Microsoft promuje własną platformę telewizji cyfrowej

Microsoft, podczas odbywającego się w Amsterdamie spotkania Broadcasting Convention, zaprezentował platformę, którą sam określa jako przyszłość interaktywnej telewizji cyfrowej. Jednocześnie przedsta...

Microsoft, podczas odbywającego się w Amsterdamie spotkania Broadcasting Convention, zaprezentował platformę, którą sam określa jako przyszłość interaktywnej telewizji cyfrowej. Jednocześnie przedstawiciele firmy poinformowali o podpisaniu kilku porozumień w tym zakresie z innymi producentami.

Microsoft TV Technologies jest oprogramowaniem umożliwiającym korzystanie z usług interaktywnej telewizji za pośrednictwem komputera osobistego i urządzeń o podobnej architekturze. Na rynku mają się pojawić dwie wersje przeznaczone dla użytkowników indywidualnych. Pierwszą będzie Basic Digital, która - według producenta - została już sprzedana w liczbie 1,5 mln kopii wraz z przystawkami telewizyjnymi. Druga, bardziej zaawansowana wersja, określana jako Advanced, jest jeszcze w trakcie opracowywania. Microsoft planuje również włączyć elementy klienckiej części oprogramowania do przyszłych wersji systemu operacyjnego Windows.

Ponadto przedstawiono dwa produkty dla nadawców programów telewizyjnych. TV Server, który zostanie zintegrowany z wersją Advanced Microsoft TV Technologies, umożliwi świadczenie rozbudowanego zestawu usług telewizyjnych. TV Access Channel Server będzie natomiast umożliwiał dostęp do Internetu oraz treści multimedialnych w standardzie akceptowanym przez system Windows.

Microsoft, mając na celu szybką popularyzację własnego rozwiązania, podpisał porozumienie z Philips Electronics, w ramach którego jego oprogramowanie będzie standardowo instalowane w nowych cyfrowych przystawkach telewizyjnych holenderskiego producenta. Mają one trafić na rynek w przyszłym roku. Obie firmy będą również współpracować nad rozwojem interaktywnych urządzeń Philipsa. Umożliwią one m.in. dostęp do interaktywnej oferty programów telewizyjnych, przewodników programowych, Internetu oraz pozwolą na zapis emitowanych programów na dysku twardym.

Philips i Microsoft mają też współpracować z operatorami kablowymi nad dostosowywaniem przystawek telewizyjnych do potrzeb konkretnych operatorów.

Microsoft twierdzi, że jego oprogramowanie jest obecnie używane w ok. 15 mln przystawek telewizyjnych na całym świecie. Urządzenia takie wykorzystują m.in. TV Cabo z Portugalii, NTL Group z Wlk. Brytanii, największy europejski operator kablowy United Pan-Europe Communications (UPC) oraz AT&T Broadband z USA.

Tymczasem UPC, obecna w Polsce jako właściciel platformy cyfrowej Wizja TV i Polskiej Telewizji Kablowej, nie wybrała rozwiązania Microsoftu do obsługi swojej wiedeńskiej sieci interaktywnej telewizji. Zdecydowała się na konkurencyjne oprogramowanie tworzone przez Liberate Technologies, firmę wspieraną m.in. przez Cisco Systems. Wcześniej Microsoft poinformował, że nie zdąży na czas przygotować swojej platformy do obsługi sieci UPC w Amsterdamie.

***

Cisco inwestuje w producenta oprogramowania interaktywnej telewizji

Microsoft umacnia pozycję na rynku przystawek telewizyjnych

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200