Mobilnie, ale z głową - najlepsze praktyki firmowe

Coraz większe możliwości smartfonów i dojrzałość technologii sieci komórkowych powodują, że wiele firm inwestuje znaczne środki w rozwój własnej mobilności. Aby pozostać liderem zmian i pozytywnie wyróżniać się na tle konkurencji, warto postępować według przemyślanej, odważnej strategii. Jej opracowanie to jedno z podstawowych wyzwań stojących przed współczesnymi działami IT.

Firmowe działy IT są przeważnie wysoce obciążone bieżącym nadzorem nad działaniem całej infrastruktury informatycznej, więc trudno oczekiwać, by specjaliści mogli zająć się wyłącznie integracją usług i technologii mobilnych. Tymczasem rynek ten jest już tak duży, że wymaga atencji nie tylko ze strony specjalistów, ale również menedżerów i dyrektorów zarządzających. Bez dobrze opracowanej strategii szybko może dojść do bałaganu, pobierania setek niepotrzebnych (a czasem wręcz szkodliwych) aplikacji, znacznego zmniejszenia bezpieczeństwa sieci wewnętrznej. Czas poświęcony tworzeniu szczegółowych planów inwestycyjnych i eksploatacyjnych w zakresie technologii mobilnych pozwoli zoptymalizować współczynnik ROI (Return On Investment), w krótkim czasie doprowadzić do redukcji wydatków oraz zwiększyć efektywność codziennej pracy.

Niezależnie od rodzaju prowadzonego biznesu, w kodeksie dobrych praktyk wdrażania mobilności wyróżnić można kilka wspólnych elementów. Podstawową potrzebą jest określenie celów, możliwości i funkcjonalności, których oczekuje się od nowych rozwiązań. Na tym etapie należy również wybrać konkretne rodzaje i modele urządzeń (przede wszystkim smartfony i tablety, spełniające założone wymagania technologiczne). Niezmiernie ważne jest ponadto zdefiniowanie grup pracowników, którzy będą mieli możliwość korzystania z mobilnych udogodnień. Hierarchiczny podział zadań i obowiązków w firmie powinien mieć odwzorowanie w przydziale konkretnych uprawnień, zezwoleń na pobieranie specjalistycznych aplikacji i określeniu swobody użytkowania mobilnych narzędzi.

Kadra zarządzająca, menedżerowie działów i kluczowi pracownicy departamentów sprzedaży powinni mieć stały dostęp do oprogramowania przyspieszającego realizację procesów biznesowych. Wyróżnić tu można aplikacje CRM (Customer Relationship Management), ERP (Enterprise Resource Planning) czy BI (Business Intelligence), pozwalające zidentyfikować klienta, tworzyć zestawienia oraz raporty. Ich mobilne wersje powinny być szczególnie chronione przed niepożądanym dostępem i zagrożeniami płynącymi z internetu.

Handlowcy i często podróżujący pracownicy muszą mieć zapewnioną możliwość szybkiego dotarcia do informacji o produktach, ich szczegółowej specyfikacji, stanie magazynowym, prognozowanym czasie realizacji zamówienia. Do tego celu nadają się aplikacje udostępniające usługi oparte na lokalizacji (LBS - Location Based Services) czy analizujące bieżący przepływ towarów w firmie.

Bezwzględnie należy dbać o wysoki poziom kontaktów utrzymywanych z obecnymi i przyszłymi klientami. Niejednokrotnie przekładają się one na wymierne korzyści (przychody, reputację, popularność). Dotychczasowi klienci powinni mieć możliwość mobilnego połączenia się z bazą firmową, przechowującą aktualne dane o ich transakcjach, zamówieniach. Ważny jest również łatwy dostęp do sprawnie funkcjonującego biura obsługi klienta (połączenie głosowe, poczta elektroniczna, krótkie wiadomości tekstowe). Rolą działów IT jest opracowanie modelu spełniającego te oczekiwania, a dodatkowo zapewniającego bezpieczną i przyjazną łączność (łatwy w obsłudze interfejs użytkownika).

Ze smartfonów i tabletów korzysta coraz więcej użytkowników indywidualnych, którzy mogą stać się przyszłymi klientami firmy. Dbając o rozpoznawalność własnej marki, warto szerzej zaistnieć w sieciach społecznościowych, masowo odwiedzanych przez użytkowników urządzeń mobilnych. Miesięcznie niemal 700 mln osób loguje się na swoim koncie w portalu Facebook, łącząc się z nim za pomocą narzędzi mobilnych.


TOP 200