzenie w łącznej liczbie sprzedanych komputerów przenośnych i stacjonarnych (59,3 tys. sztuk), notując udział na poziomie 9,5%. W segmencie notebooków FSC zajęło drugie miejsce, sprzedając ponad 51 tys. sztuk. Spółka na koniec ubiegłego kwartału kontrolowała 18,8% segmentu, notując wzrost sprzedaży o ponad 82%.

Bardzo dobre wyniki w sprzedaży komputerów przenośnych to efekt owocnej współpracy FSC Polska z dystrybutorami i partnerami, również mniejszymi. "Nasze notowania u nich są wysokie" - cieszy się Roman Malinowski. "Programy FSC adresowane są do wszystkich typów partnerów, staramy się dzięki temu jak najbardziej poszerzać rynek" - dodaje. Najwięcej sprzętu trafia na rynek MSP, który też notuje największe wzrosty. "Wiele zawdzięczamy partnerom i w ramach rewanżu będziemy nasze programy ulepszać" - zapowiada szef polskiego oddziału FSC.

Bernd Bischoff, prezes Fujitsu-Siemens Computers

Bernd Bischoff, prezes Fujitsu-Siemens Computers

W 2005 r. FSC koncentrowało się na budowaniu kanału partnerskiego, rok później inwestuje w jego lojalność. Rynki MSP i konsumencki nadal się powiększają, dlatego firma wciąż szuka partnerów. Według Romana Malinowskiego już nie tylko cena decyduje o popularności rozwiązań mobilnych, choć konkurencyjność rynku w tym zakresie jest wysoka. "Rynek definiuje pewien poziom ceny. Czołowi gracze są jej odbiorcami. Strategia polega na tym, aby dostosować ofertę do cenowych oczekiwań i zmieścić w nich wiodącą technologię, wysoką niezawodność, dobry desing i dostępność modeli" - tłumaczy. Na początku tego roku Polska Telefonia Cyfrowa (Era) - we współpracy z FSC - wprowadziła pierwszą w Polsce ofertę "Notebook za złotówkę".

"Na rynku desktopów panują również pewne oczekiwania względem ceny" - uważa Roman Malinowski. W części rynku korporacyjnego, który FSC obsługuje bezpośrednio, głównie poprzez aukcje elektroniczne, spółka plasuje się w czołówce. "Ustępujemy jednak producentom krajowym, bowiem nasze koszty są nieco wyższe - sprzęt powstaje za granicą. Mam nadzieję jednak, że cenowa strona naszej oferty wyrówna się" - mówi Roman Malinowski. "Tam gdzie sprzedajemy nasze stacjonarne komputery pośrednio występują dwa elementy - liczy się cena oraz oferta zamiany komputera stacjonarnego na przenośny. W segmencie konsumenckim nasze komputery znajdują się na górnej półce technologicznej, choć w konkurencyjnej cenie" - dodaje.

Dział usługowy

Początek 2006 r. w polskim biurze Fujitsu-Siemens Computers upłynął pod znakiem inwestycji. Jego częścią od 1 kwietnia stał się przejęty od Siemensa technologiczny dział Business Services wraz z 20 pracownikami. "Był to projekt wewnętrzny o dużej skali w zakresie ilości osób, infrastruktury oraz budowania nowej oferty w oparciu o przejętą wiedzę technologiczną" - wyjaśnia Roman Malinowski. W tej części usługowo-projektowej, która jest częścią strategii FSC w Polsce na lata następne, spółka podejmowała głównie działania inwestycyjne. "Są jednak już pierwsze sukcesy, widać je w podsumowaniu rynku serwerów Unix" - podkreśla Malinowski.

Usługową działalnością FSC w Polsce zajmuje się jedna trzecia personelu - ponad 30 osób. Dzielą się one na dwa zespoły w zależności od powierzonych zadań - Professional Services i Technology Services. Polskie FSC wzmacnia działy marketingu zarówno w zakresie operacyjnym, jak i produktowym, zatrudniając nowych specjalistów. Architekci systemów IT zasilą szeregi działów specjalizujących się w projektowaniu infrastruktury IT. Trzeci obszar zwiększania zatrudnienia to dział sprzedaży dużych systemów klasy enterprise.

Serwery i centra danych

W segmencie serwerów FSC Polska zanotował wzrost sprzedaży o blisko 57%, tj. do ponad 3,3 tys. sztuk. IDC szacuje rynkowy udział spółki w tej kategorii na 7,9%. Znajdujące się w ofercie FSC Polska serwery x86 ze średniej i dolnej półki trafiają na rynek podobnymi kanałami, co rozwiązania mobilne. Serwery unixowe sprzedawane są pod konkretne rozwiązania klienta. "To dla nas nowy biznes. Cykl sprzedaży jest dłuższy, ma jednak większą wartość dodaną. Budujemy dopiero naszą obecność na rynku korporacyjnym z tymi rozwiązaniami" - mówi Malinowski. Współpraca z partnerami technologicznymi obejmuje wspólne inicjatywy, m.in. z SAP, Oracle, EMC, Intel, Microsoft i NetApp.

Inwestycje obejmują także wprowadzoną od października 2005 r. ofertę infrastrukturalnych rozwiązań IT - Dynamic Data Center, kierowaną do odbiorców korporacyjnych. "Reorganizujemy zespoły sprzedażowe. Nasze działania mają teraz charakter bardziej doradczy. Inwestujemy też w wiedzę, rozwijamy dział Professional Services i Technology Services" - tłumaczy Malinowski. Ten segment działalności FSC w Polsce przynosi spółce 20% przychodów, ale jak zapewnia Roman Malinowski rośnie jego udział. Pozostałą część sprzedaży (80%) stanowi sprzedaż sprzętu komputerowego, przede wszystkim mobilnego. "Tu rośniemy szybciej niż rynek. W części usługowej ta dynamika nie jest tak duża, aby notować wzrost, musimy zbudować odpowiednią wiedzę" - mówi Roman Malinowski. Odbiorcami rozwiązań klasy korporacyjnej FSC w Polsce jest tradycyjnie sektor publiczny, ale spółka wprowadza także ofertę dla rynku komercyjnego.

FSC na świecie

  • Fujitsu-Siemens Computers w zakończonym w marcu roku obrachunkowym 2006/2007 zanotował przychody na poziomie 6,9 mld euro. Zysk operacyjny sięgnął 150 mln euro, a zysk przed opodatkowaniem wyniósł 91 mln euro i był niższy o 59 mln euro, które pochłonęły koszty restrukturyzacji firmy. Spółka z powodzeniem wydzieliła dział usługowy IT Product Services. Zatrudnia on blisko 4,4 tys. osób w 23 krajach, a jego przychody wyniosły w roku ubiegłym 1,2 mld euro.
  • W czwartym kwartale 2006 r. Fujitsu-Siemens kontrolowało — według danych IDC — 7% rynku serwerów w regionie EMEA. Spółka zanotowała obroty rzędu 357 mln USD, co stanowi wzrost o 10%.
  • Dzięki niedawnej inicjatywie podjętej przez kierownictwo Sun Microsystems i Fujitsu, Fujitsu-Siemens Computers będzie oferować serwery z nowej linii APL (Advanced Product Line), także w Polsce. W marcu 2007 r. FSC nawiązało zaś współpracę z EMC w celu integracji technologii EMC w serwerach linii FlexFrame, BladeFrame i Primergy. Spółki opracują zestaw produktów dla użytkowników systemów SAP oraz oprogramowania Microsoftu. Ich sprzedażą zajmie się dział usługowy FSC, certyfikowany przez EMC.


TOP 200