Microsoft rozwija office'owy app store

Koncern z Redmond robi wiele, by przekonać dzisiejszych użytkowników SharePointa do świadczonej w chmurze usługi SharePoint Online - jednym z warunków koniecznych do realizacji tego zadania będzie dostarczenie im odpowiednich narzędzi do pracy. Temu celowi ma służyć zaprezentowany niedawno serwis z aplikacjami - Office 365 Marketplace.

To klasyczny "app store" (aczkolwiek Microsoft nie używa na razie tej nazwy, z uwagi na zastrzeżenia patentowe zgłoszone przez Apple), który wystartował w wersji beta w tym miesiącu. Office 365 Marketplace oferuje obecnie ok. 100 aplikacji i 400 usług, dostarczanych przez partnerów Microsoftu - są one przeznaczone m.in. dla użytkowników Exchange'a, Lync, Office'a oraz SharePointa.

Zdaniem analityków, to właśnie dla tej ostatniej platformy sprawnie działający serwis z aplikacjami będzie kluczowy. "Od dobrych pięciu lat sugerowałem ludziom z Microsoftu, że potrzebują "app store'a" dla SharePointa" - komentuje Mark Gilbert, analityk z Gartnera. O tym, że taki serwis faktycznie jest potrzebny, świadczy zdaniem Gilberta choćby to, że w ostatnich latach ekosystem aplikacji dla SharePointa rozwijał się samoistnie, bez centralnego serwisu Microsoftu.

Zobacz również:

"Microsoft zamierza teraz intensywnie promować SharePoint Online - a do tego niezbędne będą narzędzia i usługi, umożliwiające profilowanie tej usługi pod kątem specyficznych potrzeb firm z różnych branż, np. HR czy farmaceutycznych. Bo przecież SharePoint jest dość szczególnym oprogramowaniem, które w znacznie większym stopniu niż inne produkty koncernu, wymaga dostosowania do potrzeb konkretnego użytkownika" - tłumaczy analityk Gartnera.

Dotychczasowe działania pokazują, że Microsoft zamierza poważnie podejść do tego zadania - koncern opracował rygorystyczny zestaw wymogów, które muszą spełniać aplikacje zgłaszane do Office 365 Marketplace. Wiadomo już, że wszystkie programy będą musiały zaliczyć test MPR (Microsoft Platform Ready - zostanie on udostępniony wkrótce). "Wszystkie pozycje, które pojawią się w Office 365 Marketplace, zostaną wcześniej sprawdzone przez nas - chcemy się upewnić, że faktycznie będą one przydatne dla użytkowników Office 365" - tłumaczą przedstawiciele koncernu.

Wygląda na to, że Microsoft zamierza być w tym przypadku bardziej wybredny niż operatorzy mobilnych app store'ów (Apple, Google), którzy zwykle testują programy tylko pod kątem poprawności działania i bezpieczeństwa. Koncern z Redmond chce jeszcze sprawdzać, czy aplikacje i usługi będą faktycznie przydatne dla jego klientów.

Na razie w Office 365 Marketplace znaleźć można ok. 30 produktów stworzonych z myślą o SharePoint Online - są wśród nich m.in. narzędzia do migracji danych, zarządzania bazą danych oraz wdrożeń.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200