Mobilność 2.0+

Mobilna Polska

Według danych zawartych w "Raporcie o stanie rynku telekomunikacyjnego w Polsce w 2010 roku", przygotowanym przez specjalistów z Urzędu Komunikacji Elektronicznej, pod koniec ub. r. działało w naszym kraju 21 operatorów sieci mobilnych. Choć większość z nich (15) stanowili operatorzy wirtualni (MVNO - Mobile Virtual Network Operator), to ich udziały rynkowe nie przekroczyły 1%.

Wynika to przede wszystkim z dużego nasycenia rynku (penetracja na poziomie 123%, 47 mln kart SIM w użyciu) i obserwowanego od 2007 r. słabnięcia dynamiki wzrostu liczby użytkowników sieci komórkowych. Dodatkowe badania konsumenckie pokazały, że w grudniu 2010 r. aż 90,1% Polaków deklarowało posiadanie telefonu komórkowego (4,6% przyznawało się do korzystania z dwóch aparatów).

Mobilność 2.0+

Udział użytkowników mobilnego internetu wśród całej populacji polskich internautów

Specjaliści UKE potwierdzili w raporcie, że zmianą ulegają potrzeby klientów sieci komórkowych, co w konsekwencji przekłada się na zauważalne różnice w strukturze przychodów operatorów. W 2010 r. aż o 27%, w stosunku do 2009 r., wzrosły zyski z tytułu przesyłania danych i dostępu do sieci. Tendencja jest zgodna z tym, co można zauważyć na rynkach rozwiniętych technologicznie (Europa Zachodnia, USA, niektóre państwa azjatyckie).

W najnowszym badaniu "Ericsson Consumer Lab 2011", przeprowadzonym w sierpniu i wrześniu br. na reprezentatywnej grupie 1000 osób, postawiono nawet tezę, że mobilny dostęp do internetu jest jedną ze znaczących sił napędowych polskiego rynku ICT (Information and Communications Technology).

W latach 2006-2011 udział użytkowników mobilnego internetu wśród całej populacji polskich internautów wzrósł z 10% do 55%. Najczęściej wykorzystywanym urządzeniem pozwalającym uzyskać dostęp do sieci jest laptop (79%), ale w szybkim tempie przybywa zwolenników telefonów komórkowych i smartfonów (58% w 2011 r. w porównaniu do 25% w 2009 r.).

Z badań Ericssona wynika, że przy wyborze konkretnego rozwiązania (usługi mobilnej operatora) kierujemy się przede wszystkim zasięgiem działania usługi (86% respondentów) i nieograniczonym użytkowaniem (84%). Bardzo ważne są również takie aspekty, jak cena (81%) i szybkość pobierania danych (80%). Co ciekawe, zdecydowanie mniejszą rolę przywiązujemy do marki operatora (34%).

{{c:green}Artykuł pochodzi z numeru 12/2011 Networlda


TOP 200