Microsoft: nowe narzędzia BI dla Office 365

Koncern z Redmond zapowiedział udostępnienie zestawu narzędzi Business Intelligence dla chmurowego pakietu aplikacji biurowych MS Office 365 - wśród nich znaleźć mają się nowości, których nie ma jeszcze w stacjonarnej wersji pakietu.

"Power BI dla Office 365 agreguje wszystkie nasze rozwiązania BI i udostępnia je w postaci usługi. To swego rodzaju samoobsługowy zestaw narzędzi Business Intelligence, dzięki któremu użytkownicy będą mogli sprawnie przetwarzać informacje i rozwiązywać problemy biznesowe" - komentuje Eron Kelly, menedżer działu odpowiedzialnego za marketing produktów z serii SQL Server.

Nowości mają oficjalnie zostać zaprezentowane w tym tygodniu, na konferencji Worldwide Partner Conference w amerykańskim Houston. Warto zaznaczyć, że Office 365 już teraz oferuje pewne funkcje BI (w wariancie Office 365 ProPlus użytkownicy za pośrednictwem Excela mają dostęp do Power View oraz Power Pivot).

Zobacz również:

  • Były programista Microsoftu: wydajność Windows 11 jest "komicznie zła" nawet na potężnym PC

W nowej usłudze użytkownicy otrzymają do dyspozycji stronę startową (dostarczaną via SharePoint), z poziomu której będą mieli dostęp do katalogu źródeł danych oraz narzędzi analitycznych. Aplikacją, za pośrednictwem której będą dokonywane obliczenia, jest Excel. Za dobór źródeł danych będą odpowiedzialni administratorzy - możliwe będzie podpięcie do aplikacji np. firmowych baz danych lub publicznych zasobów (np. Wikipedii).

Do analizowania danych wykorzystywane będą nowe oraz odświeżone narzędzia - np. Power Query (dawniej Data Explorer) umożliwiający wygodne pobranie danych (oraz zarządzanie nimi) do arkusza kalkulacyjnego z zewnątrz, np. z Twittera (zarówno wiadomości, jak i dat, miejsc itp.).

Nowością jest również aplikacja Power Map, umożliwiająca wizualizowanie danych na mapach (dostarczanych z serwisu Bing Maps) - można ją wykorzystać np. do geograficznego śledzenia aktywności użytkowników, sprzedaży, trendów itp. Power Map zaprezentowano jako betę pluginu GeoFlow dla Excela 2013.

Gdy użytkownik wykorzysta któreś z nowych narzędzi do wygenerowania raportu, może on zostać łatwo przekazany do firmowego repozytorium danych (dzięki czemu mogą z niego łatwo korzystać inni pracownicy). Co ważne, raporty są publikowane via Power View w formacie Silverlight, ale możliwe jest również renderowanie ich w HTML5. Microsoft zapowiada, że przygotuje aplikację mobilną Power BI (będzie dostępna dla Windows 8 oraz Apple iOS).

Ważnym dodatkiem - według producenta - jest również wyszukiwarka umożliwiająca zadawanie pytań w języku naturalnym: zamiast wpisywać skomplikowane komendy, użytkownik może po prostu zadać pytanie w stylu "Jaki przychód wygenerował w ubiegłym roku produkt X"?

Cennika narzędzi wchodzących w skład Power BI na razie nie podano (aczkolwiek wiadomo, że usługa będzie rozliczana w modelu subskrypcyjnym). Microsoft nie poinformował również na razie, kiedy produkt ten będzie oficjalnie dostępny.

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200