Mobilnie, ale z głową - najlepsze praktyki firmowe

Nowe sieci, smartfony, możliwości

Wielką rolę w kreowaniu zapotrzebowania na usługi mobilne w biznesie odgrywają operatorzy sieci komórkowych. Oferują oni nie tylko coraz lepszą jakość połączeń, ale kuszą klientów licznymi promocjami na smartfony i inne narzędzia mobilne. Trend ten jest najbardziej zauważalny w krajach rozwijających się, gdzie telefonia komórkowa jest często jedyną możliwością zestawienia połączeń telekomunikacyjnych.

Najwięcej nadziei na kolejny skok cywilizacyjny wiąże się z technologią LTE (Long Term Evolution). LTE jest siecią "all-IP" i według specyfikacji 3GPP Release 8 może oferować przepustowości kanału radiowego łącza "w dół" (do użytkownika) sięgające 326,4 Mb/s (przy zastosowaniu modulacji 64QAM i kanałów szerokości 20 MHz). W przypadku łącza "w górę" (do stacji bazowej), wartość ta wynosi 86,4 Mb/s. Dużą zaletą Long Term Evolution są niewielkie opóźnienia wynoszące ok. 10 ms, co otwiera nowe możliwości przed aplikacjami czasu rzeczywistego, takimi jak wideokonferencje, praca grupowa itp. Szacuje się, że na świecie działa obecnie ok. 150 komercyjnych sieci LTE. Liczba urządzeń mobilnych, potrafiących wymieniać dane z prędkościami Long Term Evolution dochodzi do 700.

Specjaliści uważają, że wraz z szerszą dostępnością nowej technologii zmieni się również podejście firm do mobilności. Choć już obecnie widać zmiany w rozłożeniu akcentów (więcej środków na mobilność, mniej na telekomunikację stacjonarną), to wciąż połączenia kablowe są zabezpieczeniem na wypadek awarii lub przeciążenia sieci komórkowych. Oczekiwany sukces LTE może całkowicie zmienić podejście do rozwiązań komunikacyjnych w firmach. Szczególnie istotne wydają się tu usługi wideokonferencji mobilnych, dzięki którym nie tylko poprawi się kontakt z klientem, ale również obniżą się koszty związane z odbywaniem dalekich podróży służbowych.

Przed wyborem konkretnego planu taryfowego należy przeprowadzić analizę potrzeb firmy i spodziewanych zysków. W przypadku małych i średnich firm drogie abonamenty i smartfony, pozwalające korzystać z maksymalnych możliwości technicznych oferowanych przez LTE, mogą okazać się niepotrzebną inwestycją. Dostawcy urządzeń mobilnych prześcigają się w premierach produktów, które wydajnością przewyższają komputery (w br. na rynek trafi kilka smartfonów z ośmiordzeniowymi procesorami). Nie oznacza to jednak, że ich stosowanie w biznesie będzie celowe i zasadne. Środki finansowe lepiej przeznaczyć na usługi dodane, oferowane często przez operatorów i mogące przynieść dodatkowe przychody.


TOP 200