Migracja z Idea Banku do systemów Banku Pekao była wyzwaniem, z którym świetnie sobie poradziliśmy

Computerworld W dniach 19-22 listopada 2021 r. Bank Pekao S.A. przeniósł dane i produkty klientów Idea Banku S.A. do swoich systemów operacyjnych. Proces migracji był wyzwaniem dla działu IT, jednak eksperci banku poradzili sobie z nim bez przeszkód. „Zakończyła się jedna z najszybszych migracji klientów w historii polskiego sektora bankowego" - powiedział Leszek Skiba, prezes zarządu Banku Pekao S.A.

Zadanie tego rodzaju nigdy nie należy do łatwych. Klienci oczekują, że będą mogli bez opóźnień i awarii korzystać z usług bankowych – i to przez cały czas, 24 godziny na dobę. Z kolei sam proces migracji jest dość skomplikowany i po drodze mogą wystąpić nieoczekiwane problemy. Jak poradził sobie z tym wszystkim Bank Pekao?

Udało się zachować ciągłość działania

Proces odbył się automatycznie, a dostęp do rachunków był przez część weekendu ograniczony. Bank Pekao zadbał o to, aby możliwe były dla wszystkich klientów płatności kartą w sklepach stacjonarnych, jak również wypłacanie gotówki w bankomatach. To sprawiło, że udało się zachować ciągłość działania, tak ważną dla klientów. A jest ich bardzo dużo – procesem migracji objętych zostało ok. 270 tys. klientów byłego Idea Banku, w tym ok. 220 tys. kont firmowych i ok. 50 tys. indywidualnych. Sam Bank Pekao obsługuje zaś 5,9 mln klientów, w tym 5,6 mln klientów detalicznych.

Kolejną pozytywną wiadomością dla klientów Idea Banku jest fakt, że nie zmieniły się ich numery rachunków bankowych. Dzięki temu nie muszą oni np. zmieniać danych w umowach z kontrahentami.

Błażej Szczecki, wiceprezes zarządu Banku Pekao S.A. , nadzorujący Pion Technologii, podkreśla, że migracja była ostatnim elementem w procesie połączenia banków. „Od tej pory wszyscy klienci dawnego Idea Banku mogą już korzystać z tych samych serwisów transakcyjnych co klienci Banku Pekao. Zyskali też dostęp do identycznych produktów i usług, w tym do rozwiązań niedostępnych w dawnym Idea Banku jak np. Apple Pay czy Blik, oraz możliwość korzystania z całej sieci oddziałów" - komentuje.

Dostęp do innowacyjnych rozwiązań

Klienci Idea Banku po przejściu do Banku Pekao zyskali dostęp do wysokiej jakości usług. To sprawdzone, innowacyjne rozwiązania technologiczne, które ułatwiają zarządzanie finansami i dokonywanie transakcji. Odtąd mogą korzystać z bankowości internetowej Pekao24 i aplikacji PeoPay (w przypadku klientów indywidualnych i większości mikroprzedsiębiorstw), lub z bankowości elektronicznej PekaoBiznes24 (w przypadku pozostałych klientów firmowych) oraz z usług infolinii i szerokiej sieci oddziałów Banku Pekao w całej Polsce.

„Przeniesienie ok. 270 tys. klientów z jednego systemu bankowego do drugiego wymagało od nas nie tylko wysokich kompetencji informatycznych, ale też skrupulatnego planowania i ogromnej mobilizacji. Zależało nam, aby migracja była jak najmniej dotkliwa dla klientów" - podkreśla Błażej Szczecki. Cały proces, choć skomplikowany, został przeprowadzony bez problemów, co tylko potwierdziło, że Bank Pekao jest dojrzałym partnerem dla klientów i dysponuje doskonałymi kompetencjami w zakresie IT.

Bank Pekao wykazał się również dobrym planowaniem. Wszystkie strony - klienci Idea Banku i Banku Pekao - zostały poinformowane o planowanej migracji odpowiednio wcześniej i zapewniono im niezbędne informacje. Od początku migracji (po godzinie 16:00 w piątek 19 listopada br.), do jej końca (w nocy z 21 na 22 listopada br.) nie wydarzyły się żadne nieplanowane i nieprzewidziane zdarzenia czy komplikacje.

Brak niespodzianek to dobry znak

Na przestrzeni ostatnich miesięcy trwał proces aneksowania umów z klientami indywidualnymi Idea Banku. Klientom firmowym dokumentacja regulująca obsługę firmy została zmieniona bez konieczności podpisywania nowej umowy. Takie działania pokazały tylko, że Bank Pekao dołożył wszelkich starań, aby zminimalizować konieczność podpisywania nowych dokumentów.

Oprócz tego Bank Pekao przeprowadził technologiczne próby migracji. Dzięki temu dział IT mógł odpowiednio zasymulować migrację i przekonać się, jak zrealizowany zostanie cały proces. Próby te przeszły w pełni pomyślnie i dzięki temu bank mógł wyznaczyć konkretną datę pełnej migracji danych.

„Przeniesienie klientów z jednego systemu bankowego do drugiego to operacja wymagająca dużej staranności, zarówno pod względem technicznym, informatycznym, jak i komunikacyjnym" - zauważył Wojciech Werochowski, wiceprezes zarządu Banku Pekao S.A., nadzorujący Pion Bankowości Detalicznej. „W centrum naszej uwagi zawsze jest bowiem klient, jego spokój, bezpieczeństwo i satysfakcja z naszych usług. Cieszymy się, że przekonaliśmy do pozostania z nami tak wielu klientów dawnego Idea Banku".

Wszystkim klientom jestem wdzięczny za zrozumienie, a klientów byłego Idea Banku serdecznie witam w systemach Banku Pekao. Cieszę się, że mają już dostęp do pełnego wachlarza produktów i usług oferowanych przez nasz bank - Leszek Skiba, prezes zarządu Banku Pekao S.A.

Pozostała tylko aktywacja karty

Klienci byłego Idea Banku po migracji musieli tylko pamiętać o aktywowaniu nowych kart debetowych i kredytowych, otrzymanych pocztą od Banku Pekao. Karty kredytowe wydane przez Idea Bank przestały być aktywne 22 listopada br., a karty debetowe - 26 listopada br. Co ciekawe, z nowej karty debetowej można korzystać z PIN-em ze „starej" karty.

Więcej informacji: https://www.pekao.com.pl/witamy-w-pekao

Klienci Idea Banku to teraz klienci Banku Pekao

Idea Bank został poddany procesowi przymusowej restrukturyzacji decyzją Bankowego Funduszu Gwarancyjnego (BFG), na przełomie grudnia 2020 r. i stycznia 2021 r. 31 grudnia ubiegłego roku BFG ogłosił, że Idea Bank zostanie przejęty przez Bank Pekao. Tym samym rozpoczął się proces migracji klientów z jednej instytucji do drugiej.