Microsoft Visual C++

Od 1 marca Microsoft wprowadził na rynek Visual C++, kolejny po Visual Basic nowy, zintegrowany system tworzenia aplikacji dla Windows.

Od 1 marca Microsoft wprowadził na rynek Visual C++, kolejny po Visual Basic nowy, zintegrowany system tworzenia aplikacji dla Windows.

Visual C++ jest rozpowszechniany w wersji profesjonalnej i standardowej. Wersja standardowa zastępuje dotychczasowy Microsoft QuickC, natomiast wersja profesjonalna jest anonsowana jako kontynuacja kompilatora Microsoft C/C++ v. 7.0.

Moduły Visual C++

Visual C++ dostarcza zestaw narzędzi pozwalających edytować nowe programy, budować zasoby, tworzyć mapy klas zasobów, przeglądać i wychwytywać błędy (debuggować). Kompilator oferuje nowe funkcje:

  • Visual WorkBench

  • AppStudio

  • AppWizard

  • ClassWizard

  • Microsoft Foundation Class Library v.2.0

    Visual Workbench

    czyli warsztat programisty. Przy jego pomocy można edytować, tworzyć, przeglądać i wychwytywać błędy w programie źródłowym, opracowanym w języku C lub C++. Workbench pozwala na bezpośredni dostęp do narzędzi: AppWizard, AppStudio i ClassWizard. Oferuje również zintegrowany debugger.

    AppStudio

    AppStudio służy do projektowania interfejsu użytkownika zarówno metodami grafiki, jak i klasycznego rogramowania. AppStudio jest pełnowymiarowym edytorem, który pozwala programiście tworzyć i edytować wszystkie standardowe zasoby MS Windows. W środowisku AppStudio można także zainstalować Visual Basic Custom Control, narzędzie pozwalające zastępować wbudowaną procedurę inną, np. pochodzącą od któregoś ze stu developerów narzędzi programowania dla Microsoftu. AppStudio pozwala na równoczesną edycję kilku tekstów źródłowych programów.

    AppWizard

    AppWizard (czarodziej aplikacji) automatyzuje pierwsze kroki tworzenia szkieletu aplikacji. AppWizard jest niezbędny, aby rozpocząć pracę z narzędziami Microsoft Foundation Class 2.0, np. listwą narzędzi, pomocą (helpem), wbudowywaniem techniki wiązania aplikacji z osadzaniem OLE (Object Linking and Embedding) czy podglądem dokumentu przeznaczonego do druku.

    ClassWizard

    ClassWizard (czarodziej klas) wspomaga w wielu drobiazgowych problemach programowania w C++ w środowisku Windows pozwalając mu na śledzenie wykonania każdej linii tekstu źródłowego programu.

    Microsoft Foundation Class Library 2.0

    Biblioteka Microsoft Foundation Class Library v. 2.0 została stworzona w oparciu i zgodnie z jej poprzednią wersją, znaną programistom jako C++ API (Application Programming Interface) for Windows. Wersja 2.0 wyposażona jest w rozszerzony zestaw klas, które realizują większość podstawowych funkcji Windows.

    Klasy te związane są wewnętrznym mechanizmem, zwanym szkieletem aplikacji. Zbiór ten znacznie upraszcza i przyspiesza pracę programisty oferując zestandaryzowaną architekturę, a jednocześnie zestaw tzw. "wysokiego poziomu" obiektów.

    Klasy

    Przykładem obiektów wysokiego poziomu może być klasa "print preview", na którą składa się kilka tysięcy linii programu źródłowego. Poza wymienioną klasą, dostępnych jest szereg innych, jak np. funkcje drukowania, podgląd dokumentu przed drukiem, listwa narzędzi, linia stanu, możliwość podglądu formularzy, współpraca z Visual Basic Custom Controls, przewijanie i dzielenie okna, klasy OLE (Object Linking and Embedding), DDX (Dialog Data eXchange)i DDV (Dialog Data Validation) oraz help. Tekst źródłowy Microsoft Foundation Class 2.0 został zaprojektowany jako niezależny od kompilatora, zatem aplikacje mogą być kompilowane przy pomocy innych kompilatorów języka C++. Poza tym, aplikacje napisane przy pomocy Microsoft Foundation Class mogą być łatwo włączone do systemu operacyjnego Windows.

    Metody optymalizacji kodu

    W Visual C++ stosowana jest technologia kompilowania nazywana przez Microsoft techniką czwartej generacji języka C/C++. Wykorzystywane są przy tym algorytmy optymalizacji dla procesorów 386 i metody Smart Linking do dalszej redukcji objętości kodu programu.

    Microsoft Visual C++ Professional Edition, polecana dla bardziej doświadczonych programistów, zawiera wszystkie źródła i narzędzia. Są to: Visual WorkBench, AppStudio, AppWizard, ClassWizard, kompilatory C i C++, narzędzia pozwalające na konwersję aplikacji do MS-DOS, CodeView (zarówno dla MS-DOS jak i Windows), Source Profiler (jak wyżej), Microsoft Foundation Class 2.0 oraz najistotniejsze składniki Windows 3.1 SDK.

    Wersja standardowa polecana jest wszystkim tym programistom, którzy czy to dopiero zapoznają się z językiem C++, czy też tworzą mniejsze aplikacje i narzędzia dla systemu operacyjnego Windows.

    Ceny, dostępność

    Wersja standardowa kosztuje obecnie w USA 199 USD, natomiast wersję profesjonalną można otrzymać za 499 USD. Użytkownicy Microsoft C/C++ v. 7.0 mogą dokonać upgrade'u do wersji profesjonalnej za 139 USD, zaś użytkownicy innych kompilatorów C - za 199 USD. Licencjonowani użytkownicy QuickC for Windows mogą dokupić rozszerzenia niezbędne do posiadania wersji standardowej za 79 USD, użytkownicy innych kompilatorów za 99 USD.

    Wersja profesjonalna dostępna jest na CD-ROM, albo na dyskietkach 3,5"; wersja standardowa - tylko na dyskietkach 3,5". Za 399 USD Microsoft oferuje całą rodzinę narzędzi do tworzenia aplikacji wizualnych: zawierającą zarówno Visual Basic 2.0 (cena 199 USD), jak i Visual C++ (cena 199 USD) oraz nowy Visual Control Pack (cena 149 USD). Narzędzia, zawarte w Visual Control Pack i te z wersji profesjonalnej Visual Basic, są identyczne.

    Wymagania systemu

    Microsoft Visual C++ for Windows wymaga MS-DOS 5.0, MS Windows 3.1, procesora co najmniej 80386, 4 MB RAM (zaleca się 8 MB), 30 MB pamięci na dysku (dla pełnej konfiguracji wersji profesjonalnej wymagane jest 50 MB), a także karty graficznej co najmniej VGA.

  • W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

    TOP 200