Mniejsza sprzedaż komputerów

W I kw. br. na świecie sprzedano 67,2 milionów sztuk komputerów PC, o 6,5 proc. mniej niż w analogicznym okresie 2008 r. Analitycy Gartnera, którzy przygotowali raport, wciąż nie mają pewności, czy recesja w tym segmencie rynku osiągnęła swoje minimum czy może będzie jeszcze bardziej widoczna.

W globalnym zestawieniu największych producentów komputerów prym wiedzie Hewlett-Packard. W I kw. 2009 r. firma powiększyła swoje udziały w rynku do 19,8 proc., odnotowując duży popyt na rynku amerykańskim, w regionie Azji-Pacyfiku i EMEA (Europa, Bliski Wschód, Afryka). Zainteresowaniem cieszą się przede wszystkim tanie laptopy HP, przeznaczone głównie do zastosowań domowych i małych firm.

Drugie i trzecie miejsca zajęły odpowiednio: Dell i Acer. Obie firmy mają zbliżone udziały w rynku (13,1 proc. i 13,0 proc.). W ujęciu rocznym to jednak Dell zanotował spadek sprzedaży o 16,9 proc., podczas, gdy Acer zwiększył ją o 26,7 proc. - głównie, podobnie jak HP, za sprawą tanich laptopów dystrybuowanych na rynki USA i EMEA. Zestawienie pięciu największych producentów komputerów zamykają:: Lenovo (6,6 proc. udziałów) i Toshiba (5,5 proc.)

Pierwszy raz od wielu lat dwucyfrowy (o 10,2 proc.) spadek sprzedaży PC wystąpił w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki. Analitycy tłumaczą ten fakt, tradycyjnie już, globalną recesją i wyraźnym zahamowaniem popytu na rynku instytucjonalnym. Relatywnie dobrze sprzedają komputery przenośne, szczególnie w segmencie konsumenckim.

Co ciekawe w I kw. br. niemal niezauważalnie mniejsze (o 0,3 proc.) zapotrzebowanie na komputery osobiste wystąpiło na terenie Stanów Zjednoczonych Ameryki, w kolebce obecnego kryzysu. Dużym popytem za Oceanem cieszyły się netbooki i niedrogie laptopy.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200