Metaverse - magnes na klientów i inwestorów?

Liczba aplikacje mobilnych używających w opisie słowa „metaverse” wzrosła pięciokrotnie w ciągu 3 miesięcy. Po tym, jak Facebook zmienił nazwę swojej firmy na Meta, rozpoczął się szum wokół koncepcji metaverse. Różne podmioty podchwyciły koncepcję, mimo że jest ona na wczesnym etapie rozwoju.

Metaverse - magnes na klientów i inwestorów?

Campaign Creators/Unsplash

Pokrótce, koncepcja metaversum (meteverse) to sieć wirtualnych światów skoncentrowanych na połączeniach społecznych jako hipotetyczna iteracja Internetu jako jednego, uniwersalnego wirtualnego świata obsługiwanego przez zestawy słuchawkowe wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości.

Z danych przedstawionych przez platformę Burga wynika, że w okresie od listopada 2021 r. do stycznia 2022 r. średnio 28 aplikacji mobilnych dodało metaverse do swojego opisu, co stanowi pięciokrotny wzrost lub 460% skok w stosunku do pięciu średnich odnotowanych w okresie od czerwca 2021 r. do października 2021 r.

Zobacz również:

  • Krótka lista najbardziej niedocenianych technologii w IT
  • Projektowanie zorientowane na użytkownika - Polska powyżej europejskiej średniej
  • IBM prezentuje modele fundamentalne generatywnej AI

Między październikiem (kiedy Facebook zmienił się w Meta i ogłoszono koncepcję metaverse) a listopadem liczba aplikacji wzrosła z 11 do 29. W grudniu 2021 roku odnotowano największą liczbę aplikacji związanych z metaverse - 30.

Wśród kategorii aplikacji nawiązujących do słowa kluczowego „metaverse” prym wiodą gry z liczbą 107 aplikacji. Na drugim miejscu plasują się finanse z liczbą 101, następnie aplikacje społecznościowe z liczbą 70, a rozrywka zajmuje czwarte miejsce z liczbą 57. Książki zamykają pierwszą piątkę z 33 kategoriami.

Inne czołowe kategorie odwołujące się do „metaverse” w swoim opisie to lifestyle (33), narzędzia (26), biznes (25), sztuka i design (13) oraz edukacja (11).

Raport Burga podkreśla znaczenie powiązania z metaverse, mimo że koncepcja ta jest w początkowej fazie rozwoju. „Chociaż metaverse wciąż zyskuje na popularności, twórcy aplikacji wykorzystują tę koncepcję jako krytyczne narzędzie marketingowe, ponieważ różne sektory czekają na pojawienie się rzeczywistych wymagań technicznych dla metaverse. Można stwierdzić, że aplikacje pracują nad tym, aby mieć przewagę, gdy tylko zostanie zrealizowany pełny potencjał technologii" - czytamy w analizie.

Ponadto, gracze w metaverse wciąż mają znaczny grunt do pokonania, aby zapewnić, że koncepcja osiągnie przyjęcie w głównym nurcie. Aby osiągnąć sukces, trzeba będzie wziąć pod uwagę takie aspekty jak koszt zestawów słuchawkowych do wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości.

Różni twórcy aplikacji mobilnych coraz częściej dostosowują swoje produkty do rosnącej koncepcji metaverse, po tym jak Facebook spopularyzował ten termin po zmianie nazwy firmy na Meta. Mimo że metaverse jest dopiero w fazie rozwoju, coraz większa liczba aplikacji w swoich opisach nawiązuje do tej koncepcji.

Dane przedstawione przez Burga wskazują, że w okresie od listopada 2021 r. do stycznia 2022 r. średnio 28 aplikacji mobilnych miesięcznie dodawało metaverse do swojego opisu, co stanowi pięciokrotny wzrost lub 460-procentowy skok w stosunku do pięciu średnich odnotowanych w okresie od czerwca 2021 r. do października 2021 r. Najwyższą liczbę zarejestrowano w grudniu - 30.

Gry z 107 aplikacjami prowadzą w liczbie kategorii aplikacji odwołujących się do słowa kluczowego „metaverse”. Na drugim miejscu znajdują się finanse z liczbą 101, a za nimi social z liczbą 70. Na dziesiątym miejscu znajduje się edukacja z 11 aplikacjami. Dane dotyczące aplikacji mobilnych odwołujących się do metaverse zostały dostarczone przez platformę mobilnej inteligencji Sensor Tower.

Wygląda na to, że twórcy aplikacji wykorzystują tę koncepcję „metaverse” jako kluczowe narzędzie marketingowe, ponieważ różne sektory czekają na pojawienie się rzeczywistych wymagań technicznych dla metaversum. Można stwierdzić, że twórcy aplikacji chcę mieć przewagę, gdy technologia ta zostanie w pełni zrealizowana.

Znaczna część metaverse będzie prawdopodobnie obsługiwana przez aplikacje, co tłumaczy decyzję deweloperów o związaniu się z wirtualną koncepcją. W szczególności, aplikacje w metaverse mają potencjalnie wykorzystywać najbardziej krytyczne cechy smartfonów, urządzeń typu wearables, zestawów słuchawkowych i IoT.

Metaversum może otworzyć nowe strumienie przychodów dla firm, które zanurzą się w tym nowym przedsięwzięciu. W tym momencie, wraz z przesunięciem w kierunku cyfrowego życia, możliwości oferowane przez metaverse są nieograniczone.

Gry od dawna kojarzone są z technologią VR i AR, która stanowi rdzeń metaverse. Silniki gier będą prawdopodobnie technologiami założycielskimi i krytycznym budulcem do tworzenia aplikacji wirtualnego świata. W związku z tym, niektórzy z dużych graczy w przestrzeni technologicznej, na czele z Microsoftem, zwiększają swoje zaangażowanie w metaverse (przypomnijmy niedawne przejęcie Activision Blizzard). Ponadto platforma Roblox od dawna jest postrzegana jako lider metaverse.

Technologie metaverse znalazły również bardziej praktyczne zastosowanie w takich sektorach jak finanse. Na przykład, VR i AR mogą być stosowane w finansach do wizualizacji danych, co może pomóc w analizie ryzyka finansowego, zapewniając bardziej precyzyjne usługi dla klientów.

Po stronie wyzwań dla realizacji metaverse pozostaje na przykład dostęp do szybkiego Internetu oraz koszt niezawodnego sprzętu VR. Dodatkowo, wysoka skala interoperacyjności wymagana do budowy różnych aspektów metaverse nie została jeszcze osiągnięta. W związku z tym, firmy technologiczne będą musiały współpracować z innymi podmiotami w zakresie np. prawa odnośnie i w metaversum.

Źródło: Burga.com

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200