Meta VR nie zachwyca klientów. "Fajna zabawa w małych dawkach"

Serwis WIRED przeprowadził szereg wywiadów z osobami, które testowały już środowisko VR firmy Meta - Horizon Workrooms. Wrażenia? Krótko mówiąc: szału nie ma.

Meta Horizon Workrooms / Fot. Materiały własne

Meta Horizon Workrooms / Fot. Materiały własne

Eric Schudiske, 48-letni właściciel agencji technologicznej s2s Public Relations, prowadził rozmowę w Meta Horizon Workrooms. Uczestniczyło w niej 5 osób, a w sali znajdowała się cyfrowo wyrenderowana głowa jelenia na ścianie, wraz z widokiem na zamglony, wiecznie zielony las. Eric zaprosił na rozmowę również dziennikarza z brytyjskiego WIRED, którego twarz wyświetlała się na zakrzywionym ekranie unoszącym się w pomieszczeniu.

Sprawdź: Auto Clicker

Zobacz również:

  • Komisja Europejska bierze pod lupę trzech amerykańskich gigantów rynku IT

Wszystko to wygląda i brzmi dość dobrze, niemniej trudno uzasadnić miliardy dolarów, jakie kryją się za inwestycją w Horizon Workrooms.

Obecnie platforma Meta VR znajduje się w punkcie zwrotnym. Jest testowana w wersji beta przez wielu użytkowników z różnych organizacji - od NASA, przez The Bot Platform (oprogramowanie do automatyzacji zadań), aż do PwC i platformy do szkoleń dla chirurgów Osso VR.

Meta VR daje mieszane odczucia

W salach coworkingowych lub konferencyjnych, w których odbywają się spotkania w świecie VR, znajdziemy nie tylko odpowiednie meble, lecz także zestawy gogli Oculus. Meta przejęła tę firmę parę lat temu i wykorzystuje jej gogle Quest 2 (ok. 400 dol.) oraz Quest Pro (ok. 1500 dol.) do prowadzenia spotkań w wirtualnej rzeczywistości.

W środowisku Meta VR mamy prowadzić spotkania, przeprowadzać wersje demo różnych rozwiązań, jak i analizować projekty współpracowników. Jest też, oczywiście, pole do rozrywki.

W latach 2019 - 2022 Meta wpompowała ok. 36 mld dol. w Reality Labs. To jej spółka, która zajmuje się VR-em i buduje metaverse. Póki co całe przedsięwzięcie wygenerowało stratę rzędu 30,7 mld dol., a niedawno pojawiły się doniesienia o planowanej redukcji zatrudnienia (13% siły roboczej straci pracę).

Dla Marka Zuckerberga to fatalne wieści, bo bardzo postawił na metaverse i VR - nawet organizacja zmieniła nazwę z Facebook na Meta Platforms.

Meta VR nie zachwyca klientów. "Fajna zabawa w małych dawkach"

Obecne realia rynkowe nie sprzyjają jednak rozwojowi tego rodzaju platform. Korzystanie z VR w pracy wydaje się niepotrzebnym i zbyt wysokim wydatkiem. Meta ma jeszcze środowisko Horizon Worlds, co jest dość typowym serwisem społecznościowym, ale w VR. Tutaj również nie ma powodu do radości - liczba aktywnych użytkowników miesięcznych spada. Było ok. 300 tys. w zeszłym roku, a obecnie to już ok. 200 tys.

Dlaczego nie ma zbyt dużego zainteresowania światem VR? Jeśli spojrzymy na to sceptycznie, można się zastanowić czy pracownicy umysłowi faktycznie chcą zakładać gogle VR, aby spotykać się online, skanować arkusze kalkulacyjne i wymieniać się plikami w wirtualnych pomieszczeniach i w gronie animowanych kolegów.

Zobacz: Devil Torrenty

Można przekonać kogoś, aby wypróbował świat VR, bo zagra tam w świetną wersję Star Wars czy Batmana, ale możliwość pracowania w Excelu czy wysyłanie maili wydaje się mało zachęcające. Tym bardziej, że trzeba wydawać kilkaset dol. na sprzęt, a także nauczyć się obsługi nowego narzędzia. Ludzie nie mają czasu i ochoty.

Dobre na 15 minut

Workrooms są dobre na sesje 15-minutowe - przekonują eksperci. To sprawia, że inwestycja w środowisko VR wydaje się jeszcze bardziej nieatrakcyjna i mało przemyślana. Jeśli nie prowadzimy studia gamingowego albo nie tworzymy treści na VR, kupowanie sprzętu, by jedynie odbywać spotkania w wirtualnej rzeczywistości nie ma zbyt dużego uzasadnienia.

Wielu specjalistów, którzy korzystali z Meta VR ma też taką opinię: "Fajna zabawa, ale tylko w małych dawkach".

Meta ma jednak świadomość, że musi wprowadzić coś, co bardziej przyciągnie i przekona firmy do zakupu. Planuje w tym roku kilka aktualizacji dla Workrooms, które mają sprawić, że środowisko VR stanie się atrakcyjniejsze dla zespołów hybrydowych. Pojawią się opcje przeglądania modeli 3D, a także rzeczywistość mieszana, znana jako Magic Room. Będą też integracje z Zoom, Microsoft Teams i Windows. Ale czy to wystarczy?

W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200