Microsoft przejmie słynne studio produkcji gier

Koncern z Redmond poinformował o zamiarze przejęcia firmy ZeniMax Media, spółki do której należy m.in. producent i wydawca gier Bethesda Softworks. Wartość transakcji to 7,5 mld dolarów.

ZeniMax Media została założona w 1999 r. Dziś skupia takie studia deweloperskie, jak Bethesda Softworks, Bethesda Game Studios, id Software, ZeniMax Online Studios, Arkane, MachineGames, Tango Gameworks, Alpha Dog i Roundhouse Studios. Studia te są odpowiedzialne za tak popularne i uznane serie gier wideo, jak “The Elder Scrolls”, “Fallout”, “Wolfenstein” i “DOOM” oraz “Quake”.

W wyniku przejęcia ZeniMax Microsoft powiększy liczbę posiadanych studiów kreatywnych z 15 do 23. Koncern spodziewa się domknięcia wszystkich formalności związanych z transakcją w drugiej połowie roku fiskalnego 2021.

Zobacz również:

  • iPhone z 2007 roku sprzedany na aukcji za rekordową kwotę
  • Broadcom coraz bliżej sfinalizowania transakcji przejęcia firmy WMware

Kolejne produkcje powstałe w studiach grupy ZeniMax trafią do usługi subskrybenckiej Microsoftu, Xbox Game Pass, w dniu premiery ich wersji na konsolę Xbox i komputery osobiste.

Ogłoszenie akwizycji ZeniMax Media następuje niemal w przededniu premiery najnowszej generacji konsoli Microsoftu, Xbox Series X. Urządzenie oficjalnie wchodzi do sprzedaży 10 listopada (a od 22 września można składać na nie zamówienia, w tym również w Polsce). Niemal w tym samym czasie największy rywal Microsoftu na rynku konsoli do gier, Sony, wprowadzi do sprzedaży swoje urządzenie 9. generacji, PlayStation 5.

O ile pod względem specyfikacji technicznej urządzenia są raczej zbliżone (ze wskazaniem na nieco mocniejsze osiągi wydajnościowe w konsoli Xbox) to jednym z decydujących czynników wpływających na decyzje zakupowe są gry na wyłączność. Producenci konsol kuszą ofertą tytułów ekskluzywnych, niedostępnych na konkurencyjnej platformie. Powstaje zatem pytanie, czy umowa przejęcia nie będzie w dłuższej perspektywie oznaczać ograniczeń w rozwoju gier Bethesdy na konsolę Sony.

Branża gier wideo jest uznawana za największą i najszybciej rozwijającą się formę rozrywki na świecie – szacowane przychody sektora w 2021 r. mogą wynieść nawet ponda 200 mld USD.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200