Mobilnie, ale z głową - najlepsze praktyki firmowe

Dostawca, integrator, producent

Na obecnym rynku wybór jednego dostawcy, który zapewni wsparcie sprzętowe, programowe i obsługę techniczną nie jest prosty. Przed podpisaniem umowy warto zweryfikować wszystkie niezbędne elementy składające się na sprawnie działający system mobilny.

Wiele zależy od tego, czy dana firma planuje jedynie uzupełnić posiadaną infrastrukturę telekomunikacyjną o korzyści płynące z wysoce funkcjonalnych i wydajnych smartfonów, czy też ma zamiar całkowicie rozbudować dotychczasowe rozwiązania. W przypadku zaawansowanych systemów Unified Communications, mobilność jest jedynie częścią rozbudowanego wdrożenia. Tak skomplikowane implementacje warto powierzyć sprawdzonemu integratorowi, dysponującemu odpowiednim zapleczem finansowym i bogatym doświadczeniem.

Niezależnie od wybranej opcji, kluczowe jest sprawdzenie kilku najważniejszych kwestii. Do jednej z najważniejszych należy bezpieczeństwo informatyczne zmodernizowanej infrastruktury. Źle wykonany projekt lub niestarannie napisana aplikacja to elementy, które w największym stopniu odpowiadają za problemy związane z wyciekiem danych, wzmożonymi atakami na sieć wewnętrzną czy niestabilnością systemów. Wybrani dostawcy powinni dysponować odpowiednio wyszkolonymi specjalistami, mającymi doświadczenie we wdrażaniu rozwiązań IT.

Równie istotne jest zadbanie o jak najbardziej elastyczny system telekomunikacyjny. Smartfony pracowników powinny idealnie współdziałać z wewnętrzną polityką bezpieczeństwa. Wszelkie aktualizacje systemów operacyjnych, nowe edycje oprogramowania, poprawki powinny być przesyłane bezprzewodowo do urządzeń mobilnych (OTA - Over The Air). Należy zwrócić uwagę na modułowość użytkowanych aplikacji i możliwość ich szybkiej modyfikacji - w zależności od bieżących potrzeb przedsiębiorstwa.

Firmowi administratorzy powinni być wyposażeni w konsole kontrolujące eksploatację urządzeń mobilnych i ich stan. Rozbudowany system raportowania i analiz jest niezbędny, by móc optymalizować usługi i infrastrukturę mobilną. Dzięki niemu można badać wykorzystanie zasobów (połączenia głosowe, przesyłanie danych, telekonferencje), ich rozłożenie w czasie, a pośrednio monitorować wykonywanie obowiązków służbowych przez pracowników.

Dobrze wybrany dostawca to również gwarancja otrzymania fachowego wsparcia technicznego po zakończeniu wdrożenia. Dla najbardziej wymagających klientów pomoc powinna być dostępna przez całą dobę.

Niektóre firmy, głównie z sektora małych i średnich spółek, mogą skorzystać z oferty dostawców udostępniających usługi w modelu CaaS (Communications as a Service). Można w ten sposób uniknąć części potencjalnych problemów, ponieważ odpowiedzialność za działanie systemu telekomunikacyjnego w dużej mierze przejmuje usługodawca.

BYOD i MDM - nieodłączna para

Firmy, które wykorzystują już narzędzia mobilne muszą sobie radzić z coraz częściej występującym zjawiskiem korzystania z prywatnych smartfonów i tabletów w obrębie działania sieci firmowej (BYOD). Według danych IDC nawet ok. 40% osobistych urządzeń mobilnych jest używanych do celów służbowych (łączenie się z siecią wewnętrzną, uruchamianie aplikacji biznesowych, odbieranie i wysyłanie wiadomości).

Całkowite wyeliminowanie BYOD nie wydaje się możliwe. Część ekspertów twierdzi nawet, że walka z tym silnym przyzwyczajeniem pracowników nie jest potrzebna. Mogą oni bowiem pracować bardziej wydajnie na swoich urządzeniach. Problemem do natychmiastowego rozwiązania jest natomiast zapewnienie odpowiedniego stopnia ochrony firmowych danych.


TOP 200