Media społecznościowe wykorzystujemy do obserwacji i komentowania, a nie do kupowania

Tylko 10 proc. kupujących przez internet dotarło do określonego sklepu dzięki mediom społecznościowym. Platforma ta nie będzie zatem głównym motorem napędzającym sprzedaż on-line, mimo jej rosnącej popularności - to główny wniosek z raportu prezentującego 10 mitów sprzedaży wielokanałowej "Demystifying the online shopper" przygotowanego przez firmę doradczą PwC.

Raport pokazuje, że choć korzystanie z mediów społecznościowych deklaruje aż 60 proc. respondentów przebadanych przez PwC to social media są wykorzystywane jedynie do obserwacji produktów, zlokalizowania lub przekazania opinii na temat marki, sprzedawców. Przeciętnie na świecie jedynie 24 proc. konsumentów nabywa produkty i usługi za pośrednictwem mediów społecznościowych. Liderem są tu Chiny, gdzie jest to aż 56 proc. Tam też częściej niż w innych krajach konsumenci wykorzystują do zakupów smartfony i tablety, a sprzedaż online jest znacznie wyższa niż przeciętna. Eksperci twierdzą, że chiński model jest wyjątkowy i nie należy się spodziewać, że w innych krajach trendy będą takie same.

Z raportu PwC wynika również, że 17 proc. przebadanych użytkowników internetu nie robi zakupów on-line w ogóle - wciąż wolą oni kupować w tradycyjnych sklepach. Jeśli chodzi o urządzenia wykorzystywane do robienia zakupów on-line, respondenci faworyzują w tym względzie komputery - 97 proc. wskazań w porównaniu do 30 proc. dla smartfonów i 28 proc. dla tabletów. "Chłodząc zapowiedzi rychłego końca tradycyjnych kanałów sprzedaży, analiza doskonale wpisuje się w kierunki i dynamikę rozwoju handlu internetowego w Polsce. Już w tej chwili możemy zaobserwować, że e-commerce jest raczej uzupełniającym niż głównym kanałem sprzedaży, a jego rozwój, mimo że niezagrożony, nie będzie boomem tylko umiarkowanie szybką ewolucją. Potwierdza to wciąż silna pozycja niektórych "polskich" biznesów internetowych, przy jednoczesnym załamaniu wycen kluczowych graczy globalnych obecnych również w Polsce. Wyceny te zostały zbudowane na licznych mitach, w które ostatnimi czasy obrósł segment handlu w sieci"- komentuje raport Piotr Lizukow, ekspert branży produktów konsumpcyjnych i handlu w zespole Doradztwa Strategicznego PwC.

Zobacz również:

  • Firmy nie spieszą się z debiutami giełdowymi
  • Trendy w e-commerce 2024
  • Amazon do pracowników: roboty was nie zastąpią
W celu komercyjnej reprodukcji treści Computerworld należy zakupić licencję. Skontaktuj się z naszym partnerem, YGS Group, pod adresem [email protected]

TOP 200