Microsoft przejmie słynne studio produkcji gier
- Janusz Chustecki,
- 21.09.2020, godz. 21:23
Koncern z Redmond poinformował o zamiarze przejęcia firmy ZeniMax Media, spółki do której należy m.in. producent i wydawca gier Bethesda Softworks. Wartość transakcji to 7,5 mld dolarów.
ZeniMax Media została założona w 1999 r. Dziś skupia takie studia deweloperskie, jak Bethesda Softworks, Bethesda Game Studios, id Software, ZeniMax Online Studios, Arkane, MachineGames, Tango Gameworks, Alpha Dog i Roundhouse Studios. Studia te są odpowiedzialne za tak popularne i uznane serie gier wideo, jak “The Elder Scrolls”, “Fallout”, “Wolfenstein” i “DOOM” oraz “Quake”.
W wyniku przejęcia ZeniMax Microsoft powiększy liczbę posiadanych studiów kreatywnych z 15 do 23. Koncern spodziewa się domknięcia wszystkich formalności związanych z transakcją w drugiej połowie roku fiskalnego 2021.
Zobacz również:
- IDC CIO Summit – potencjał drzemiący w algorytmach
- Broadcom coraz bliżej sfinalizowania transakcji przejęcia firmy WMware
Kolejne produkcje powstałe w studiach grupy ZeniMax trafią do usługi subskrybenckiej Microsoftu, Xbox Game Pass, w dniu premiery ich wersji na konsolę Xbox i komputery osobiste.
Ogłoszenie akwizycji ZeniMax Media następuje niemal w przededniu premiery najnowszej generacji konsoli Microsoftu, Xbox Series X. Urządzenie oficjalnie wchodzi do sprzedaży 10 listopada (a od 22 września można składać na nie zamówienia, w tym również w Polsce). Niemal w tym samym czasie największy rywal Microsoftu na rynku konsoli do gier, Sony, wprowadzi do sprzedaży swoje urządzenie 9. generacji, PlayStation 5.
O ile pod względem specyfikacji technicznej urządzenia są raczej zbliżone (ze wskazaniem na nieco mocniejsze osiągi wydajnościowe w konsoli Xbox) to jednym z decydujących czynników wpływających na decyzje zakupowe są gry na wyłączność. Producenci konsol kuszą ofertą tytułów ekskluzywnych, niedostępnych na konkurencyjnej platformie. Powstaje zatem pytanie, czy umowa przejęcia nie będzie w dłuższej perspektywie oznaczać ograniczeń w rozwoju gier Bethesdy na konsolę Sony.
Branża gier wideo jest uznawana za największą i najszybciej rozwijającą się formę rozrywki na świecie – szacowane przychody sektora w 2021 r. mogą wynieść nawet ponda 200 mld USD.