Microsoft i marketing

'Fenomen popularności Windows 95 jest bardziej wynikiem marketingowych zdolności Microsoftu niż możliwości samego oprogramowania' - uważa Rob Ederle, analityk rynku w Dataquest - 'Siłą Microsoftu jest marketing. Microsoft jest obecnie firmą marketingową' - opracowanie Windows 95 kosztowało ok. 120 mln USD, a reklama pochłonęła już sumę ok. 300 mln USD.

'Fenomen popularności Windows 95 jest bardziej wynikiem marketingowych zdolności Microsoftu niż możliwości samego oprogramowania' - uważa Rob Ederle, analityk rynku w Dataquest - 'Siłą Microsoftu jest marketing. Microsoft jest obecnie firmą marketingową' - opracowanie Windows 95 kosztowało ok. 120 mln USD, a reklama pochłonęła już sumę ok. 300 mln USD.

System zdominuje rynek pokonując oprogramowanie konkurencyjne, IBM OS/2 i platformę Apple Mac, nie dlatego że jest lepszy, ale ze względu na wszechobecność produktów Microsoftu - twierdzi Rob Ederle. Największym problemem firm konkurencyjnych jest to, że muszą one stawić czoła nie tylko Microsoftowi, ale także całej plejadzie producentów oprogramowania i sprzętu, którzy związali się z Windows 95.

Roczny budżet marketingowy Apple wynosi 160 mln USD, a na samą promocję Windows 95 Microsoft wydał dwa razy tyle. Jeśli dodać wydatki innych firm, reklama systemu pochłonęła sumę 500-750 mln USD - ocenia Rob Ederle.

Dla IBM konkurowanie z Microsoft na polu systemów operacyjnych dla PC nie ma większego sensu, gdyż firma ta zarabia znacznie więcej na dostawach sprzętu i usług związanych z Windows niż byłaby w stanie zarobić na sprzedaży OS/2. "IBM OS/2 jest systemem technologicznie lepszym od Windows 95, ale nie ma to dużego znaczenia, gdyż producenci oprogramowania nie tworzą dla niego aplikacji" - sądzi Rob Ederle. "Obecnie firma tworząca programy musi być przygotowana na duże wydatki reklamowe. Finansowanie tylko rozwoju oprogramowania nie jest formułą pozwalającą osiągnąć sukces".

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200