Microsoft Office 2016 – nowe funkcje dla biznesu

Prezentujemy krótki przegląd nowych funkcji wprowadzonych do pakietu Microsoft Office 2016, które mogą zainteresować użytkowników biznesowych.

Wygląda na to, że Microsoft odrobił lekcję – korporacja przyjrzała się uważnie najbardziej przydatnym funkcjom webowych pakietów biurowych i zaimplementowała je do najnowszej wersji MS Office 2016. Efektem tych zmian jest nowoczesne oprogramowanie dopasowane do potrzeb współczesnych pracowników i całkiem nieźle zabezpieczone (przedstawiciele Microsoft twierdzą, że to najbezpieczniejszy Office w historii). Dlatego warto przyjrzeć się nowościom, które pojawiły się w najnowszej wersji tego pakietu aplikacji i mogą mieć znaczenie w zastosowaniach biznesowych.

Od 25 lat (tak, tak - swą premierę MS Office miał w 1990 r.) MS Word, Excel, PowerPoint czy Outlook stały się właściwie biznesowym standardem – wiele firm używa ich od samego początku działalności, aż do dziś. Pracownicy biurowi uczyli się podstaw obsługi Office’a właściwie równocześnie z nabywaniem umiejętności obsługi komputera. Ale to działało również w drugą stronę: Microsoft wyjaśnia, że przed dwie i pół dekady twórcy MS Office uczyli się zachowań i poznawali potrzeby pracowników, na bieżąco dopasowując swoje dzieło do ich wymagań. MS Office 2016 ma być szczytowym momentem tej ewolucji.

Zobacz również:

Przedstawiciele Microsoftu mówią, że ich priorytetem podczas prac nad najnowszą wersją Office’a wprowadzoną na rynek wkrótce po najważniejszym, w dotychczasowej historii firmy, systemie operacyjnym Windows 10, było zapewnienie możliwie najlepszego poziomu zabezpieczeń. Zapowiedziano już na przykład, że za kilka tygodni udostępniony zostanie system Enterprise Data Protection. W pierwszej kolejności będzie przeznaczony dla Office Mobile Apps for Windows 10, a później również dla klasycznych aplikacji desktopowych. Zadaniem Enterprise Data Protection będzie kompleksowa ochrona danych znajdujących się w zasobach firm.

Nam nie mniej ważne wydają się również nowe funkcje związane z pracą grupową. Microsoft wprowadzał je stopniowo do Office od lat, jednak najnowsza ich porcja wydaje się na tyle dopracowana, że Office 2016 faktycznie może zmienić sposób, w jaki pracujemy z dokumentami.

Jakimi nowościami w wersji oprogramowania przeznaczonej dla użytkowników biznesowych warto się bliżej zainteresować? Oto krótka ściąga:

Nowe funkcje w Microsoft Office 2016

Nowe wersje klasycznych aplikacji – Microsoft przygotował uaktualnione wydania programów Word, PowerPoint, Excel, Outlook, OneNote, Project, Visio oraz Access. Można z nich korzystać kupując klasyczną, bezterminową licencję lub wykupując abonament w którymś z wariantów usługi Office 365. W tym drugim wypadku, dodatkowo, na czas obowiązywania abonamentu, klient otrzymuje przestrzeń dyskową w usłudze OneDrive, a także możliwość korzystania z aplikacji Skype for Business, Delve oraz Yammer. Co ważne, firmy mają możliwość skorzystania z okresu testowego, po którym podejmą decyzję czy nowe funkcje przypadły im do gustu i czy są zainteresowane migracją.

Powiedz mi – Excel jest jedną z tych aplikacji, które dla części użytkowników są zbyt trudne w obsłudze. Dlatego do nowej wersji wprowadzono pole „Powiedz mi” – szybko działającą wyszukiwarkę, która na podstawie wpisanych słów kluczowych podpowiada jak zrealizować konkretne zadania czy operacje. Pojawiły się również nowe funkcje związane z publikowaniem i udostępnianiem analiz przy użyciu usługi Power BI, a także nowe rodzaje wykresów, które mają uczynić prostszym wizualizowanie niektórych typów danych.

Mobilny Office - aplikacje Office Mobile obsługują funkcję Continuum, co pozwoli użytkownikom na korzystanie z nich na urządzeniach mobilnych tak samo, jak na typowym pececie. Co ciekawe, podczas demonstrowania tego rozwiązania pracownicy Microsoftu równie często jak ze smartfonów z Windows Mobile korzystali z urządzeń z systemem Apple iOS. Nowy Office mobilny rozpoznaje zresztą na jakim systemie działa i dopasowuje interfejs tak, by maksymalnie wykorzystać możliwości danego OS-u.

Cortana - cyfrowa asystentka Microsoftu dostępna jest również z poziomu pakietu MS Office – na wybranych rynkach działa już w Office 365, a w listopadzie powinna pojawić się również w MS Outlook.

Łatwe udostępnianie – Microsoft postanowił maksymalnie uprościć udostępnianie dokumentów. Od teraz, po zakończeniu pracy nad dokumentem, nie trzeba go zapisywać, tworzyć maila, załączać plik i wysyłać – użytkownik może natychmiast wysłać dokument z poziomu edytora, za pośrednictwem OneDrive i od razu porozmawiać na jego temat (tekstowo, głosowo lub z wideo) via Skype. W czasie takiej rozmowy wszyscy uczestnicy mogą również na bieżąco edytować plik (bardzo przypomina to rozwiązania wprowadzone przez Google w Dokumentach).

Udoskonalony e-mail – nowe algorytmu program pocztowego Microsoftu mają sprawić, że nie tylko będzie on skuteczniej identyfikował i blokował spam, ale dodatkowo będzie potrafił automatycznie oszacować priorytet wiadomości (na górę listy trafią e-maile od przełożonych oraz pracowników, z którymi korespondujemy najczęściej).

Sway - nowa aplikacja, która ma niejako uzupełnić PowerPointa. Jej zadaniem będzie tworzenie „historii”, co pozwoli na czytelne przedstawianie danych, zarządzanie projektami itp. Jej kluczowymi zaletami ma być łatwość obsługi, możliwość wygodnego łączenia danych z różnych źródeł oraz szybkiego publikowania i udostępniania.

OneDrive dla biznesu - czyli nowy, bezpieczniejszy klient dla systemów Windows oraz Mac, zwiększenie maksymalnej wielkości plików oraz limitów wolumenów, nowy interfejs użytkownika, drobne usprawnienia interfejsu webowego oraz nowe funkcje dostępna dla developerów (wszystko to ma się pojawić w najbliższych tygodniach)

Nowe funkcje bezpieczeństwa – Microsoft zapowiedział m.in. wbudowany system zapobiegania wyciekowi danych (DLP - Data Loss Prevention), a także narzędzia do tworzenia i egzekwowania zasad dystrybuowania dokumentów. Nowością jest również wieloetapowe uwierzytelnianie, a także możliwość zarządzania prawami autorskimi w plikach wideo. Do końca roku w Windows 10 ma się również pojawić funkcja Enterprise Data Protection (EDP), która będzie obsługiwana przez MS Office i pozwoli na kontrolowane udostępnianie danych w ramach firmowych aplikacji, chmur itp.

Teraz pozostaje zaczekać jakie będą opinie użytkowników o nowych funkcjach wprowadzonych do Office 2016 i ich praktycznej przydatności. Na pewno pojawią się różne opinie, ale ostatecznie to oni zdecydują o rynkowym sukcesie (lub porażce) nowego pakietu.


TOP 200