Mobilna przyszłość na kongresie 3GSM w Cannes

Informacją o uzyskaniu miliarda abonentów telefonów komórkowych GSM na świecie rozpoczął się w Cannes czterodniowy światowy kongres 3GSM (23-26 luty 2004 r.), poświęcony rozwojowi i przyszłości branży telefonii mobilnej.

Jeszcze rok temu prognozowano, że pod koniec 2003 r. na świecie będzie około 1,125 mld użytkowników mobilnych, a na koniec grudnia z telefonów GSM będzie korzystać około 700 mln. Dotarcie do magicznej liczby miliarda abonentów komórkowych GSM w ciągu 12 lat oznacza, że telefonia komórkowa 2G nadal ma się dobrze i przeżywa kolejny boom w pozyskiwaniu i aktywacji nowych użytkowników. Na uzyskanie takiego wyniku telefonia stacjonarna potrzebowała 100 lat.

Według operatorów i producentów sprzętu telekomunikacyjnego stowarzyszonych w GSM Association (Rob Convay), na osiągnięcie tej liczby zdecydowanie wpłynął pierwszy miesiąc 2004 r., w którym zarejestrowano rekordową liczbę nowych klientów GSM. Jest to efekt powszechnego wprowadzania kolorowych wyświetlaczy oraz możliwości wykonywania i przesyłania zdjęć za pomocą komórek. Tylko w ciągu ostatnich dwunastu miesięcy operatorzy GSM odnotowali prawie 200 mln nowych użytkowników GSM, umacniając się na pierwszej pozycji przed operatorami CDMA (2G).

Zobacz również:

  • Apple Wunderlust - iPhone 15 i inne - relacja z premiery

Pierwsze miejsce w pozyskiwaniu nowych abonentów GSM zajmuje już nie Europa lecz Azja – wykazująca najwyższą dynamikę wzrostu komórek telefonii 2G. W ubiegłym roku tylko dwaj chińscy operatorzy pozyskali prawie 43 mln klientów GSM (Europa 42 mln, Rosja 16 mln). Według Ericssona (Carl Svanberg) takie nowe rynki zagarną około 80% abonentów w następnym miliardzie komórek telefonii GSM. Już teraz liczba abonentów komórkowych na świecie przewyższa łączną liczbę użytkowników komputerów i telewizorów.

Na największym w historii kongresie GSM (35 tys. uczestników) zgodnie stwierdzano, że przyszłość należy do rozwijających się technologii mobilnych, pochodnych od 2G jako: GPRS, EDGE oraz 3GSM (WCDMA). Według Deutsche Bank, na świecie co najmniej 85% użytkowników telefonii komórkowej nowej generacji będzie korzystać właśnie z rozwiązań mobilnych, które zapewnią usługi multimedialne. W ocenie fińskiej Nokii (Jorma Ollila), zainteresowanie usługami multimedialnymi nie jest jeszcze tak duże, jak należałoby oczekiwać. Sprzedaż podstawowego produktu N-Gage (2,5G) czyli komórkowej konsoli do gier, nie osiągnęła w ubiegłym roku planowanej przez firmę sprzedaży.

Bez wątpliwości przyszłość telefonii komórkowej należy do aplikacji głosowych, multimedialnych i rozrywkowych – zapewniających oprócz głosu ściąganie przez Internet muzyki o wysokiej jakości, filmów i aplikacji rozrywkowych (gry). Początek zainteresowania tymi usługami dały multimedialne przekazy MMS (fotki, pocztówki, zdjęcia), mimo, że daleko im do popularności, jaką osiągnęły wiadomości tekstowe SMS z poziomem 24 mld komunikatów miesięcznie. Obecnie już tylko 80% globalnego trafiku głosowego przesyłają sieci stacjonarne, a 20% przebiega przez sieci mobilne (Rudi Lamprecht).

Rozwój multimedialnej generacji mobilnej 3G – która przebiega równolegle z telefonią komórkową 2G/2,5G – znajduje się obecnie dopiero w początkowej fazie i długo jeszcze nie osiągnie takiego poziomu jak telefonia drugiej generacji. Według Siemensa (Rudi Lamprecht), pod koniec tego roku liczba użytkowników w sieciach 3G winna osiągnąć 5 mln klientów, w 2005 r. około 40 mln, a dopiero w 2006 r. przekroczy 100 mln użytkowników mobilnych. Do takich prognoz skłaniają wyniki ubiegłego roku, w którym przyłączono jedynie 2 mln abonentów 3G, głównie w krajach azjatyckich, gdzie instalacja rozwiązań tej technologii przebiega najszybciej. Poza japońskim operatorem NTT DoCoMo, który wraz z Hutchisonem Whampoa są potęgą w tej dziedzinie nie tylko w Azji, pozostali operatorzy mają niestety jeszcze niewielu użytkowników 3G.

Po raz pierwszy na terenach targowych kongresu 3GSM została uruchomiona – przez Nortel Networks i Orange – komercyjna sieć UMTS z podstawowymi usługami. Zaprezentowane w Cannes usługi multimedialne objęły aplikacje z dziedziny mobilnej rozrywki (wideotelefonia, transmisja obrazów, interaktywna poczta, gry interaktywne), a także aplikacje biznesowe, takie jak: bezpieczny dostęp do Internetu w czasie rzeczywistym oraz aplikacje wspomagające proces sprzedaży. Według Roba Conwaya, nową technologię 3G już wdrożyło na świecie 27 operatorów, a kilkanaście nowych (około 15) jest w trakcie realizacji.

Tematykę kongresu zdominowała komunikacja UMTS oraz sposoby wdrażania technologii WCDMA w Europie, przy czym większość producentów i operatorów potwierdziła gotowość instalacji terminali UMTS jeszcze w tym roku (4Q04). Przebojem tegorocznego kongresu 3GSM była integracja rozwiązań komórkowych z radiową siecią WLAN oraz technologia PoC (Push to Talk over Cellular), pozwalająca na korzystanie z telefonu GSM za pomocą jednego przycisku – podobnie jak w krótkofalówkach (walkie-talkie). Większość producentów deklarowała wdrożenie tej technologii w swoich telefonach jeszcze w tym roku.

W towarzyszącej kongresowi wystawie uczestniczyli prawie wszyscy producenci, dostawcy i operatorzy komórkowi. Wśród bardzo licznej oferty multimedialnych produktów i systemów komórkowych 3G z krajów azjatyckich, dały się zauważyć również rozwiązania europejskie. Oto niektóre z nich:

Alcatel pokazał modele telefonów klasy GSM/GPRS z serii One Touch (756, 835, 556, 735i, 332a), niestety bez wspomagania technologii EDGE. Te dwu- i trzyzakresowe telefony multimedialne pojawią się na rynku w tym roku.

Nokia przedstawiła wizję mobilności biznesowej, integrującej rozwiązania stacjonarne z mobilnymi – realizowanej przy współpracy z kilkunastoma partnerami wytwarzającymi sprzęt i oprogramowanie. Firmowym produktem był telefon dla biznesu Nokia 9500 Communicator, który pozwala na korzystanie z Internetu (głos, dane i obraz), z wykorzystaniem lokalnej sieci w standardzie Wi-Fi – za pośrednictwem hot-spotów. Całkowitą nowością był telefon z funkcją natychmiastowego wywołania PoC, rozszerzającą działanie Nokii 5140.

Motorola wraz z kilkoma nowymi telefonami (MPx, MPx100, A1000 i E1000) wyposażonymi w GPRS/Bluetooth przedstawiała platformę komunikacyjną IMS (IP Multimedia Subsystem) dla łączności mobilnej. Daje ona operatorom większe możliwości wyboru właściwych aplikacji multimedialnych w sieciach komórkowych.

Lucent Technologies poszerzyła własną ofertę rozwiązań mobilnych o aplikacje szybkiej transmisji danych do 2,4 Mb/s, z zastosowaniem technologii 3G CDMA 1XEV-DO, działającej w pasmie 450 MHz.

Siemens Mobile oprócz kilku nowych telefonów i trójzakresowego modułu lokalizacyjnego XT55, w którym zintegrowano komponenty GSM/GPRS z odbiornikiem GPS, przedstawił koncepcję rozwoju sieci 3G w najbliższej przyszłości. W prezentowanej strategii, zapewniającej konwergencję sieci stałych z mobilnymi, będzie możliwa wymiana dowolnych komunikatów (SMS, MMS) i multimedialnych przekazów między dowolnymi sieciami: stacjonarnymi, komórkowymi i radiowymi WLAN – dla wszystkich rodzajów aplikacji, abonentów i usług (prepaid lub postpaid).

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200