Mniejsze zapotrzebowanie na pakiety

W porównaniu z pierwszym kwartałem 1996 r. sprzedaż pakietów aplikacji wzrosła jedynie o 2,3%.

W porównaniu z pierwszym kwartałem 1996 r. sprzedaż pakietów aplikacji wzrosła jedynie o 2,3%.

Według ostatnich informacji Dataquest, zmalało zainteresowania klientów oprogramowaniem biurowym, sprzedawanym w pakietach zintegrowanych. Skutki tego odczują główni producenci tego typu zestawów: Microsoft, Corel i IBM /Lotus. W II kw. 1996 r. światowa sprzedaż w tym segmencie rynku wzrosła o 24,3% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Jednak w porównaniu z I kw. br. wzrost ten wyniósł zaledwie 2,3 %.

Liderem na rynku pakietów wciąż jest Microsoft i jego Microsoft Office, którego udział wynosi ok. 84%. Jednak, jeśli niekorzystny trend utrzyma się przez najbliższe dwa lata, "gigant z Redmond" ucierpi najbardziej. Jak stwierdził Dan Lavin, starszy analityk z Dataquest, Microsoft liczy na znaczącą sprzedaż pakietów oprogramowania, która ma duży wpływ na wyniki finansowe firmy. Microsoft ze sprzedaży pakietu Office uzyskał w 1996 r. przychód 752,3 mln USD. W ostatnim czasie Microsoft utracił 3% udziału w rynku zestawów aplikacji biurowych na rzecz Corela.

Corel, którego WordPerfect Suite uzyskał w II kw. 1996 r. 2,5 % rynku, ma obecnie 7,7% światowego rynku. Ze sprzedaży WordPerfect Suite kanadyjska firma uzyskała już przychody w wysokości 68,6 mln USD. Dan Lavin twierdzi, że duży wzrost sprzedaży pakietu Corela, związany z wprowadzeniem do niego nowej wersji WordPerfecta, powinien utrzymać się w ciągu najbliższych kilku miesięcy.

Według raportu Dataquest, IBM i Lotus osiągnęli dobre wyniki, sprzedając własny pakiet SmartSuite. Ich udział w rynku osiągnął poziom 7,8%, a przychody ze sprzedaży wyniosły 69,1 mln USD. W II kw. 1995 r. wyniki te wynosiły odpowiednio 7,5% oraz 53,4 mln USD. Odnotowany stosunkowo niewielki wzrost związany jest z tym, że obecnie wszystkie komputery IBM Aptiva dostarczane są z zainstalowanym pakietem SmartSuite.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200