Microsoft zmienia strategię i bezpłatnie udostępnia Windows dla smartfonów i tabletów

Microsoft podjął decyzję o bezpłatnym udostępnianiu licencji na stosowanie systemów operacyjnych Windows Phone i Windows producentom urządzeń mobilnych, które są wyposażone w ekran o przekątnej mniejszej niż 9 cali. W opinii analityków jest to jedna z najważniejszych strategicznych decyzji, jaką firma ta podjęła na przestrzeni ostatnich lat.

Oznacza to też, że Microsoft w jakimś sensie poniósł porażkę i przegrał z takimi firmami jak Google czy Apple, które wiodą od lat prym na rynku smartfonów. Mówiąc przegrał, należy mieć na uwadze nie tyle walkę o to, który mobilny system operacyjny będzie dominować na tym rynku, ale to, jaką strategię należy obrać, aby użytkownicy chętnie sięgali po urządzenia pracujące pod kontrolą konkretnego oprogramowania.

Decyzja Microsoftu wpisuje się we wcześniejsze poczynania tej firmy. Chodzi tu o obniżenie wymagań dotyczących warstwy sprzętowej mobilnych urządzeń, które mogą pracować pod kontrolą Windows Phone. Dotyczy takich parametrów, jak minimalna wielkość pamięci systemowej czy masowej, jaką musi mieć do dyspozycji smartfon, aby mógł pracować pod kontrolą tego systemu. Microsoft obniżał też ostatnio wielokrotnie opłaty licencyjne (w niektórych przypadkach nawet o 70%) pobierane od producentów urządzeń mobilnych za stosowanie w produktach systemów linii Windows.

Zobacz również:

  • Nokia i Apple podpisały umowę regulującą kwestię licencji
  • Były programista Microsoftu: wydajność Windows 11 jest "komicznie zła" nawet na potężnym PC

Analitycy przewidywali, iż Microsoft podejmie wreszcie taką decyzję, a wielu uważa, że powinna ona zapaść dużo wcześniej. Obecnie można tylko spekulować, jak rynek mobilnych systemów operacyjnych wyglądałby w drugim kwartale 2014 roku, gdyby od początku tej dekady producenci smartfonów czy tabletów mogli instalować w nich Windows Phone za przysłowiową złotówkę.

Wiadomo natomiast, jak rynek ten wygląda obecnie. I tak IDC podaje, że system operacyjny Windows Phone zarządza obecnie co trzydziestym, kupowanym przez użytkowników smartfonem (dane dotyczą ostatniego kwartału 2013 r.). Czy Windows Phone może liczyć na to, że nowa strategia firmy Microsoft spowoduje, iż w najbliższym czasie będzie się cieszyć większą popularnością? Wydaje się, co potwierdza większość analityków, że pewna poprawa może nastąpić, ale na pewno nie będzie to przełom.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200