Microsoft: Xbox do końca roku w Polsce

Rozrywka, to obok internetu, kolejny obszar działania który dla Microsoftu ma stać się ważnym źródłem przychodów. Podczas targów Electronic Entertainment Expo (E3) koncern potwierdził, że zamierza sprzedawać konsolę Xbox także w krajach naszego regionu. Producent robi wszystko by dobrze przygotować się do walki z nadchodząca trzecia wersją Sony Playstation. Firma zapewnia, że Xbox trafi na polski rynek jeszcze w tym roku. Na razie Microsoft nie rozpoczął prac związanych z budową kanału sprzedaży i serwisem.

Kluczowe rynki koncernu w regionie Europy Wschodniej to Węgry, Czechy, Słowacja oraz Polska. Microsoft zamierza sprzedawać oczywiście nie tylko samo urządzenie, ale również gry, a także musi zadbać o dostępną na Xbox usługę Live. Umożliwia ona graczom rozgrywkę w sieci. Lokalizacja będzie polegać na wprowadzeniu polskich serwerów, polskiego interfejsu użytkownika, polskich wersji językowych gier. Konieczne jest także przystosowanie do lokalnych warunków sposobu wnoszenia opłat za miesięczny abonament, który umożliwia korzystanie z usługi Live - na zachodzie poprzez płatność kartą kredytową. W Polsce mógłby się sprawdzić Premium SMS. "Na razie rusza proces rekrutacji do działu Entertaiment, który sprawuje pieczę nad konsolą" - mówi Bartłomiej Danek, rzecznik polskiego oddziału Microsoftu. Więcej szczegółów (także dotyczących ceny) rzecznik prasowy zapowiada na przełomie czerwca i lipca, po tym jak koncern podsumuje rok finansowy. Według danych za ostatni kwartał przychody ze sprzedaży Xboksa wzrosły o 80 proc. - najwięcej spośród sprzedawanych przez Microsoft produktów. Według szacunków firmy do końca czerwca Xbox znajdzie 5 - 5,5 miliona nabywców. W Polsce konsolę bez problemu można kupić przez internet. Ze względu na cenę zainteresowanie jest jednak niewielkie. Sprzęt jest najczęściej sprowadzany z Niemiec. Pośrednicy deklarują pomoc w razie konieczności wykonania napraw gwarancyjnych.

Piracka bolączka

Wprowadzenie produktu poprzedza badanie potencjału rynkowego, który, jak mówi Danek, wydaje się w Polsce obiecujący. Jednak każdy z producentów musi borykać się z problemem piractwa, który czasem decyduje o popularności konsoli. W segmencie konsol telewizyjnych Nintendo oferuje GameCube. - "Dostępność i cena gier stanowi jednak czynnik zaporowy dla większego upowszechnienia się tego urządzenia" - mówi Bogdan Karafiol prezes LukasToys dystrybutora konsol Nintendo. Gry na GameCube kosztują od 100 do 200 zł. "Ze względu na dobre zabezpieczenia rynek gier pirackich jest marginalny "- przekonuje Karafiol. Jesienią na rynku, także w Polsce, pojawi się Nintendo Revolution (Revo), nazywane także Wii - konsola, która ma być konkurentem dla Xboksa.

Zobacz również:

Potentatem polskiego rynku konsol telewizyjnych jest Sony i jego PlayStation 2. Od czasu premiery w listopadzie 2000 r. producent sprzedał 102 mln sztuk konsoli. W Polsce 450 tys. "Staramy się niwelować zjawisko piractwa poprzez oferowanie niższych cen. To zniechęca do piractwa, a skłania do kupienia oryginalnej gry" - twierdzi Katarzyna Pietrzak z Sony Polska. Producent w tak zwanej platynowej serii proponuje gry za 79 zł.

Odpowiedzią japońskiego producenta na konsolę Microsoftu ma być planowana na jesień premiera Playstation 3. Pierwotnie zakładano jej debiut jeszcze wiosną tego roku. Zgodnie z ujawnionymi przez Sony informacjami podczas targów multimedialnej rozrywki E3 urządzenie w Europie ma kosztować 763 USD i pojawi się w sklepach 17 listopada. Wprowadzony w listopadzie ubiegłego roku Xbox 360, kosztował 400 USD. W ten sposób PS3 będzie najdroższą konsolą jak do tej pory. Jej sercem będzie procesor Cell, na który Sony, Toshiba i IBM wydały setki milionów dolarów, a ponadto urządzenie będzie wyposażone w napęd Blue-ray. Nie od dziś wiadomo, że producenci sprzedają konsole poniżej kosztów produkcji z nadzieja, że straty zrównoważą wpływy z gier i usług dodatkowych. Analitycy Merril Lynch wyliczają, ze produkcja konsoli PS3 może kosztować 900 USD za sztukę.

Oprócz Polski, Czech, Słowacji i Węgier zlokalizowanej wersji Xboksa doczekają się także mieszkańcy RPA. Łącznie Microsoft oferuje już konsolę w 21 krajach regionu EMEA. Kolejne rynki w planach koncernu to Brazylia, Chile i Indie.


TOP 200