Mieć abonenta na oku

Netia Holdings SA zamierza zrealizować koncepcję generalnego nadzoru nad wszystkimi zdarzeniami zachodzącymi w sieci telekomunikacyjnej.

Netia Holdings SA zamierza zrealizować koncepcję generalnego nadzoru nad wszystkimi zdarzeniami zachodzącymi w sieci telekomunikacyjnej.

Gdy nie możemy nigdzie się dodzwonić, bo nasz telefon nie działa - jesteśmy pewni że nastąpiła awaria. Zgłaszamy ją do biura obsługi klienta naszego operatora telefonicznego. Ku naszemu zdumieniu, operator od razu informuje, że zostało uszkodzone przyłącze do centrali, a awaria zostanie usunięta w ciągu 24 godzin. Przy okazji dowiadujemy się o wysokości swojego rachunku. Jednocześnie pracownik call center proponuje założenie nowej linii telefonicznej, gdyż na mapie numerycznej widzi wolną parę miedzianego kabla biegnącą od studzienki telekomunikacyjnej do abonenta, idealną do swobodnego surfowania w Internecie.

Wzajemne zależności

W Netii prowadzony jest projekt wdrożenia systemu wspomagania zarządzania - SAP R/3. Trwa końcowa implementacja modułu finansowego. System FROST współpracuje z modułem finansowym R/3. Nieprzypadkowo systemy informatyczne Netii układają się w piramidę. Jej wierzchołkiem jest SAP R/3, zależny od danych wpływających m.in. z FROST, który z kolei jest uzależniony od informacji pobranych z Netgraphu i aplikacji Centrum Utrzymania Sieci. W tym układzie system GIS staje się systemem kluczowym w zakresie sprawności tego przedsiębiorstwa.

W taki oto sposób - jeszcze przed wakac-jami - z wykorzystaniem systemu informacji przestrzennej (GIS), połączonego ze scentralizowanym systemem obsługi abonenta, zacznie pracować Netia, wdrażająca system Netgraph ewidencji i inwentaryzacji zasobów sieci telekomunikacyjnej, przygotowywany w programie Smallworld GIS. Bez mapy numerycznej terenów, na które Netia ma koncesję (np. Modlin, Świdnik czy Gdańsk), i bazy danych o zasobach sieci, klientach, usługach i płatnościach zgromadzonych centralnie na jednym serwerze, operator ten nie wyobraża sobie polepszenia wyników biznesowych.

Abonent na mapie

Netgraph ewidencjonuje ponad 1100-kilometrową sieć światłowodową, 300 tys. wybudowanych linii i pozwala zlokalizować na mapie numerycznej 200 tys. abonentów Netii. System zbudowano na bazie serwera centralnego i 5 serwerów tzw. cash, które przechowują obraz fragmentów sieci.

Dostęp do systemu uzyskają wkrótce m.in. pracownicy Biura Obsługi Klienta, które przekształci się w całodobowe call center, a także Centrów Utrzymania Sieci (CUS). Ci pierwsi wkrótce będą mogli podać monterowi dokładną lokalizację abonenta. Ci drudzy zaś uzyskają możliwość nadzoru nad siecią telekomunikacyjną na każdym odcinku, dzięki czemu będą mogli umiejscowić na mapie awarię z dokładnością do 20 cm. Gdy ekipa dotrze na miejsce, operator CUS (w niedalekiej przyszłości jednego dla wszystkich firm Grupy Netii Krajowego Centrum Utrzymania Sieci) powiadomi montera np. o możliwości podłączenia innej linii na czas naprawy.

Na sprawnym GIS opiera się także inny wdrażany obecnie system informatyczny - FROST. Jest on przeznaczony dla operatorów call center. Przejmie funkcję dotychczasowego systemu OSS (Operating Support System), wykorzystującego Lotus Notes (zgromadzono tam informacje o abonentach, centralach, kablach, urządzeniach transmisyjnych, systemach nadzoru nad centralami, systemach billingowych). Dane te zostaną wprowadzone do bazy danych Smallworld. Jedną z korzyści ma być możliwość ich wizualizacji na mapie numerycznej dla celów marketingowych.

Z listy abonentów nie wynika, ile jest jeszcze wolnego miejsca w sieci. Dopiero sprawny przepływ informacji umożliwia optymalizację zarządzania zasobami. Łączy się z tym wdrożenie systemu kontroli jakości usług i centralnej aktywacji klientów.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200